راهکارهای انس با نماز(5)

■ راهکارهای انس با نماز(5)

راهکارهای انس با نماز(5)

رضا اخوی، مرکز تخصصی نماز

 

تبیین کارکردهای نماز- قسمت دوم

 

امام خمینی(ره): در اسلام از نماز هیچ فریضه ای بالاتر نـیـسـت... شما پرونده هایی که در دادگستری­ها، در جاهای دیگر، دادگـاه­هـا هـست، بروید ببینید، از نمازخوانها ببینید پرونده هـسـت آنجا؟ از بی نمازها پرونده هست، هرچه پرونده پیدا کنید، پـرونـده بـی نـمازها است. نماز پشتوانه ملت است.

یادآوری

در شماره چهارم، در ادامه بررسی راهکارهای انس با نماز، به بخشی از راهکار تبیین کارکردهای نماز، اشاره کردیم. اینک ادامه این راهکار وبررسی و توضیح بخش های دیگری از این راهکار.

  • دعوت به زندگی پاك

نماز قطع نظر از محتواي خودش با توجه به شرائط صحت دعوت به پاكسازي زندگي مي كند، چرا كه مي دانيم مكان نماز گزار، لباس نمازگزار، فرشي كه بر آن نماز مي خواند، آبي كه با آن وضو مي گيرد و غسل مي كند، محلي كه در آن غسل و وضو انجام مي شود بايد از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاك باشد كسي كه آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب، كم فروشي، رشوه خواري و كسي اموال حرام باشد چگوه مي تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر اين تكرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتي است به رعايت حقوق ديگران.

  • مؤثر در ترک گناهان

نماز علاوه بر شرائط قبول يا به تعبير ديگر صحت شرائط كمال دارد كه رعايت آنها نيز يك عامل مؤثر ديگر براي ترك بسياري از گناهان است. در كتب فقهي و منابع حديث، امور زيادي به عنوان موانع قبول نماز ذكر شده است از جمله مسأله شرب خمر است كه در روايات آمده است: لا تقبل صلاة شارب الخمر اربعين يوماً الا ان يتوب؛ نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر اين كه توبه كند.[1]

در بعضي از روايات ديگر تصريح شده است كه نماز كسي كه زكات نمي پردازد قبول نخواهد شد، و همچنين روايات ديگري كه مي گويد: خوردن غذاي حرام يا عجب و خودبيني از موانع قبول نماز است، پيدا است كه فراهم كردن اين شرايط قبولي تا چه حد سازنده است؟

  • روح انضباط

نماز روح انضباط را در انسان تقويت مي كند، چرا كه دقيقاً بايد در اوقات معيني انجام گيرد كه تأخير و تقديم آن هر دو موجب بطلان نماز است، همچنين آداب و احكام ديگر در مورد نيت و قيام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعايت آنها، پذيرش انضباط را در برنامه هاي زندگي كاملاً آسان مي سازد. همة اينها فوائدي است كه در نماز، قطع نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ويژگي جماعت را بر آن بيفزائيم ـ كه روح نماز همان جماعت است ـ بركات بي شمار ديگري دارد كه اين جا جاي شرح آن نيست، بعلاوه كم و بيش همه از آن آگاهيم.

امام رضا(ع) در پاسخ نامه اي كه از فلسفة نماز در آن سؤال شده بود چنين فرمود: علت تشريع نماز اين است كه توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است، و مبارزة با شرك و بت پرستي، و قيام در پيشگاه پروردگار در نهايت خضوع و نهايت تواضع، و اعتراف به گناهان و تقاضاي بخشش از معاصي گذشته، و نهادن پيشاني بر زمين همه روز براي تعظيم پروردگار. و نيز هدف اين است كه انسان همواره هشيار و متذكر باشد، گرد و غبار فراموشكاري بر دل او ننشيند، مست و مغرور نشود، خاشع و خاضع باشد، طالب و علاقمند افزوني در مواهب دين و دنيا گردد. علاوه بر اين كه مداومت ذكرخداوند در شب و روز كه در پرتو نماز حاصل مي گردد، سبب مي شود كه انسان مولا و مدبر و خالق خود را فراموش نكند، روح سركشي و طغيانگري بر او غلبه ننمايد و همين توجه به خداوند و قيام در برابر او، انسان را از معاصي باز مي دارد. و از انواع فساد جلوگيري مي كند.[2]

  • بازداري از حرص و آز و كم طاقتی

خداوند متعال مي فرمايد: انسان حريص و كم طاقت آفريده شده و هنگامي كه بدي به او رسد بي تابي مي كند و هنگامي كه خوبي به او رسد مانع از ديگران مي شود، مگر نماز گزاران، آنان كه نمازها را پيوسته انجام مي دهند.[3]

انسان داراي غرائز منفي و مثبتي است كه اگر غرائز منفي او بر اثر تعليمات الهي كنترل نگردد، به گمراهي كشيده خواهد شد و يكي از آن غرائز منفي، خصلت زشت حرص و آز و خصلت زشت بي تابي در برابر حوادث تلخ است بنابراين براي تعديل اين دو خصلت و جلوگيري از طغيان آن نياز به تربيت الهي دارد و خداوند قادر و متعال ارتباط برقرار مي كند، در پرتو اين ارتباط، به وثوق و اطميناني نسبت به آن يگانه بي همتا مي رسد و نسبت به رزق فقط خدا را مي بيند و مال و دارايي خود را از او مي داند و با روحيه توكل و تسليم، از آز و حرص دور مي شود و در مقابل آن چه از خدا به او مي رسد، خود را بنده خدا مي داند و بي طاقتي نخواهد كرد.

  • استقامت و بردباري

نماز انسان را با پناه گاهي مطمئن و ياري مهربان آشنا مي كند كه در مقابله با سختي ها و مشكلات زندگي به او اتكاء مي كند و در برابر آنها ذليل و خوار نمي گردد، بر همين اساس، خداوند متعال دو مورد در قرآن مي فرمايد: از خصلت صبر و نماز كمك بجوييد،[4]و اين امر در روان شناسي هم به اثبات رسيده است كه با آرامش و اطمينان روحي كه از گذر ايمان و اعتقاد حاصل مي شود، انسان مي تواند امواج سهمگين مشكلات را در هم بشكند.

  • نظم و انضباط

انجام نماز در اوقات معين و مخصوص، آداب نماز در مورد نيت و قيام و ركوع و سجود و جاي گرفتن هر موضوعي در محل خودش، علاوه بر آثار مفيدي كه در روح انسان مي گذارد موجب نظم و انظباط در زندگي خواهد شدع همان طور كه در زندگي بزرگان ما اين امر به وضوح مشهود بود و با توجه به اين كه يكي از عوامل پيشرفت و بسيار مهم در تكامل، نظم و انضباط است و مسائل تربيتي در پرتو نظم و انضباط است كه به نتيجه مي رسد، جايگاه نماز در تكامل انسان بهتر معلوم مي شود.[5]

البته کارکردهای مثبت نماز منحصر در موارد ذکر شده نیست و آثار فراوان فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، جسمی و روحی و نیز آثار اخروی دارد که در این مجال فرصت تبیین آنها وجود ندارد.

نتیجه گیری

امام خمینی(ره) پیرامون کارکردهای نماز و تأثیر آن در اصلاح جامعه و جلوگیری از تخلفات و بزه کاری و مـفـاسد اجتماعی می فرمود: در اسلام، از نماز هیچ فریضه ای بالاتر نـیـسـت... شما پرونده هایی که در دادگستری­ها، در جاهای دیگر، دادگـاه­هـا هـست، بروید ببینید، از نمازخوانها ببینید پرونده هـسـت آنجا؟ از بی نمازها پرونده هست، هرچه پرونده پیدا کنید، پـرونـده بـی نـمازها است. نماز پشتوانه ملت است.

سیدالشهدا در هـمـان ظهر عاشورا که جنگ بود ـ آن جنگ بزرگ بود و همه در معرض خـطر بودند ـ وقتی یکی از اصحاب گفت ظهر شده است، فرمود که یاد مـن آوردید، یاد آوردید نماز را، خدا تو را از نمازگزاران حساب کـنـد و ایـستاد همان جا نماز خواند.  نگفت که ما می خواهیم جنگ بـکـنـیم، خیر، جنگ را برای نماز کردند... جنگ برای این است که مـردم آن زبـالـه هایی که هستند، آنهایی که مانع از پیاده شدن اسـلام هـستند، آن هایی که مانع از ترقی مسلمین هستند، آن ها را از بـین راه بردارند؛ مقصد این است که اسلام را پیاده کنند و با اسلام انسان درست کنند. نماز یک کارخانه انسان سازی است.

نـمـاز خـوب، فحشا و منکر را از یک امتی بیرون می کند. اینهایی کـه در این مراکز فساد کشیده شدند، اینها هم بی نمازها هسـتند. نمازخوانها تو مساجدند و مهیایند برای خدمت، مسجدها را خالی نکنید.[6]

 

 

[1] . بحار ج 84 ص 317 و 320.

 

[2] . وسائل الشيعه، ج3، ص 4.

[3] . معارج، آيات 19 تا 24.

[4] . بقره، آيات 45 و 153.

[5] . اقتباس از تفسير نمونه،آيت الله مكارم شيرازي، ج16، ص289-294.

[6] . صحیفه نور، ج7، ص289.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1288 کلمه
1394/2/5 ساعت 10:17
کد : 238
دسته : آداب باطنی و حضور قلب در نماز
لینک مطلب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز