عالمي كه سي سال از نمازهايش را قضا كرد

■ عالمي كه سي سال از نمازهايش را قضا كرد

عالمي كه سي سال از نمازهايش را قضا كرد

خبرگزاري شبستان - سرويس قرآن و معارف: امر صدق و اخلاص باریکتر از مو و بر بسیارى از عاملین، مدتهاى طولانى پوشیده مانده و با اتفاق رویدادى ارشاد شده اند. از بعضى از علماى بزرگتر نقل شده است که سى سال در صف اول نماز جماعت حاضر مى شد، بعد از سى سال به خاطر مانعى نتوانست به صف اول برسد و در صف دوم ایستاد و گویا از این که او را در صف دوم مى دیدند، خجالت مى کشید این جا بود که فهمید مواظبت او بر صف اول همراه با ریا بوده است، به همین جهت تمام نمازهاى این مدت را قضا کرد. برادرم ! به این عالم مجاهد بنگر و در مقام والاى او در تلاش و کوشش تأمل کن که چگونه در این مدت طولانى همیشه در نماز جماعت در صف اول حاضر بود و عهده دار امامت جماعت نشد و آنگاه به خاطر این شبهه نماز سى سال را قضا کرد  و از این مطلب به عظمت کار و اهتمام زیاد گذشتگان در اخلاص و تلاش پى ببر.

آيت الله حاج ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي در كتاب المراقبات بحث قابل تأمل و زيبايي درباره شروط وعظ و امامت جماعت بيان كرده اند كه نشان مي دهد رسيدن به اخلاص و صدق در نيّت تا چه اندازه مي تواند دشوار و صعب باشد.

 

امامت جماعت و وعظ از كارهاي مهم براي اهل علم است . آنچه بطور اختصار درباره این دو مى توان گفت این است که اگر عالم، قوى و مجاهد بوده و از کسانى باشد که مدتى با نفس خود جهاد کرده ، و در طول جهاد راههاى پنهان نفوذ شیطان و پوششهاى هواى نفس را پیدا کرده نباید امامت جماعت و وعظ را به کلى رها کند، زیرا این دو، مورد اهتمام شرع است ؛ به خصوص وعظ، چون هیچ کدام از کارهاى خوب فایده وعظ را نداشته و تمامى اعمال خیر نتیجه وعظ است و سخن گفتن بطور مفصل در این مورد و ذکر فواید آن از عهده این مجال خارج است .

اگر عالم انگيزه خود را خالص ديد وعظ كند

عالم باید با جدیت در جهت اخلاص نیّت و صدق در اخلاص تلاش نماید، زیرا آفات وعظ و امامت نیز خیلى زیاد است و کمتر از فضایل و فواید آن نیست . بنابراین پس از مراقبت کامل ، اگر انگیزه خود را خالص دید، اقدام کند  و اگر دید برعکس است  یا هم براى خدا و هم براى غیر اوست یا نفهمید که مخلص است یا نه ، باید آن را ترك و به تحصیل صدق و اخلاص بپردازد. و اگر در به دست آوردن صدق در اخلاص راستگو باشد، خداوند به حکم این آیه : "و آنان که در راه ما تلاش و کوشش کردند، آنان را حتما به راه خویش هدایت مى کنیم ." او را هدایت مى کند.

واعظ و امام جماعت بايد نيت خود را بيازمايد

براى شناخت نیّت خالص در امامت جماعت باید خود را بیازماید. مثلا: خود و میل خود را به امامت ملاحظه کرده و بنگرد که آیا به خاطر دوستى مقام و عزت امامت به آن راغب است یا به خاطر امر خدا و خشنودى او . اگر دید در صورتى که مأمومین او کم یا کسانى که از امامت او اطلاع دارند، کم هستند میل او هم به امامت کمتر است یا ببیند رغبت او به امامت اعیان و اشراف و پادشاهان بیش از رغبت او به امامت دیگران است ، باید بداند قصدش یا خالص براى جاه و مقام است یا مخلوط با آن و اگر نفس و شیطانش میل او را آراسته و به او بگویند: میل تو به زیادى مأمومین به خاطر زیادى ثواب و از جهت ترویج دین و بزرگداشت شعائر خداوند است ، نباید با این وسوسه فریب بخورد؛ مگر زمانى که صدق قصد خود را در به دست آوردن ثواب بیشتر، بررسى نماید.

رغبت تو به صفوف زياد به خاطر اسلام است يا نفس ات؟

اگر امامت یک یا دو نفر را که به جهات مختلفى به رضایت خداوند نزدیکتر و پاداش آن ، از امامت انبوهى از مردم بیشتر است را داشته باشى، آیا رغبت و میل تو در این صورت به این جماعت کم ، بیشتر از جماعت زیاد است، یا نه. شناخت صدق نیّت در ترویج دین و بزرگداشت شعائر از این راه نیز میسر است که فرض کنى این مطلب با امامت شخص دیگرى بیش از امامت تو تحقق پیدا مى کند – به خصوص زمانى که تو نیز به او اقتدا کرده اى - و ببینى آیا رغبت تو به ترویج و بزرگداشت در این صورت ، با زمانى که تو امام جماعت بودى ، تفاوت دارد یا نه.

اگر نفس و شیطان باز وسوسه کند که میل تو به ترویج با امامت خودت به این جهت است که مى خواهى سعادت این عبادت نصیب تو شود، نه دیگران زیرا عابدین در این عبادت با هم مسابقه مى دهند، باز هم تا موقعى که صدق نیت را آزمایش ننموده اى از صدق این نیّت مطمئن نشو  و امتحان این نیّت هم به این ترتیب است که فرض کنى ، اگر به دیگرى اقتدا کنى و این ترویج و بزرگداشت تحقق پیدا کند، آیا رغبت تو به "اقتدا نمودن" بیش از "امامت" خواهد بود یا خیر؟

عالمي كه سي سال نمازهايش را قضا كرد

امر صدق و اخلاص باریکتر از مو و بر بسیارى از عاملین، مدتهاى طولانى پوشیده مانده و با اتفاق رویدادى ارشاد شده اند. از بعضى از علماى بزرگتر نقل شده است که سى سال در صف اول نماز جماعت حاضر مى شد، بعد از سى سال به خاطر مانعى نتوانست به صف اول برسد و در صف دوم ایستاد و گویا از این که او را در صف دوم مى دیدند، خجالت مى کشید این جا بود که فهمید مواظبت او بر صف اول همراه با ریا بوده است، به همین جهت تمام نمازهاى این مدت را قضا کرد.

برادرم ! به این عالم مجاهد بنگر و در مقام والاى او در تلاش و کوشش تأمل کن که چگونه در این مدت طولانى همیشه در نماز جماعت در صف اول حاضر بود و عهده دار امامت جماعت نشد و آنگاه به خاطر این شبهه نماز سى سال را قضا کرد  و از این مطلب به عظمت کار و اهتمام زیاد گذشتگان در اخلاص و تلاش پى ببر.

وعظ نیز مانند امامت است . علاوه بر این که وعظ نیز خود آفات بسیار دقیقى دارد و اکثر آن از آفات زبان به شمار مى آید. آفاتى که بزرگان نتوانسته اند از آن دورى کنند و به همین جهت سکوت را اختیار کرده و آن را مطلقا بهتر از سخن دانسته اند؛ با این که سخن قطعا بهتر از آن است، زیرا تمامى خیرات با سخن گفتن به وجود آمده  و با کلام است که خیر در میان مردم جارى مى گردد.

پايان پيام /

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

1394/5/4 ساعت 10:51
کد : 185
دسته :
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
نمازقضا
اخلاص

■ رونق نماز در مساجد، نقشه های دشمن را کم اثر کرد

پس از بیانیه «گام دوم» رهبر انقلاب چهره‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف به تحلیل و ارائه نظرات خود پرداختند. محمود مظفر؛ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در یادداشتی به تحلیل و ارائه نظر درباره بیانیه رهبر معظم انقلاب پرداخته که در ...

■ نمازی که با شرک و کفر مبارزه نداشته باشد فایده ای ندارد

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی امروز در دیدار فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج طلاب و روحانیون استان اظهار داشت: در سلسله موجودات، مقام حیات مقام بالایی است و خداوند متعال این نعمت بزرگ را به بخشی از موجوداتش ...

■ انتصاب دکتر سید احمد زرهانی به عنوان قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور

بسم الله الرحمن الرحیم به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، در پی استعفاء دکتر محمود مظفر، طی حکمی از سوی حضرت حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، دکتر سید احمد زرهانی به عنوان قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور منصوب گ ...

■ تاكيد مقام معظم رهبری بر اقامه نماز در ادارات به جماعت در اول وقت و كمترين زمان

با توجه به پرسش برخی کاربران درباره جواز نمازخواندن در وقت اداری، دیدگاه مقام معظم رهبری را در این باره می آوریم:   س. آيا برپايی نماز جماعت توسط کارمندان در ساعات رسمی کار جايز است؟ و بر فرض عدم جواز، اگر ملتزم شوند که بعد از پايان ساعات ...

■ گردآوری قوانین نماز و مسجد ازگذشته تا امروز

 با مطالعه وضعیت فعلی مساجد کشور و بررسی سیستم حاکم بر آنها به این نتیجه خواهیم رسید که در حال حاضر بيش از 15 سازمان به صورت پراکنده و منفک از هم و بدون انسجام و هماهنگي در مسجد فعال هستند و به دليل فقدان برنامه هاي راهبردي مشخص و نيز تعدد مراكز ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز