■ البدیع

 از نامهای خدا. این نام دوبار در قرآن مجید به صورت «بدیع السموات و الارض » (بقره : 117؛ انعام : 101) آمده است و در روایاتی نیز که فهرست نود ونه نام خدا را دارد، ذکر شده است .

 

واژة بدیع از ریشة «ب د ع » گرفته شده و دربارة خدا به معنای مبدع (یا مبتدع ) به کار می رود. یکی از دو مفهوم اصلی این ریشه ، آفریدن چیزی بدون نمونة پیشین است (ابن فارِس ، ذیل واژه ). از نظر لغت شناسان ، کاربرد این واژه دربارة خدا اشاره به آن دارد که او عالم را بدون نمونة پیشین ساخته است (ابن فارس ؛ ازهری ؛ ابن منظور، ذیل واژه )؛ و برخی فقط به آغاز شدن آفرینش به خواست و ارادة خدا توجه کرده اند که در این صورت بدیع با «مبدی » و «بادی * » مترادف است (صاحب بن عبّاد؛ ازهری ؛ ابن منظور، ذیل واژه ؛ فیروزآبادی ، بصائر ذوی التمییر . ج 2، ص 231؛ او در القاموس المحیط نیز «اَبْدع » را مترادف «اَبْدَأَ» دانسته است رجوع کنید به ذیل «ب د ع »).

 

به دلیل اشتقاق «بدیع » از صورت ثلاثی مجرد «بَدَعَ»، ازهری (همانجا) افزوده است که چون کاربرد «اَبْدَعَ» (از باب اِفعال ) بیش از کلمة «بَدَعَ» است ، بدیع را مترادف «مُبْدِع » (به جای «بادِع ») دانسته اند. فخررازی ( شرح اسماء الله الحسنی ، ص 350) نیز با اندکی اختلاف همین توضیح را داده است . اما قشیری (ص 92) و ابن بابویه (ص 199)، با ذکر مثالهایی (اَلیم و وَجیع به معنای مولِم و موجِع ) تأکید کرده اند که کاربرد فعیل به معنای «مُفْعِل » در زبان عربی جایز و رایج است .

 

واژة اختراع نیز غالباً همراه ابداع یا ابتداع می آید و برخی آن دو را مترادف می دانند (ابن مالک ، ص 151)؛ اما عده ای معتقدند که اختراع به معنای آفرینش بی علّت و بدون موجب خارجی است در حالی که ابداع به آفرینش بدون نمونه گفته می شود و خدا از آن جهت که عالم را از روی نمونه نیافریده است بدیع ، و از آنرو که نباید آفرینش عالم را به سبب و انگیزة بیرونی به او نسبت داد، «مخترع » است (طبرسی ، ج 4، ص 530؛ زمخشری ، ذیل «خرع »، قس :ابن بابویه ، همانجا).

 

در کتابهای شرح اسماء، علاوه بر اشاره به نکات لغوی و معنای «مُبْدِع » (از جمله رجوع کنید به بیهقی ، ص 40؛ زجاجی ، ص 73؛ ابن بابویه ، همانجا؛ قشیری ، همانجا)، معانی دیگری نیز برای «بدیع » آمده است . قشیری (همانجا)، غزالی (ص 158)، فخررازی ( شرح اسماءالله الحسنی ، همانجا) و جرجانی (ج 8، ص 217) این واژه را در مورد خداوند به معنای بیمانند دانسته اند. فخررازی (همانجا)، با افزودن معنای «کسی که شگفتیهای صنع خود را آشکار کرده است » و با توجه به معنای نخست ـ بیمانند (عدیم المثل ) ـ این نام را در شمار نامهای دالّ بر تنزیه و تقدیس قرار داده است (همو، المطالب العالیة ، ج 3، ص 262)، در حالی که اگر معنای مشهورتر را بپذیریم ، بدیع از نامهای دالّ بر صفت فعل می شود.

 

در تفاسیر نیز غالباً به معنای لغوی بدیع بسنده شده و گاه به مترادفهای آن ، چون اختراع و انشا اشاره کرده اند (از جمله رجوع کنید به طوسی ، ج 1، ص 428ـ429؛ طبرسی ، همانجا؛ فخررازی ، التفسیرالکبیر ، ج 4، ص 27، ج 13، ص 118؛ بیضاوی ، ج 1، ص 81). در این میان ، طباطبائی (ج 1، ص 262ـ263) با اشاره به این نکتة علمی و فلسفی که هیچ دو موجودی از همه جهات یکسان نیستند، از «بدیع » بودن همة آفریده ها سخن گفته (فکُلُّ موجودٍ فَهُوَ بدیعُ الوجودِ علی غیرٍ مثالٍ سابقٍ) و کاربرد «بدیع » را در قرآن برای خدا متضمن این معنا نیز دانسته است .

 

در احادیث ، مشتقات گوناگون ریشة «ب د ع » به منظور افادة همین معانی برای خدا به کار رفته است ، مانند ابتدعَ عَجائبَ الامورِ؛ ابْتَدَعَ الخَلقَ؛ ابْتَدَأَ مَا ابْتَدَعَ؛ ابْتَدَعْتَهُمْ لامِنْ شیی ء و مُبْدِی ءُ البَدائِع (برای این روایات رجوع کنید به المعجم المفهرس لالفاظ بحارالانوار ، ذیل «ب د ع »؛ و نیز برای فهرست نودونه نام خدا رجوع کنید به ابن بابویه ، ص 191؛ قسطلانی ، ج 10، ص 373؛ ترمذی ، ج 5، ص 531؛ زجاجی ، ص 19ـ21؛ بیهقی ، ص 15ـ16؛ مجلسی ، ج 4، ص 186ـ187).

 

به ظن قوی ، اصطلاح ابداع * نیز که فیلسوفان مسلمان برای بیان نخستین مرحلة آفرینش یا نسبت آفریدگان به خدا به کار برده اند، برگرفته از همین واژگان قرآنی و حدیثی است (رجوع کنید به ابداع ).

 

در مکتوبات عرفانی ، ضمن اشاره به اینکه بدیع از نامهای دالّ بر صفت فعل است (فناری ، ص 113)، لوازم و آثار این نام را بازگفته اند؛ از جمله قشیری (ص 92) نوشته است : از آداب کسی که بر این نام خدا معرفت می یابد احتراز از بدعت و پایبندی بر سنّت است . ابن عربی (ج 4، ص 315ـ 316) نیز بدیع را به معنای مبدع دانسته و گفته است : هر موجودی از آن جهت که چیزی جز ظهور عین ثابتش نیست و اعیان همه از یکدیگر متمایزند، بیمانند است و بدیع خواندن خدا بیان وجه ارتباط خاصّ هر موجودی با اوست (فَکُلُّ مافی الوجودِ مُبْتَدَعٌ لِلّهِ فَهُوَ البدیع ).

 

منابع : علاوه برقرآن ؛ ابن بابویه ، التوحید ، چاپ هاشم حسینی طهرانی ، قم ] تاریخ مقدمه 1357 ش [ ؛ ابن عربی ، الفتوحات المکیّة ، بیروت ] بی تا. [ ؛ ابن فارس ، معجم المقاییس اللغة ، چاپ عبدالسلام محمد هارون ، قم 1404؛ ابن مالک ، الالفاظ المختلفة فی المعانی المؤتلفة ، چاپ محمدحسن عواد، بیروت 1411/1991؛ ابن منظور، لسان العرب ، چاپ علی سیری ، بیروت 1412/1992؛ محمدبن احمد ازهری ، تهذیب اللغة ، قاهره 1964ـ1967؛ عبدالله بن عمر بیضاوی ، انوارالتنزیل واسرار التأویل ، چاپ فلیشر، اوسنابروک 1968؛ احمدبن حسین بیهقی ، کتاب الاسماء والصفات ، بیروت 1405/1984؛ محمدبن عیسی ترمذی ، الجامع الصحیح ، ج 5، چاپ ابراهیم عطوه عوض ، بیروت ] بی تا. [ ؛ علی بن محمد جرجانی ، شرح المواقف ، چاپ محمد بدرالدین نعسانی

 

حلبی ، مصر 1325/1907، چاپ افست قم 1370 ش ؛ عبدالرحمان بن اسحاق زجاجی ، اشتقاق اسماءاللّه ، چاپ عبدالحسین مبارک ، بیروت 1406/1986؛ محمودبن عمرزمخشری ، اساس البلاغة ، مصر 1972ـ 1973؛ صاحب بن عبّاد، المحیط فی اللغة ، چاپ محمد حسن آل یاسین ، بیروت 1414/1994؛ محمدحسین طباطبائی ، المیزان فی تفسیرالقرآن ، بیروت 1390ـ1394/1971ـ1974؛ فضل بن حسن طبرسی ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، چاپ هاشم رسولی محلاتی و فضل الله یزدی طباطبائی ، بیروت 1408/1988؛ محمدبن حسن طوسی ، التبیان فی تفسیر القرآن ، چاپ احمد حبیب قصیر عاملی ، بیروت ] بی تا. [ ؛ محمدبن محمد غزالی ، المقصد الاسنی فی شرح معانی اسماءالله الحسنی ، چاپ فضله شحاده ، بیروت 1971؛ محمدبن عمرفخررازی ، التفسیرالکبیر ، قاهره ] بی تا. [ ، چاپ افست تهران ] بی تا. [ ؛ همو، شرح اسماءالله الحسنی المسمی لوامع البینات شرح اسماءالله تعالی و الصفات ، چاپ طه عبدالرؤوف سعد، قاهره 1396/1976؛ همو، المطالب العالیة من العلم الالهی ، چاپ احمد حجازی سقا، بیروت 1407/1987؛ محمدبن حمزه فناری ، مصباح الانس فی شرح مفتاح الغیب الجمع والوجود ، چاپ سنگی تهران 1323، چاپ افست تهران 1363 ش ؛ محمدبن یعقوب فیروزآبادی ، بصائر ذوی التمییزفی لطائف الکتاب العزیز ، ج 2، چاپ محمدعلی نجار، بیروت ] بی تا. [ ؛ همو، ترتیب القاموس المحیط ، چاپ طاهر احمد زاوی ، بیروت 1399/1979؛ احمدبن محمد قسطلانی ، ارشادالساری لشرح صحیح البخاری ، بیروت ] بی تا. [ ؛ عبدالکریم بن هوازن قشیری ، التحبیرفی التذکیر ، چاپ ابراهیم بسیونی ، قاهره 1968؛ محمدباقربن محمدتقی مجلسی ، بحارالانوار ، بیروت 1403؛ المعجم المفهرس لالفاظ احادیث بحارالانوار ، تهران 1373 ش .

 

/ محمدباقر کریمیان /

 

 

1394/2/27 ساعت 09:24
کد : 154
دسته : قرآن
لینک مطلب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز