■ تنوین

حرف ن ساکن و زائدی در عربی که لفظاً پس از مصوتهای کوتاه (ــَ ،ــِ ،ــُ) می آید و با دوبار نوشتن آنها (ــً ، ــ ٍ ، ــُـُ / ــٌ ) نشان داده می شود. در عربی تنوین فتح ، روی تای مربوطه (ة )، الف مقصوره (ی ') و «الف » در آخر کلمه نوشته می شود. اولین بار، ابوالاسود الدُؤَلی تنوین را به کار برد که به شکل دو نقطه روی هم نشان داده می شد (خَفاجی ، قسم 1، ص 27). گاه تنوین برای جداکردن اسمهای متمکّن و غیر متمکّن ، به جای نقصانی که در «بناء» به وجود می آید، و برای جداکردن اسمهای معرفه و نکره به کار می رود ( رجوع کنید به زَجّاجی ، ص 97ـ99).

 

دستورنویسان تنوین را از ویژگیهای اسم می دانند و آن را به چهار نوع تقسیم می کنند:

 

1) تنوین تمکین ( یا تمکّن / امکنیـّة ) یا صَرف ، که ویژة اسامی معرب و منصرف است ، مانند تنوین در رجلٌ / رجلاً / رجلٍ ؛ محمدٌ / محمداً / محمدٍ .

 

2) تنوین نکره ، که به برخی از اسمهای مبنی و خاص ملحق می شود تا نا معیّن بودن آن اسم را نشان دهد. مثلاً در جملة «جاءنی سیبویهِ و سیبویهٍ آخَرَ»، اسم اول معرفه است و بر شخصی معیّن دلالت دارد و اسم دوم نکره است و میان همة کسانی که به این نام خوانده می شوند مشترک است و به همین سبب تنوین گرفته است . این نوع تنوین برای جداسازی معرفه از نکره ، در «اسم فعل » نیز به کار می رود، مانند صهٍ و مهٍ و إیهٍ.

 

3) تنوین مقابله ، که به آخر جمع مؤنث سالم ملحق می شود (مانند مسلماتٌ یا مسلماتٍ ) و به گفتة دستورنویسان ، در مقابل حرف «نَ» در جمع مذکر سالم (مُسلمونَ) قرار گرفته است . برخی نیز تنوین را در این نوع کلمات تنوین صرف پنداشته اند ( رجوع کنید به عُکْبَری ، ص 215ـ 218).

 

4) تنوین عوض / تعویض ، که به جای یک حرف محذوف یا یک مضافٌالیه (مفرد ـ جمله ) قرار می گیرد، مانند « جواریٌ < جوارٍ » که تنوین به جای حرف محذوف آمده و « کُلُّ انسان < کلٌّ » یا « یوم إذْ < یَومَئذٍ » که تنوین به جای مضافٌالیه محذوف است (سیبویه ، ج 1، ص 22، ج 2، ص 199، ج 3، ص 31؛ابن هشام ، ج 2، ص 340ـ342؛ ابن عقیل ج 1، ص 16ـ 18؛ بغدادی ، ص 4ـ6؛ شیرازی ، ج 2، ص 599).

 

در کتابهای دستور به انواع دیگری نیز اشاره شده که بعضی از آنها ویژة اسم نیست و به افعال و حروف هم ملحق می گردد که عبارت اند از:

 

1) تنوین ترنّم ، که در پایان برخی قافیه ها می آید و ویژة گویش تمیم است ، مانند العتابَ < العِتابَنْ و أصابَ < أصابَنْ در بیتی از جریر: «أقِلِّی اللَّوْمَ عاذِلَ والعِتابَنْ / وَقُولی اِن أصَبْتُ لقد أصابَنْ».

 

2) تنوین غالی ، که آن را اَخْفَش و دانشمندان علم عروض به انواع تنوین افزوده اند، مانند تنوین در دو واژة المُختَرقْنْ و الخَفَقْنْ در این بیت : «و قاتِمِالاعْماقِ خاوی المُخْتَرَقْنْ / مُشْتَبِهِالأعلامِ لَمّاعِالخَفَقْنْ». گفتنی است دو نوع اخیر که ویژة شعر است ، بر خلاف دیگر انواع تنوین ، نوشته می شود (سیبویه ، ج 4، ص 205ـ210؛ ابن هشام ، ج 2، ص 342؛ ابن عقیل ، ج 1، ص 18ـ20). برخی به طور کلی تنوین را حتی در اسمهای خاص (عَلَم ) نشانة نکره بودن کلمه می دانند ( رجوع کنید به ابن جِنّی ، ج 1، ص 69). برخی تنوینهای دیگری افزوده اند، مانند تنوین منادا ، تنوین صرف مالاینصرف ، تنوین شاذ (مانند هؤلاءٍ قومکَ ) که فایدة آن زیادت در لفظ است ، و تنوین حکایت (ابن هشام ، ج 2، ص 343ـ344؛ شیرازی ، ج 2، ص 264).

 

در زبان فصیح عربی غالب اسمهای فاقد حرف تعریف «ال » با تنوین تلفظ می شوند، شاید به این دلیل که نون ساکن ، واژه را خوش آهنگ می سازد و سکون به آن آرامش می بخشد. به همین سبب امروزه نیز در برخی لهجه های متداول ، تنوین ، چه در گفتار و چه در نوشتار، به پایان افعال و ترکیبها اضافه می شود، مانند أروحُنْ و فِیکُنْ ، که بدون تردید میراث لهجه های کهن است ، همانگونه که در تنوین ترنّم چنین است . نکره بودن و تنوین پذیری اسمها از دیدگاه بسیاری از دستورنویسان عرب ، اصل است و نیازمند توجیه نیست . با اینهمه ، برخی اسامی از این قاعده مستثنا بوده اند؛ یعنی ، تنوین را به آنها ملحق نمی کرده اند. بعدها دستورنویسان آنها را طبقه بندی کردند و غیر منصرف خواندند و برای غیر منصرف بودن آنها دلایلی آوردند ( رجوع کنید به ابن یعیش ، ج 1، ص 56 ـ71).

 

کلماتی نیز هستند که بر خلاف قوانین وضع شده ، حتی در فصیحترین و استوارترین متون یعنی قرآن کریم ، تنوین گرفته اند و دستورنویسان در توجیه آنها از تعبیراتی نظیر شاذ و نادر، رعایت تناسب و حفظ موسیقی کلام ، ضرورت شعری و غیره مدد جسته و انواع تنوین را گسترش داده اند ( رجوع کنید به سیبویه ، ج 3،

 

 

 

ص 505 ـ506؛ سیوطی ، ج 1، ص 37).

 

در برخی موارد تنوین به منظور تخفیف و کاهش حجم صوتی حذف می شود، مثلاً تنوین اسمهای عَلَم که با واژة «ابن » وصف می شوند و سپس به یک اسم یا کنیه اضافه می گردند، مانند زیدُ در زیدُبن عَمْرٍو ( رجوع کنید به سیبویه ، ج 3، ص 504 ـ507) و نیز کلماتی که بی دلیل تنوین نپذیرفته اند، مانند اشیاء (در بارة این واژه و توجیهاتی که برای غیر منصرف بودن آن شده رجوع کنید به رضی الدین استرآبادی ، قسم 1، جزء 1، ص 28ـ32).

 

منابع :

(1) ابن جنّی ، المنصف ، چاپ ابراهیم مصطفی و عبداللّه امین ، قاهره 1954ـ1960؛

(2) ابن عقیل ، شرح ابن عقیل علی الفیة ابن مالک ، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، ( قاهره ) 1384ـ 1385/ 1964ـ 1965؛

(3) ابن هشام ، مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب ، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره ( بی تا. ) ؛

(4) ابن یعیش ، شرح المفصّل ، بیروت : عام الکتب ، ( بی تا. ) ؛

(5) عبدالقادربن عمر بغدادی ، شرح شواهد شرح التحفة الوردیة ، چاپ نظیف محرّم خواجه ، استانبول 1398/ 1978؛

(6) محمد عبدالمنعم خفاجی ، الأدب العربی و تاریخه فی العصرین الاموی و العباسی ، بیروت 1410/1990؛

(7) محمدبن حسن رضی الدین استرآبادی ، شرح شافیة ابن الحاجب ، چاپ محمد نورالحسن ، محمد زفزاف ، و محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت 1395/1975، چاپ افست تهران ( بی تا. ) ؛

(8) عبدالرحمان بن اسحاق زجاجی ، الایضاح فی علل النحو ، چاپ مازن مبارک ، ( بی جا ) : دارالنفائس ، ( بی تا. ) ، چاپ افست قم 1363 ش ؛

(9) عمروبن عثمان سیبویه ، کتاب سیبویه ، چاپ عبدالسلام محمد هارون ، قاهره ?( 1385/1966 ) ، چاپ افست بیروت 1411/1991؛

(10) عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی ، کتاب همع الهوامع : شرح جمع الجوامع ، چاپ محمد بدرالدین نعسانی ، بیروت ( بی تا. ) ، چاپ افست قم 1405؛

(11) صادق شیرازی ، شرح السیوطی : توضیحات للبهجة المرضیة فی شرح الالفیة ، قم 1368 ش ؛

(12) عبداللّه بن حسین عُکْبَری ، التبیین عن مذاهب النحویین البصریین والکوفیین ، چاپ عبدالرحمان بن سلیمان عثیمین ، بیروت 1406/ 1986.

 

/ بابک فرزانه /

1394/2/27 ساعت 10:50
کد : 199
دسته : قرآن
لینک مطلب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز