وقت نماز

■ وقت نماز

وقت نماز

پس از بهره­برداری از آیه­ی 58 سوره­ی مبارکه­ی نور ده دسته روایت درباره­ی چگونگی به جای آوردن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا بر شمردیم که مفاد آن­ها به این شرح بود:

دسته­ی یکم: در هر شبانه روز پنج نماز، واجب است 3 روایت.

دسته­ی دوم: چگونگی خواندن نافله­های یومیّه را آموزش می­دهد و در ضمن به چگونگی خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا نیز اشاره می­کند 2 روایت.

دسته­ی سوّم: مؤمن باید پس از به جای آوردن هر نماز از نمازهای پنج­گانه­ی شبانه روزی، چشم به راه رسیدن وقت نماز بعدی باشد 1 روایت.

دسته­ی چهارم: با به کار بردن تعبیرهایی می­فهماند که وقت­های نمازهای پنج­گانه همه از هم جداست 20 روایت.

دسته­ی پنجم: برنامه­ی پیشوایان معصوم علیهم السلام چنین بوده است که غالباً نماز عصر را با فاصله از نماز ظهر، و نماز عشا را با فاصله از نماز مغرب، بلکه دیر هنگام شب، می­خوانده­اند 6 روایت.

دسته­ی ششم: نماز عصرِ چسبیده به نماز ظهری که در آغاز وقت ظهر خوانده شده باشد، و نماز عشای چسبیده به نماز مغربی که در آغاز وقت مغرب خوانده شود، جزﺀ; نمازهای نا به هنگام شمرده شده­اند 4 روایت.

دسته­ی هفتم: تأخیر نماز از وقت فضیلت، و پیش انداختن آن بر وقت فضیلت در صورتی رواست که دلیلی داشته باشد یا مشکلی در کار باشد 14 روایت.

دسته­ی هشتم: تجویز با هم خوانی نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا برای این است که مردم به درد سر و به عسر و حرج نیفتند و گرنه خود به خود کار خوب و مطلوبی نیست 2 روایت.

دسته­ی نهم: شایسته نیست با هم ­خوانی نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا رویه­ی دایمی و برنامه­ی همیشگی نمازگزار شود 2 روایت.

دسته­ی دهم: با هم خوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا کار بچه­هاست. نمازگزار بالغ، خوب است هر نماز را در وقت خودش و پنج نماز را در پنج وقت بخواند 2 روایت.

صدور و جهت صدور این روایات

بیشتر حدیث­هایی که آوردیم معتبر صحیح یا موثق­اند، بنابراین مشکل صدور ندارند و بیمناک ساختگی بودن آن­ها نباید بود. نگرانی­ای که ممکن است دست دهد درباره­ی جهت صدور آن­هاست؛ و آن این است که چون اوّلاً روایات معتبری در دست است که با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را همیشه و همه جا تجویز می­کند و ثانیاً روایاتی که به با هم خوانی نمازهای یاد شده روی خوش نشان نمی­دهد موافق با روش اهل سنّت است؛ نکند این گونه روایات برای پیش­گیری از به دردسر افتادن شیعیان صادر شده باشد و نه برای بیان حکم واقعی؛ و به دیگر سخن نکند دلیل پیدایش آن­ها تقیّه باشد. پی آمد این نگرانی این است که روایاتی که با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا را بی اشکال می­داند بیان کننده­ی حکم واقعی و روایاتی که این کار را در شرایط عادی درست نمی­داند ناظر به حکم ظاهری و برای شرایط ویژه و جایی که با هم خواندن ممکن است دردسر ساز باشد، بدانیم.

در پاسخ به این شبهه یا احتمال می­گوییم:

اولاً جای این سخن آن­جاست که میان این دو گروه روایت روایاتی که می­گوید خوب است نماز عصر را با تأخیر از سر ظهر و نماز عشا را با تأخیر از سر شب خواند و روایاتی که می­گوید همیشه و همه جا می­توان نمازهای ظهر و عصر را با هم و نمازهای مغرب و عشا را با هم خواند تعارض باشد. مخالفت عامه آن ­گاه مرجِّح است که دو روایت یا دو دسته روایت داشته باشیم؛ یکی موافق با عامه و دیگری مخالف، و میان آن­ها تعارض باشد و جمع عرفی میان آن­ها میسّر نباشد؛ اما در ما نحن فیه چنین نیست. این دو گروه روایت با هم تعارضی ندارند و جمع عرفی میان آن­ها به سادگی میسّر است و آن این است که بگویم: روایات با هم خوانی، جایز بودن این عمل را می­فهماند و روایات جدا خوانی در پی بیان برتر بودن این روش است. صحیحه­ی اسحاق­بن عمّار را ـ پیشتر ـ دیدیم که سخن امام صادق(علیه السلام) را چنین گزارش می­کرد : إنّ رسول الله صلّی الله علیه و آله صلّی الظّهر والعصر فی مکان واحد من غیر علّة ولا سبب، فقال له عمر و کان أجرأ القوم علیه؛ أحدث فی الصلاة شیءٌ؟ قال صلّی الله علیه و آله: لا ولکن أردت أن أوسّع علی أمّتی: پیامبر صلّی الله علیه و آله [یک­بار] نماز ظهر و عصر را بی­آن­که علّت خاصّی در کار باشد با هم خواند. عمر که در برابر پیامبر از همه بی ­پروا تر بود پرسید: آیا دستور تازه­ای درباره­ی نماز رسیده است؟ پیامبر فرمود: نه، خواستم دست پیروانم باز باشد.[1]

موثقه زراره و موثقه معاویة بن میسره را هم ـ پیش از این ـ خواندیم که گفته­اند امام صادق علیه السلام از این­که نمازهای ظهر و عصر همیشه و به عنوان یک رویّه با هم خوانده شوند اظهار ناخشنودی فرموده است.[2]

ثانیاً بر فرض وجود تعارض میان دو گروه روایات یاد شده، روایات جدا خوانی را به چند دلیل نمی­توان صادر شده از روی تقیه دانست:

دلیل یکم؛ این­که در چندین حدیث از حدیث­های جداخوانی، امام(علیه السلام) جدا خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا را روش و برنامه­ی پیامبر(صلّی الله علیه و آله) و یا خواسته­ی آن حضرت دانسته است، مانند حدیث­های: 11[3]، 20[4]،23[5]، 24[6]، 26[7]،28 [8]و 29[9]، که همه صحیح یا موثق­اند و چند حدیث دیگر.

انگیزه­ی امامان معصوم علیهم السلام از دستور دادن به جداخوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا چنانچه دور نگه داشتن شیعیان از انگشت­نما شدن و به دردسر افتادن و به دیگر سخن چنانچه منشأ صدور این احادیث تقیه بود همین بس بود که به پیروان خود بگویند: این نمازها را با فاصله و جدای از هم بخوانید و نیازی به گفتن این­که خواسته و برنامه پیامبرصلّی الله علیه و آله نیز چنین بوده است، نبود. آنان علیهم السلام می­توانستند اینجا هم مانند بسیاری از موارد دیگر بی­آن­که پای برنامه­ی پیامبرصلّی الله علیه و آله  را به میان بکشند به پرسش­گر خود پاسخ دهند. آن­گاه که با یک پاسخ ساده خواسته­ی امام علیه السلام برآورده می­شود، مایه­گذاری از پیامبر صلّی الله علیه و آله برای چه بوده است؟ از این مایه گذاری آیا نمی­فهمیم که خاستگاه این­گونه احادیث تقیه نبوده، بلکه حکم بیان شده در دیدگاه امام علیه السلام حکم واقعی بوده و امام در پی بیان آن بوده است و نه حکم ظاهری و تقیه­ای.

دلیل دوم؛ این­که فعل پیامبر صلّی الله علیه و آله در فاصله انداختن میان نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا آنچنان­که از عمل او در روز غدیر خم و جاهای دیگر نقل شده است و ما پیشتر برخی از آن­ها را بازگو کردیم، جدای از گزارش امامان معصوم(علیهم السلام) خود به خود نیز به واقعی بودن حکم جدا خوانی گواهی می­دهد؛ زیرا درباره­ی پیامبر صلّی الله علیه و آله احتمال نمی­رود که او از روی تقیه نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا را با فاصله می­خوانده است! دوگانگی روش در چگونه خواندن این نمازها پس از درگذشت آن حضرت پدیدار گشته است.

دلیل سوم؛ این­که دستور امام علی علیه السلام به محمدبن أبی بکر درباره­ی نماز، آهنگ بیان حکم واقعی دارد؛ زیرا می­فرماید: نماز را از آن رو که اینک بی­کار هستی از وقت خودش جلو نینداز[10]جداخوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا چنانچه به خودی خود نزد امیرالمؤمنین علیه السلام خواستنی و مطلوب نبود چه چیز می­توانست او را وادارد که چنین جمله­ای را در سخن خود به کار برد؟ او می­توانست بگوید: هر نمازی را در وقت خودش بخوان. اما این­که او علیه السلام به چنین بیانی بسنده نمی­کند و خواسته­ی خود را با چنان جمله­ای مؤکّد می­کند از آن می­فهمیم که مسأله­ی جداخوانی از دیدگاه آن حضرت، حکمی واقعی است و نه ظاهری و برخاسته از تقیه. بگذریم از این­که جا دارد بپرسیم آیا در آن روز که امام علیه السلام زمام حکومت را در دست داشته است چنین تقیه­ای برای او قابل فرض و تصور می­باشد؟

دلیل چهارم؛ این­که حدیث­هایی که می­گوید: در سفر می­توان نمازهای ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا را با هم خواند با تقیه سازگار نیست؛ زیرا همه یا بیشتر این حدیث­ها از امام صادق علیه السلام گزارش شده است و در زمان آن حضرت فقهی که از سوی حکومت پشتیبانی می­شد فقه أبوحنیفه بود و أبوحنیفه با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا را در سفر هم جایز نمی­دانست.[11] خاستگاه حدیث­های جداخوانی چنانچه تقیه بود باید به جدا خوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا در سفر هم سفارش می­شد، در حالی که چنین سفارشی نشده و چنین دستوری از سوی امامان معصوم علیهم السلام به ما نرسیده است. شافعی دو سال و احمدبن حنبل چندین سال پس از شهادت امام صادق علیه السلام به دنیا آمده است، اما مالک­بن أنس گرچه همزمان با امام صادق می­زیسته و فقه او در مدینه مطرح بوده است لیکن از قضا او معتقد بود که وقت نماز عصر بلافاصله پس از نماز ظهر آغاز می­شود.[12] بنابراین منشأ دستور به جدا خوانی ـ دست کم نماز ظهر و عصر ـ تقیه از مالک و پیروان او نیز نمی ­تواند باشد.

ثالثاً؛ بر فرض تقیه­ای بودن روایات جداخوانی ـ و با مفروض دانستن وجود تعارض میان دو گروه روایات جداخوانی و با هم خوانی ـ این­جا ترجیح با روایات جدا خوانی است هرچند موافق عامه است و نه با روایات با هم­خوانی که مخالف عامّه است؛ زیرا همانگونه که بزرگانی چونان شیخ اعظم انصاری، میرزای نائینی و امام خمینی قدّس سرّهم نظر داده­اند چنانچه یکی از دو روایت متعارض موافق کتاب بود و دیگری مخالف عامه، ترجیح با روایتی است که موافق کتاب است و نه با آن­که مخالف عامه است. به دیگر سخن در تعادل و تراجیح میان موافقت کتاب و مخالفت عامه، موافقت کتاب بر مخالفت عامّه ترجیح دارد. این­جا روایات جداخوانی، موافق با دیدگاه قرآن کریم دست کم در مورد نمازهای مغرب و عشاست؛ چنانکه پیشتر، آن را از آیه­ی 58 سوره­ی نور به دست آوردیم.

خلاصه

خلاصه­ی آنچه درباره­ی وقت نماز در شماره­های پیشین و این شماره گفتیم این­که:

1-  قرآن مجید دست کم درباره­ی نمازهای مغرب و عشا، جداخوانی و دیرخواندن نماز عشا را تا آن­گاه که وقت فضیلت آن برسد یا تا پیش از وقت خوابیدن، مطلوب می­داند.

2- احادیث معتبر، هم در بازگویی روش پیشوایان معصوم علیهم السلام و هم در فرهنگ­سازی برای نمازگزاران، جداخوانی نمازها و خواندن هر نماز در وقت ویژه­ی خود را بهتر از شتاب کردن در خواندن نمازی پس از نماز دیگر و پیش از رسیدن وقت فضیلت آن دانسته­اند.

3-  بیشتر فقهای بزرگ یا بسیاری از آنان به استحباب جداخوانی نماز عشا از مغرب و تأخیر آن تا رسیدن وقت فضیلت ـ و برخی از آن­ها تا دیر هنگام شب ـ فتوا داده­اند و کم نیستند فقیهان نامداری که جداخوانی نماز ظهر و عصر یعنی تأخیر نماز عصر تا رسیدن وقت فضیلت آن را نیز مطلوب و مستحب دانسته­اند.

 

کليه حقوق برای پايگاه حوزه محفوظ است

   

 

[1] وسائل الشیعة، کتاب الصله، أبواب المواقیت، ب 32، ح 2.

[2] همان، ب 4 ، ح 15 و ب 5 ، ح 10.

[3] همان، کتاب أبواب أعداد الفرائض، ب 2، ح 7.

[4] همان، أبواب المواقیت، ب 17، ح 12.

[5] همان، ب 21، ح 6 .

[6] همان، ح 2.

[7] همان، أبواب أعداد الفرائض، ب 13، ح 15.

[8] همان، أبواب المواقیت، ب 18، ح 5 .

[9] همان، ح 1.

[10] نهج البلاغه، نامه¬ی 27.

[11] الفقه علی المذاهب الخمسة، ص 142.

[12] مفتاح الکرامة، چاپ آل البیت، ج 1، ص 23.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 2009 کلمه
مولف : سیدمحمدرضا طباطبایی،
ناشر : پایگاه اطلاع رسانی حوزه
1394/5/31 ساعت 09:42
کد : 689
دسته : فقه استدلالی نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
: نماز
اوقات نماز
فضیلت نماز اول وقت
جمع بین دو نماز
تعیین وقت نماز
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز