وادى «غى»، اداب، نماز، اول وقت، ترک، لذت

■ وادى «غى»، اداب، نماز، اول وقت، ترک، لذت

وادى «غى»، اداب، نماز، اول وقت، ترک، لذت

می توان عوامل ترک نماز را چند دسته نمود :

الف : عوامل مادی

1- فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی

مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد

2- پرخوری :

حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام ) خطاب به بنی اسرائیل فرمود: « ای بنی اسرائیل ! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد (و در نتیجه) در زمره غافلان نوشته می شود». 1

3- کسلی و تنبلی افراد:

 

4- غرق شدن در مسائل مادی و دنیویی

حضرت عیسی (علی نبینا و آله علیه السلام ) نقش دنیا زدگی را در بی حوصلگی افراد نسبت به عبادات اینچنین ترسیم می نماید که : همچنان که بیمار بر غذاى لذیذ نگاه می کند و بدلیل شدت درد لذّت آن را نمى‏چشد، همچنان فرد دنیادار نیز همراه با عشق به مال نه لذّتى از عبادت مى‏برد و نه شیرینى و حلاوتش را مى‏چشد

5- خوردن غذاهای نامناسب در شب

برخی از غذاها بگونه ای می باشند که اعصاب و بدن را سست می نمایند . لذا اگر شب ها از ماست ، دوغ ، کشک و مانند آن استفاده شود خواب بر انسان چیره شود ؛ و یا خوردن غذاهای چرب و سنگین موجب سنگینی خواب می گردد و این امور باعث می شود انسان برای بیدار شدن از خواب دچار مشکل گردد

6- دیرخوابیدن:

بدن انسان 8 ساعت استراحت نیاز دارد تفاوتی ندارد این 8 ساعت از ساعت 9 باشد یا 12

قرآن یکی از زمانهای استراحت زن ومرد را بعد از نماز عشا می داند که متاسفانه فرهنگی غرب دیر خوابی را به جامعه اسلامی هدیه داده است  

ب : عوامل معنوی

1-ضعف در خود شناسی:

کافی است انسان تفاوت خود با حیوان وملائک را بداند وهدف خلقت خود را بشناسد به هر انسانی که بگویی آیا تو با حیوان تفاوت داری ویا فرق تو با حیوان چیست در مرحله اول تعجب می نماید که چرا این سوال از او پرسیده می شود زیرا بدیهی می پندارد که حیوان از نظر ماهیت با انسان متفاوت است لذا خواهد گفت بله تفاوت دارم در ادامه باید از او پرسید تفاوت تو با حیوان چیست او خواهد گفت عقل زیرا در بقیه قوا با حیوان مشترک است پس از آن باید گام بعدی را برداشت و ان این است که از او سوال کنی چرا خداوند به تو عقل داد ولی به حیوانات نداد او خواهد گفت برای اینکه حکمتی در آن است  وآن اینکه ما به رشد وکمال برسیم سپس از او می پرسیم منظور رشدو کمال برای زندگی دنیوی است یا برای زندگی در سرای دیگراین رشد دنیوی لازم است  او به ناچار باید بگوید برای سرای دیگر هم این رشد لازم است چرا که اگر قبول نکند باید بگوید خداوند حکیم نیست وکار بیهوده از او سر می زند زیرا به حیوانات عقل نداده و از طرفی  هم از آنها عبادت نخواسته واز طرفی به انسان عقل داده واز او هیچ رشدی برای پس از مرگش نخواسته و هدف خلقت انسان و حیوان در این صورت یکی می شود یکی با عقل ویکی بدون عقل  پس قبول می کند که در سرای دیگر نیز انسانها رشد وکمال دارند حال سوال می کنیم راه رسیدن به این رشد وکمال در دنیا چیست ؟ مسلما باید عملی را بگوید که حیوانات انجام نمی دهند پس ان عمل نمی تواند خوردن واشامیدن و خوابیدن وتولید مثل وامثال آن باشد لذا باید بگردد عدف خلقت انسان را پیدا کند که آن هدف برای خلقت حیوانات نبوده است به ناچار به اینجا می رسد که هدف خلقت انسان وجن عبودیت است که در پرتو آن عبودیت به کمال دنیوی واخروی انسان خواهد رسید وراهی غیر از عبودیت برای رسیدن به کمال وجود ندارد حال که اصل عبودیت را خود خداوند هدف خلقت قرار داد کیفیت عبودیت را نیز باید خود خداوند منان بیان کند زیرا چه بسا عملی که من با انتخاب خودم به عنوان عبادت انجام می دهم اصلا عبادت نباشد  مثل خود آزاری  که امروزه در عرفانهای کاذب یکی از راه های نزدیک شدن به خداوند معرفی می گردد  یا اینکه عبادت باشد ولی عبادت کامل نباشد همانند تشکر از خداوند روزانه به مدت 20 دقیقه پس به ناچار باید قبول نماید که برای رسیدن به کمال نیاز به یک برنامه مدون واز پیش تعیین شده از سوی خالق انسان باید وجود داشته باشد که توسط رسولان او ودر کلام های آسمانی بدان اشاره گردیده است لذا با مراجعه به قرآن کریم وروایات پیامبر اکرم در می یابد مهمترین مصداق عبودیت از خداوند وپیامبران ورسولان وی نماز است آن هم بصورت مرتب و5 نوبت در شبانه روز وبا شرایط خاص لذا اینجاست که با انجام این واجب الهی کم کم آثار آن را در زندگی خود حس می نماید و آن را تنها راه سعادت می بیند برای همین است که اگر واقعا کسی خود را آنگونه که باید وشاید بشناسد به تحقیق خدای خود را شناخته [1] من عرف نفسه عرف ربه

یا به تعبیر امیر بیان           تحسب أنك جرم صغير             و فيك انطوى العالم الأكبر

آیا تو گمان می کنی موجود کوچکی هستی در صورتیکه دنیایی در درون تو پیچیده شده است که اگر واقعا به نگاه درون دینی بخواهیم انسان شناسی نماییم

           

 

است [i]

2- ضعف در خداشناسی

الف)خداوند را حکیم نمی دانیم

خداوند خالق وسازنده ماست وبرای رسیدن به کمال باید به دستورای  سازنده عمل کنی ، اونم سازنده ای که به همه چیز و همه کس آگاهی داره ، قدرت بی نهایت داره ، از همه مهمتر عادل هم هست و به کسی ظلم نمی کنه ، اینا رو که فهمیدی ، به حرفاش اعتماد پیدا می کنی ، و نتیجه اش اینه که در درستی حرفاش اصلا شک نمی کنی ، و اگه یه جاش با عقلت جور در نیومد نمی گی درست نیست ،  بلکه می گی لابد این مطلب یه دلیلی داره که من نمی دونم.اساس خیلی از کارها در زندگی همین نوع اعتماده ، و مردم بخاطر اون تن به کارهایی میدن که نمی دونن واقعا نتیجه خوبی داره یا نه ، مثل اعتماد مریض به دکتر برای خوردن دوا یا رفتن به اتاق جراحی ، اعتماد مسافر به راهنما در راههای خطرناک کوهستانی ، اعتمادی که مردم به محصولات غذایی بخاطر مهر استاندارد می کنن ، اعتمادی که به حرف مهندس نسبت به استحکام ساختمان می کنند

ب) نماز را دیدار خدا نمی دانیم :

فرض کنید اگر با یکی از مسولین که حل مشکل تان در دست اوست قراری گذاشته اید . و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است . آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می شوید؟

ج)غفلت از یاد نعمتهای خدا:

همانی است که ما را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر ما ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند  او همانیست که اختیار کمی و زیادی روزی ما را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی ما در ید قدرت اوست و ... با این حال آیا نسبت به نماز با بی حالی برخورد خواهیم کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهیم پرداخت

د)ضعف در معاد شناسی :

کافی است گمان به معاد داشته باشیم نه 100درصد 90درصد کافی است لکبیره الا علی الخاشعین الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم ...

 

2- گناه:

یا ولایت الله یا ولایت شیطان :

هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می گردد ؛ لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا بواسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد

- دیدن صحنه های و تصاویر غیر اخلاقی از طریق اینترنت ، ماهواره ، تلفن همراه و ...

- چشم چرانی - برقراری روابط نامشروع با جنس مخالف - استفاده از غذاهایی که حلال نیستند.

- استفاده از غذاهایی که پاک نیستند.- دروغ گفتن - استهزاء و تحقیر دیگران - ایجاد مزاحمت و آزار همکلاسی ها و یا هم خوابگاهی ها

نفاق :ان المنافقین یخادعون الله وهو خادعهم واذا قاموا الی الصلاه قاموا کسالی

 

 

 

3- ضعف اراده

 

سحرخیزی اراده و عزم می خواهد. دوست داشتن تنها کافی نیست ، باید با تصمیم جدی خوابید. ضعف اراده از مهم ترین عوامل محروم ماندن از سحرخیزی می باشد. باید با این ضعف و سستی اراده مبارزه کرد. امام علی (ع )می فرمایند: « ضادوا التوانی بالعزم»3؛ « به وسیله عزم ، با سستی مبارزه کنید».

 

با توجه به آنچه گفته شد راهکارهایی حل این مشکل در هفت محور قابل ارائه می باشد:

 

اول : فعالیت های روزانه

 

1- تنظیم برنامه ای منسجم و منظم جهت جلوگیری از خستگی مفرط

 

2- انتقال فعالیت های شبانه به بعد از نماز صبح چراکه که معمولا اینگونه فعالیت ها تا پاسی از شب به طول می انجامد و باعث خواب ماندن از نماز صبح می شود اما با انتقال این فعالیت ها به بعد از نماز صبح علاوه بر از دست ندادن نماز ، بازدهی بیشتری نیز نسبت به فعالیت های خود کسب می نمائیم

 

3- از سیستم مراقبه ، مشارطه ، محاسبه استفاده کنید، یعنی با خود شرط نمائید که گناهی انجام ندهید سپس در طول روز مراقب اعمال خویش باشید (چه در زمان حضور در کلاس و کتابخانه و خوابگاه و ... ) و شب هنگام محاسبه کنید تا ببینید تقوی را رعایت نموده اید و در طول روز آیا گناهی مرتکب شده اید و در صورتی که تقوی را رعایت ننموده اید توبه نموده و با خود شرطی را بگذارید تا دیگر مرتکب آن گناه نشوید .

 

4- تماشاى صحنه و فیلم هاى مبتذل و آلوده به گناه و همین طور رفتن به محیط هاى نامناسب را ترک نمائید .

 

5- از گفتگو با جنس مخالف، نگاه کردن به آنها، خندیدن در منظر نامحرم جدا خودداری کنید.

 

6- از آنجا که ممکن است ارتکاب برخی از گناهان به دلیل عدم اطلاع از آنها باشد ، لذا جهت فراگیری واجبات و محرمات دینی مطالعه بیشتری نموده و به کتابهای ذیل مراجعه فرمائید :

 

- مطالعه رساله عملیه مرجع تقلید خود

 

- پرسش و پاسخ دانشجویی شماره 18 (احکام نگاه و پوشش )

 

- کتاب واجبات و محرمات در شرع اسلام / آیت الله مشکینی / دفتر نشر الهادی / 1378 ش

 

- گناهان کبیره شهید دستغیب (ره)

 

 

 

دوم : خوراک شبانه

 

در خصوص خوراک شبانه نکات زیر را رعایت فرمائید :

 

1- شام را در ابتدای شب بخورید زیرا هر چه وقت خوردن شام به اول شب نزدیک تر بوده و با وقت خواب فاصله داشته باشد هم خواب راحت تری خواهید داشت و هم برای نماز صبح با مشکل کمتری مواجه خواهید شد .

 

2- بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:

 

اگر در فاصله ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن، چیزی بخورید وبعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.

 

3- سعی کنید زود بخوابید ، زیرا تحقیقات نشان داده است که خواب یک سوم ابتدای شب کاملتر و با آرامش تر می باشد و لذا خستگی را از تن انسان، بهتر خارج می کند.

 

4- پر خوری نکنید : باید از افراط و تفریط در خوردن پرهیز شود. کم خوری غیر از نخوردن یا بد خوردن است . میزان کم خوری را رسول اکرم (ص ) چنین می فرمایند: کُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی وَ أَمْسِکْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی در حالی که اشتها داری ، بخور و در حالی که (هنوز) اشتها داری ، از خوردن دست بکش.4

 

5- غذای مناسبی میل نمائید : کیفیت غذا جوری باشد که اعصاب و بدن سست نشود. شب ها از ماست ، دوغ ، کشک و مانند آن استفاده نشود یا در کنار آن ها چند دانه خرما یا کشمش یا مویز و مانند آن تناول شود. هر کس باید با توجه به مزاج خود، برنامه غذایی مناسبی برای خود داشته باشد. دقت کنید چه غذاهایی قوت می بخشد، چه غذاهایی سستی و نسبت به چه غذاهایی حساسیت دارید. مثلا خرما برای بعضی مزاج ها سازگار نیست ، زیرا موجب جوش صورت و دمل می شود.

 

6- از خوردن مال حرام پرهیز نمائید .

یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد ، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می باشد .

 

سوم: چگونگی خواب و استراحت برای بیدار شدن در سحر

 

1- زود بخوابید : بگونه ای برنامه ریزی نمائید که حداکثر تا ساعت ده شب در رختخواب خود باشید .

 

2- خواب قیلوله و قبل از ظهر - که استحباب شرعی هم دارد - ترک نشود. این خواب مختصر، ولی بسیار مفید است . اگر قبل از ظهر میسر نیست با فاصله ای بعد از ناهار انجام گیرد. اگر اصلا خواب روز میسر نیست ، حداقل باید دقایقی دراز کشید.

خواب به موقع

 

پیامبر گرامی اسلام فرمود: از خوردن غذاى سحر براى روزه‏ى روز کمک بگیرید و از خواب قیلوله براى بیدارى یارى بخواهید. 5

 

3- محل استراحت خود را طورى طراحى و انتخاب کنید که مُشرف به پنجره و فضاى باز باشد تا تغییرات جوّى (رنگ آسمان و تغییرات نور هوا) براى شما ملموس باشد.

 

4- اگر اطرافیان شما دیر مى‏خوابند، شما سعى کنید محل خواب خود را در جائى که سر و صداى کمترى دارد و مزاحمتى براى شما نیست انتخاب کنید و هر چقدر زودتر بخوابید و هرچه خواب شما با آسودگى و در محیطى آرام صورت گیرد، بالطّبع برخاستن شما براى کارهاى صبح، بهتر و و مقدورتر خواهد شد. یکى از عللى که سبب خواب ماندن در صبح‏ها مى‏شود این است که روح و جسم انسان از لحاظ کمى و کیفى استراحت کافى برخوردار نیست. حداقل 6 ساعت خواب براى یک انسان مورد نیاز است در این مدت زمان بدن باید طورى به خواب برود که استراحت عمیق احساس شود. اگر انسان بعد از این نوع استراحت، خودانگیز از خواب بیدار شد این نشانگر خواب و استراحت به میزان مطلوب است.

 

5- محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید:

 

جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحر خیزی باشد. هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید، سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.

 

6- به اندازه کافی بخوابید: این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی ، زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر میکند.

 

7- بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید: سعی کنید همیشه رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.

 

8- به بدن خود گوش دهید: بدن شما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی میکنید سعی کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا میکند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.

 

9- آداب خواب را رعایت کنید ، از جمله : وضو گرفتن ، خواندن سوره های توحید و معوذتین ، ذکر صلوات و تسبیحات اربعه و تسبیح حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) ، آیة الکرسی ، بخصوص خواندن آیه ی آخر سوره ی کهف و نیز توسل به امام زمان برای محروم نماندن از فیض نماز اول وقت و ... از جمله اموری است که خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می کند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود . البته اگر بجا آوردن همه ی آداب خواب برایتان سخت است ، به هر میزان که مقدورتان می باشد انجام دهید .  

 


[i] غررالحكم ص : 232 من عرف نفسه عرف ربه

 ديوان‏الإمام‏علي(ع)ص  175 تحسب أنك جرم صغير             و فيك انطوى العالم الأكبر

           

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 2786 کلمه
1394/8/3 ساعت 10:14
کد : 832
دسته : آسیب‌شناسی اخلاقی نماز(نماز و گناه)
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نظم
خواب
تنبلی
دنیا
غذا
استراحت
خود شناسی
هدف خلقت
دیدار
خندیدن
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز