■ اقامه

اقامه

اکثر مورادی که لفظ "صلوة" در قرآن آمده به دنبال آن كلماتي از جنس اقامه همچنون "أقِم" و "أقيموا" وديگر مشتقات آن آمده است. حال به منظور بررسي معنا و مفهوم "اقامه"، ابتدا آنرا به صورت لغوي و سپس دراصطلاح فقها ، محدثين ، مفسرين و بزرگان بررسي كرده تا معلوم شود چرا همه ما مكلف به " اقامة نماز" هستيم نه به"قرائت آن".

 

معنای لغوی اقامه

واژة اقامه از مادة "قوم" اشتقاق یافته است که معنای پابر جایی[1] و دوام بخشیدن و ادای حق هر چیز به تمام و کمال است و مقصود از اقامه، برپا داشتن هر برنامه‌ای و تعطیل نکردن آن دانسته‌اند. مثال:  هنگامی که گفته می‌شود "اقام القوم سَوْقَهم": مردم بازار خود را برپا کردند و به خرید و فروش پرداخته و آنرا موقوف و تعطیل نکردند.[2] مراد از اقامه نماز نیز "حق نماز را ادا کردن" یعنی اقامه نمازها و ادای فرایض دانسته‌اند

معنای اصطلاحی

معنای ترکیب "اقامة الصلاة" عبارت است از:

"حضور دائمی و فعّال نماز و استمرار آثار و برکات آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان".

و تحصيل اين هدف مشروط به آداب و شرايطي است بيش از آنچه در فقه آمده است.[3] در تفسير منسوب به امام عسكريAآمده كه مقصود از "اقامه صلاة" اتمام ركوع، سجده و حفظ وقت و حدود آن است و همچنين پرهيز كردن از چيزهايي كه آن را فاسد يا ناقص مي‏كند: "ويُقيمونَ الصَّلوة، يعني بإتمام ركوعها و سجودها و حفظ مواقيتها و حدودها و صيانتها عمّا يفسدها أو ينقصها". [4]

 

نکته:

به اين نكته نيز بايد عنايت داشت كه نماز را ستون دين خوانده‏اند؛ "الصلاة عمود الدين"[5] و آنچه با ستون تناسب دارد، به‏پاداشتن است؛ نه خواندن به تنهایی؛ از اين‏رو، تعبير قرآن‏كريم درباره انجام نماز، اقامه است و نه قرائت؛ زيرا ستون هر چيزي را اقامه کرده و به‏پا مي‏دارند، عمود دين چون از سنخ عين خارجي است، به پاداشتني است؛ نه اينكه صرفاً قرائت‏كردني باشد.[6] پس اقامه دين و برپایی تمدن اسلامی بدون برپايي نماز ميسّر نيست.

از اين‏رو، حضرت ابراهيمA وقتي اسماعيلA شيرخوار و مادر تنهاي او را در سرزمين تفتيده و بي‏آب و علف حجاز و درحريم خانه خدا جاي مي‏­دهد، يگانه حكمت اين مجاهدت سخت و شگفت‏انگيز را به پاداشتن نماز از سوي نسل پر بركت خود مي‏خواند؛"رَبَّنا إِنِّي أَسكنت من ذرِّيَّتي بوادٍ غير ذِي زرعٍ عند بيتك المحرَّم ربَّنا ليقيموا الصَّلَوة"[7]. سپس از خداي سبحان اين موهبت آسماني را براي خود و ذريه‏اش درخواست مي‏كند؛ "رَبِّ اجْعَلِني مقيم الصَّلَوة و من ذرِّيَّتي رَبَّنا و تقبَّل دُعَاءِ"[8]: پروردگارا! من و فرزندانم را از اقامه‏كنندگان نماز بدار و دعايم را بپذير.[9]

 

[1] . بر اساس قاعدة "تعرف الاشیاء  باضدادها" ، "هر چیزی را به وسیلة ضد آن می توان شناخت" برای دستیابی به درکی روشن وشناختی متقن از این مفهوم ، به تعریف "قعد" اشاره می شود که مقابل "قوم" است. وقتی شخصی را وادار به انجام کاری می­کنند و او از روی بی میلی، سستی و کاهلی به انجام آن کار مشغول می شود، سبب بیگانگی از کار و کم اثر نمودن و بر پا نشدن آن می­گردد ، در زبان عرب برای چنین شخصی تعبیر  " قعد عن الامر" به کار می رود؛ اما وقتی فردی را برای کاری مأمور می­کنند و آن نیز به بهترین شکل آن را انجام می­دهد و رونق ِ عمل او باعث گرمی حرفه می شود دربارة او در عرب تعبیر "فلانٌ اقام الامر" به کار می رود و این تعبیر یعنی آن شخص کار را پابرجا کرد و رونق داده است. (التبیان فی تفسیر قربی القرآن، ص 48)

[2] .التبیان، ج1، ص56

[3] . اساساً تنظيم احكام در فقه كه چهارچوب‏هاي خاص خود را دارد، به گونه‏اي است كه براي همگان امتثال‏پذير باشد. ثمره عمل به اين احكام كه احكام ظاهريه ناميده مي‏شوند، اسقاط تكليف و مانند آن است،چنان‏كه مقصود از صحّت نزد آنان اسقاط تكليف،عدم وجوب اعاده و... است، در حالي كه در اين‏گونه مباحث و در نگاه اهل معرفت، مراد از صحّتْ مقبول درگاه خدا شدن و مراد از مقبوليتْ وصول به مقصود است، از اين‏رو به شرايطي سنگين‏تر از شرايط فقهي وابسته است (ر. ك: المحجة البيضاء، ج‏1، ص‏368؛ ج‏2، ص‏135).

[4] . بحارالانوار، ج‏81، ص‏231.

[5]. المحاسن، ج‏1، ص 45

[6]. حیات حقیقی انسان در قرآن  ص214– استاد جوادی آملی.

[7] . سوره ابراهيم: 37.

[8] . سوره ابراهيم: 40.

[9] . از اين‏روست كه در زيارت امامان معصوم به ويژه حضرت سيد الشهداAوقتي به اقامه دين خدا توسط آنان اشاره مي‏كنيم، نخست از اقامه نماز سخن مي‏گوييم؛ "أشهد أنّك قد أقمت الصّلوة" (بحار، ج 97، ص 273، ح 14). و نيز در خطاب جمعي عرض مي‏كنيم: "و أقمتم الصّلوة" (مفاتيح‏الجنان، زيارت جامعه كبيره.)؛ يعني شما ستون دين را استوار و در نتيجه دين خدا را به پا داشتيد و همين وارثان ابراهيم خليل هستند كه در قرآن‏كريم به عنوان بزرگ مرداني ياد مي‏شوند كه هيچ تجارت و داد و ستدي از ياد خدا و به پاداشتن نماز بازشان نمي‏دارد؛ "(رجالٌ لاَتلهيهم تِجَرَةٌ و لاَ بيعٌ عن ذكر الله و إِقام الصَّلَوة...".( نور:37).

1396/4/11 ساعت 13:47
کد : 372
دسته : فقه,عبادت
لینک مطلب
کلمات کلیدی
اقامه
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز