■ اقامه
اِقامه کلماتی ویژه است که از آن در باب صلات سخن رفته است.
فهرست مندرجات
- کیفیّت اقامه
- شهادت به ولایت امام علی علیه السلام
- اقامه برای زن
- اقامه برای مسافر
- شرایط اقامه
- شرط طهارت در اقامه
- استحباب اقامه در نمازها
- قول قدما در شرطیت اذان و اقامه
- سقوط اذان و اقامه
- تدارک اذان و اقامه فراموش شده
- استحبابات در اذان و اقامه
- استحباب حکایت اقامه
- مکروهات در اقامه
- اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد
- پانویس
- منبع
کیفیّت اقامه
به قول مشهور، اقامه هفده جمله است:«اللّهُ أَکْبَر»،«أَشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلا اللّه»، «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَاً رَسُولُ اللّه»،«حَیَّ عَلَی الصَّلاةِ»، «حَیَّ عَلَی الفَلاحِ»،«حَیَّ عَلَی خَیْرِ العَمَل»،«قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ»،«اللّهُ أَکْبَر»هر کدام دو مرتبه و«لا اِلـهَ اِلاّ«اللّه»یک مرتبه. [۱]
شهادت به ولایت امام علی علیه السلام
به قول مشهور، شهادت به ولایت حضرت امیرالمؤمنین و دیگر امامان علیهم السّلام جزء اقامه نیست، لیکن مستحب است. [۲] [۳]
اقامه برای زن
زن میتواند به تکبیر و شهادتین بسنده کند.
اقامه برای مسافر
مسافر میتواند جملههای اقامه را یک بار بگوید.جواهر الکلام ج۹، ص۸۷-۸۸.
شرایط اقامه
عقل، ایمان (اعتقاد به امامت امامان معصوم علیهم السّلام)، قصد قربت، ترتیب، موالات، درست ادا کردن و خواندن آن پس از داخل شدن وقت نماز، شرایط صحّت اقامهاند. [۴]
شرط طهارت در اقامه
در شرط بودن طهارت (وضو، غسل یا تیمم) درصحّت اقامه، اختلاف است. شرط نبودن آن، به مشهور نسبت داده شده است. [۵]
استحباب اقامه در نمازها
به قول مشهور متأخّران، اقامه در نمازهای یومیه همانند اذان، برای مرد و زن، در نماز فرادا و جماعت، ادا و قضا، مستحب است.
قول قدما در شرطیت اذان و اقامه
گروهی از قُدما به شرطیّت اذان و اقامه در صحّت نماز جماعت و برخی فقها به وجوب اقامه برای نمازگزار مرد قائلاند. برخی احتمال دادهاند که مراد قدما از شرطیّت، شرطیّت اذان و اقامه نسبت به حصول فضیلت نماز جماعت باشد، نه صحّت آن. [۶]
سقوط اذان و اقامه
در مواردی اقامه همراه با اذان ساقط میشود. [۷]
تدارک اذان و اقامه فراموش شده
به قول مشهور، اگر نمازگزار اذان و اقامه را فراموش کند و پیش از رکوع یادش بیاید، میتواند برای تدارک آن دو نماز را قطع کند. [۸]در جواز قطع نماز برای تدارک اقامه تنها اختلاف است. [۹]
استحبابات در اذان و اقامه
رو به قبله ایستادن به قول مشهور، استقرار و طمأنینه داشتن در حال اقامه، جزم دادن به آخر هرجمله و سریع خواندن اقامه نسبت به اذان، مستحب است. [۱۰] [۱۱]
استحباب حکایت اقامه
در استحباب حکایت اقامه (تکرار اقامه دیگری) اختلاف است. قول به عدم استحباب، به مشهور نسبت داده شده است. [۱۲]
مکروهات در اقامه
سخن گفتن به قول مشهور [۱۳]و التفات به سمت چپ و راست در حال اقامه، مکروه است. [۱۴]
اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد
گفتن اقامه در گوش چپ و اذان در گوش راست نوزاد، مستحب است. [۱۵]
پانویس
- جواهر الکلام ج۹، ص۸۲.
- جواهر الکلام ج۹، ص۸۶-۸۷.
- العروة الوثقی ج۲، ص۴۱۲.
- العروة الوثقی ج۲، ص۴۲۳-۴۲۵.
- جواهر الکلام ج۹، ص۵۹.
- جواهر الکلام ج۹، ص۴-۱۱.
- العروة الوثقی ج۲، ص۴۱۶-۴۱۸.
- جواهر الکلام ج۹، ص۶۴.
- جواهرالکلام ج۹، ص۷۰.
- جواهر الکلام ج۹، ص۹۲-۹۷.
- مستمسک العروة ج۵، ص۵۹۴-۵۹۹.
- مستمسک العروة ج۵، ص۵۷۶-۵۷۷.
- جواهر الکلام ج۹، ص۹۷.
- جواهر الکلام ج۹، ص۱۲۹-۱۳۰.
- جواهر الکلام ج۹، ص۱۴۸.
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۳۱-۶۳۳.