اگر نماز ستون دین است چرا از فروع دین است

■ اگر نماز ستون دین است چرا از فروع دین است

اگر نماز ستون دین است چرا از فروع دین است

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، "در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود این که نماز، ستون و عماد دین معرفی شده است اما نماز را از فروع دین می نامیم، باید گفت مجموعه معارف دین دو گونه است: "اعتقادات و معارف نظرى" و " تکالیف و  دستورات عملى".      

 

اما «اصول دین»  مجموعه عقاید بنیادین و پایه‏اى دین است که عمدتاً جنبه نظرى دارند و از همین‏رو به آنها اصول دین گفته مى‏شود - مانند توحید، نبوت و...- . اما نماز گرچه از نظر عملى جزء اصول و پایه‏هاى تربیتى رفتار دینى است ولى بدان لحاظ که از نظر عقیدتى جزو معارف نظری نیست، از اصول شمرده نشده و به‏عنوان«فروع دین» از آن یاد مى‏شود."

 

ممکن است این سؤال به ذهن برخی برسد که اگر نماز ستون دین است، پس چرا جزو اصول دین مطرح نشده و به عنوان فروع دین مطرح شده است؟ آنچه در ادامه می آید، پاسخ های سید حسن موسوی کارشناسی مرکز تخصصی نماز به این پرسش است.

 

در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود این که نماز، ستون و عماد دین معرفی شده است اما نماز را از فروع دین می نامیم، باید گفت مجموعه معارف دین دو گونه است: "اعتقادات و معارف نظرى" و " تکالیف و  دستورات عملى".       

 

اما «اصول دین»  مجموعه عقاید بنیادین و پایه‏اى دین است که عمدتاً جنبه نظرى دارند و از همین‏رو به آنها اصول دین گفته مى‏شود - مانند توحید، نبوت و...- . اما نماز گرچه از نظر عملى جزء اصول و پایه‏هاى تربیتى رفتار دینى است ولى بدان لحاظ که از نظر عقیدتى جزو معارف نظری نیست، از اصول شمرده نشده و به‏عنوان«فروع دین» از آن یاد مى‏شود.

 

البته از آن جهت که نماز با تمامی ارکان دین اعم از اصول اعتقادی، مبانی اخلاقی، آداب فردی و اجتماعی، نظام سیاسی و اقتصادی اسلام پیوند ناگسستنی بر قرار نموده به گونه ای که تداوم آن موجب حفظ تمامی این بنیان‏ها خواهد بوداز این عمل عبادی به عنوان ستون دین یاد شده است.

 

به عنوان نمونه به واسطه اقامه نماز در هر روز چندین نوبت به یگانگی خداوند و رسالت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و همچنین ولایت حضرت علی علیه السلام اقرار شده و این گروه از مبانی اعتقادی یادآوری می شود یا این که غصبی نبودن و مباح بودن مکان نماز، لباس نمازگزار، آبی که با آن وضو می‌گیرد را جزو شرایط صحت نماز قرار داده شده و این امر نیز نشان دهنده پیوند آداب اجتماعی اسلام مبتنی بر اقتصاد اسلامی با نماز است.

 

اهمیت و جایگاه نماز از دیدگاه قرآن

 

نگاهی گذرا به آیات قرآن کریم، گویای اهمیت زیاد نماز در این کتاب آسمانی است که در اینجا جهت پاسخ به این سؤال به بررسی اجمالی جایگاه و اهمیت نماز از منظر قرآن می پردازیم.

 

نکته اول این که نماز فریضه ای است که در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی شود. در اهمیت و عظمت نماز همین بس که خداوند، اجازه نداده است در هیچ حال و زمانى، نماز از انسان ساقط گردد؛ چنان که مى‏فرماید:"ان الصلاة کانت على المؤمنین کتاباً موقوتاً/  نماز فریضه‏اى است که باید در مواقع و زمان‏هاى معینى انجام شود" و مقصد از« کتاب موقوت» این است که نماز فریضه ثابتى است که اصلاً تغییرپذیر نیست و در هیچ حالتى ساقط نمى‏شود.

 

نکته دوم درباره انتخاب نماز از میان تمامی اعمال عبادی است. قرآن مى‏فرماید:"وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمینَ؛ وَ أَنْ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ/  و ما دستور دادیم که تسلیم پروردگار عالمیان باشیم. و - نیز به ما فرمان داده شده به- اینکه: نماز را برپا دارید! و از او بپرهیزید!..."

 

علامه طباطبایى در تفسیر این آیه مى‏فرماید:"خداوند متعال با ذکر کلمه - و اتقوه - تمامى عبادات و اعمال دین را خلاصه کرد و تنها از میان آنها نماز را اسم برد براى آن اهمیتى که داشته، و عنایتى که خداوند در امر آن دارد، زیرا اهتمام قرآن شریف نسبت به نماز جاى هیچ تردید نیست."

 

نکته سوم،  قرار دادن نماز در کنار ایمان به مبدأ و معاد است. نماز از منظر قرآن آن قدر داراى اهمیت است که گاهى بلافاصله بعد از ایمان به مبدأ و معاد مطرح شده است: "انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاة"

 

نکته چهارم، معرفی نماز به عنوان بهترین عملی که انسان در قیامت از آن بهره مند می شود. از نظر قرآن، بهترین عملى که انسان در قیامت، از آن بهره‏مند مى‏شود، برپا داشتن نماز است:"اقیموا الصلاة و اتوا الزکاة و ما تقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله/  یعنى نمازى که در دنیا انجام مى‏دهد و زکاتى که مى‏پردازد سود آن نصیب خود انسان مى‏شود؛ نه این که خداوند به‏اعمال‏ بشر نیاز داشته‏باشد."

 

نکته پنجم، معرفی نماز به عنوان یکی بهترین راههای شکرگزاری است.

 

نماز در قرآن نشانه شکر و سپاس از خدا معرفی شده و بهترین عملى است که مى‏توان با آن شکر و ثناى خداوند را به جاى آورد. خداوند متعال بعد از آن که نعمت کوثر را به پیامبر صلی الله علیه و آله  مرحمت مى‏کند، مى‏فرماید: در برابر این عطاى ما براى خداوند نماز بخوان:"انا اعطیناک الکوثر، فصل لربک و انحر"

 

نکته ششم، معرفی نماز به عنوان برجسته ترین ویژگی مؤمنان است.

 

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:« وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاة/  مردان و زنان باایمان، ولىّ(و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منکر مى‏کنند؛ نماز را برپا مى‏دارند"

 

نکته هفتم، معرفی نماز به عنوان عامل فلاح و رستگاری است.

 

از نظر قرآن، نماز عامل فلاح و رستگارى و سعادت انسان است؛ از این‏رو در اوصاف متقین مى‏فرماید:«الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة... و اولئک هم المفلحون»[1]؛« متقین کسانى هستند که به غیب‏[ آنچه از حس پوشیده و پنهان است‏] ایمان مى‏آورند؛ و نماز را برپا مى‏دارند...؛ و و آنان رستگارانند.»

 

نکته هشتم، قرار دادن برپایی نماز جزو برنامه حاکمان اسلامى. قرآن می فرماید:"الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ/ همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زکات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند، و پایان همه کارها از آن خداست."

 

نکته نهم، نماز وسیله جلب رحمت الهی. در آیات قرآن چنین دستور داده شده: "وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ/ و نماز را برپا دارید، و زکات را بدهید، و رسول(خدا) را اطاعت کنید تامشمول رحمت(او) شوید."

 

نکته دهم، قرار دادن نماز به عنوان شرط برادری و اخوت اسلامی. در آیه 11 سوره توبه چنین آمده:" فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَإِخْوانُکُمْ فِی الدِّینِ وَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ/  (ولى) اگر توبه کنند، نماز را برپا دارندو زکات را بپردازند، برادر دینى شما هستند و ما آیات خود را براى گروهى که مى‏دانند(و مى‏اندیشند)، شرح مى‏دهیم."

 

نکته یازدهم، قرار دادن نماز به عنوان یکی از اصول نیکیها. قرآن کریم می فرماید:"....ولکن البر من امن بالله و الیوم الاخر و الملئکة و الکتاب و النبیین...واقام الصلوة.../ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسانی هستند که به خداوند و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند... و نماز برپا می دارند..."

 

نکته آخر، دستور به محافظت و کوشش بر نماز. از دیگر آیاتی که بیانگر اهمیت نماز در قرآن است، آیه ای است که در آن دستور به محافظت بر نماز داده شده و فرموده است: "حَـفِظُواْ عَلَى الصَّلَوَ‌تِ وَالصَّلَوةِ الْوُسْطَى/ بر انجام همه نمازها و ـ به خصوص ـ نماز وُسطى محافظت و کوشش نمائید."/1325/د102/س

 

منبع: شبستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

1394/7/22 ساعت 11:33
کد : 371
دسته : اخبارمحتوایی و تحلیلی نماز
لینک مطلب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز