■ احیای گسترده‌تر اقامه نماز صبح در مساجد

ارسال کننده : مدیر
طرح : ایده پرداز: علی جعفری
توضيح اجمالی:

استفاده از طلبه‌های حجره‌نشین و داوطلب، برای احیای اقامه نماز جماعت صبح در مساجدی که نماز صبح اقامه نمی‌شود.
تقویم اجرای ایده: روزانه
نوع مناسبت:

مسأله:
مسئله یک: تعطیل شدن اقامه نماز صبح در برخی مساجد به علت عدم در دسترس بودن امام جماعت برای نماز صبح.

دستاوردهای ایده:
گسترش اقامه نماز جماعت صبح در مساجد شهر

توضیح تفصیلی:
«سحر» با کیفیت‌ترین موعد تقویم شبانه‌روزی است. «سحر» زمینه زمانی عالی‌ترین تکاپوهای عقلی و ناب‌ترین تلألوهای روحی است. «سحر» بهترین بازه زمانی ارتزاق مادی و معنوی است. «سحر» کانون فعالیت و جدّیت اغلب سعادتمندان دنیوی و اخروی تاریخ است. «سحر»، در سبک زندگی اسلامی، جشنواره انواع ریز و درشتی از عبادت‌ها و زیارت‌هاست و آوردگاهی است که در آن امکان غلبه خیر به شر و انسان بر شیطان بسیار افزون می‌شود. اسلام، سحر را به نقطه ثقل عبادت و تربیت شبانه‌روزی تبدیل کرده و باکیفیت‌ترین عبادات خود را در کیفی‌ترین آنات آن قرار داده است.

۲. قدرشناسی از«سحر» در فرهنگ عمومی ایرانیان، البته هم‌تراز با جایگاه آن در فرهنگ اعتقادی ایشان نیست. عموم ایرانیان، خصوصاً جمعیت‌های شهرنشین، علی‌رغم باور درونی خود به اهمیت راهبردی «سحرخیزی» در تدبیر جنبه‌های مادی و معنوی زندگی، امّا در جلوه بیرونی، فاصله زیادی با فرهنگ معنوی و حتی مادّی سحرخیزی دارند. بیشترین آمار مربوط به قضاء نماز مربوط به نمازهای صبح ایشان است. حتّی اغلب مؤمنینی که مقید به نماز جماعت هستند کمتر تلاش می‌کنند تا فریضه صبح را به جماعت برگزار کنند. این واقعیت تلخ علی‌رغم غلظت کمتر امّا در امامان جماعت نیز دیده می‌شود، چنانچه انگیزه‌های اغلب ایشان برای امامت فریضه صبح کمتر از امامت فریضه ظهر و عصر یا مغرب و عشاء است. جالب اینکه فرهنگ مسجدداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اکثر مساجد کشور علی‌رغم فعالیت قابل توجه در موعد ظهر و مغرب، امّا در وقت صبح تعطیل و چراغ خاموشند. این یک واقعیت دردناک است که سنّت اقامه نماز شب و متصل کردن آن به جماعت صبح و سپس همّت به سایر عبادات و زیارات بین‌الطلوعینی از بسیاری مساجد ما رخت بربسته است و ظاهراً عزم همه‌جانبه‌ای هم برای احیاء آن وجود ندارد.

۳. با این حال به نظر می‌رسد که حلّ سطوح قابل توجهی از این چالش فرهنگی، علی‌رغم فراگیری و گستردگی آن چندان دشوار نیست. طرح پیش رو متضمن ایده‌ای ساده ولی کاربردی برای حل سطوحی از این معضله است؛ به نظر می‌رسد که با هزینه‌ای اندک بتوان ظرفیت جماعت صبح را حداقل در شهرهای بزرگ ۵۰% افزایش داد. اجرای این ایده، خصوصاً در کلان شهری مثل تهران- که به برکت انقلاب اسلامی و طی دو دهه گذشته صاحب ده‌ها حوزه علمیه کوچک و بزرگ در مناطق مختلف آن شده است- از سهولت بیشتری برخوردار است. بدین ترتیب که برروی نقشه جامع تهران، در مرحله اول محل، حوزه‌های علمیه‌ای که طلبه حجره‌نشین دارند، مشخص شود. در مرحله دوم مساجدی که در اطراف هر حوزه علمیه به عنوان اقمار جغرافیایی آن محسوب می‌شوند، شناسایی شوند.

مسجد اقماری به مسجدی اطلاق شود که فاصله آن تا حوزه علمیه بیش از ۱۵ دقیقه نباشد. در مرحله سوم، مساجدی که در فاصله حداکثری ۱۵ دقیقه‌ای مسجد در یک مسیر قرار می‌گیرند مشخص شوند. در مرحله چهارم، ظرفیت‌های طلبگی حوزه‌های علمیه بررسی شود که از چه تعداد طلبه‌ای که توانایی اقامه جماعت صبح و بیان یک یا چند حدیث و مسأله شرعی و… برخوردارند. در مرحله پنجم، باتوجه به تناظر ظرفیت طلبگی حوزه‌ها و ظرفیت مسیرهای مسجد خیز پیرامون حوزه، برای هر مسیر یک دستگاه اتومبیل درنظر گرفته شود که آقایان طلاب را در یک مسیر مشخص نزدیک مساجد یکی یکی پیاده کند. آقای راننده پس از رساندن طلبه آخر به مسجد، خود نیز به امامت او جماعت صبح را اقامه کند و پس از بیانات و برنامه‌های دیگر و در مسیر بازگشت، سایر آقایان طلاب را سوار و به مقصد حوزه علمیه برساند. بدیهی است که مرکز رسیدگی به امور مساجد پیشاپیش هماهنگی‌های لازم را با خادمین مساجد انجام داده و خادم موظف است که نیم ساعت قبل از اذان صبح چراغ مسجد را روشن و درب آن را باز کند. مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌تواند حتی با هزینه‌های حداقلی، متناسب با ظرفیت‌های جمعیتی هر مسجد، قدری تغذیه را (مثلاً جعبه‌ای خرما) در اختیار طلبه امام جماعت قرار دهد تا در مسجد مربوطه مصرف گردد.

۴. این ایده فارغ از مزیت‌های آن در احیاء ساده و کم هزینه فریضه صبح در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و نیز کارآموزی تدریجی و کم هزینه طلاب جوان بسیار مؤثر باشد. طلبه‌ای که از سال‌های میانی درس و بحث در چارچوب یک فضای محدود و به نسبت ساده مردمی، امکان آزمون و خطای تبلیغی می‌یابد، بصورت طبیعی، توانمندی تبلیغی خود را با هزینه بسیار کمتر و تسلّط بیشتری ارتقاء داده و زودتر وارد فرآیند مسئولیت‌پذیری شرعی و مذهبی شده است.

زینت ها و مستحبات:
می‌توان فارغ از نگاه کلان در این ایده، طلاب به صورت خودجوش، با هماهنگی با یک یا چند مسجد نزدیک حوزه علمیه خود، اقدام به احیای اقامه نماز جماعت صبح کنند.

زمان اجرای ایده:
اذان صبح
تیترهای پیشنهادی:

عجّلو بالصلوه/


منبع: سایت مسجد (http://masjedidea.ir)
1396/4/10 ساعت 17:41
کد : 156
لینک مطلب

■ نامه ای برای خدا

چاپ تمبر با رویکرد نماز اول وقت تَمبر یا تمبر پستی مدرکی چاپی است که نشان‌دهندۀ پیش‌ پرداخت مبلغی برای خدمات پستی است. تمبر معمولاً به صورت کاغذی کوچک و چهارگوش تهیه می‌شود که در چهار سوی آن کاغذ حالت داندانه‌دار دارد و در پشت آن چسبی وجود دار ...

■ فن آوری های نوین در آموزش نماز

ایده پرداز: مجید امانخانی مقدمه نماز به عنوان ستون دین اسلام نقش بسزایی در زنده ماندن این دین دارد. عبادت در پنج وقت بهوسیله ی نماز همواره انسان را به یاد خدا می اندازد و باعث می شود تا انسان همیشه خدا را ناظر بر اعمال خود بداند. یقینا اگر نماز نبو ...

■ "عشق برای داشتن عاشق لازم است."

ایده پرداز: نجمه روزیطلب بی تردید در صورت ترویج و نهادینه شدن بیش از پیش فرهنگ نماز در جامعه چالش و آسیب هاي فرهنگی و اجتماعی کاهش یافته و موجب اصلاح اجتماعی و برخورداري از محیطی سالم و معنوي می شود. همه ي کودکان و نوجوانان ، محتاج هدایتند و به یک ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز