• پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42

■ عقوبت تهاون به نماز

منبع

فلاح السائل و نجاح المسائل ؛ ؛ ص22

سند

أَرْوِي بِحَذْفِ الْإِسْنَادِ عَنْ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ ابْنَةِ سَيِّدِ الْأَنْبِيَاءِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا وَ عَلَى أَبِيهَا وَ عَلَى بَعْلِهَا وَ عَلَى أَبْنَائِهَا الْأَوْصِيَاءِ

متن

أَنَّهَا سَأَلَتْ أَبَاهَا مُحَمَّداً ص فَقَالَتْ يَا أَبَتَاهْ مَا لِمَنْ‏ تَهَاوَنَ‏ بِصَلَاتِهِ‏ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ قَالَ يَا فَاطِمَةُ مَنْ تَهَاوَنَ بِصَلَاتِهِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِخَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً سِتٌّ مِنْهَا فِي دَارِ الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي قَبْرِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ فَأَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَالْأُولَى يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمُرِهِ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِهِ وَ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سِيمَاءَ الصَّالِحِينَ مِنْ وَجْهِهِ وَ كُلُّ عَمَلٍ يَعْمَلُهُ لَا يُؤْجَرُ عَلَيْهِ وَ لَا يَرْتَفِعُ دُعَاؤُهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ السَّادِسَةُ لَيْسَ لَهُ حَظٌّ فِي دُعَاءِ الصَّالِحِينَ وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَأَوَّلُهُنَّ أَنَّهُ يَمُوتُ ذَلِيلًا وَ الثَّانِيَةُ يَمُوتُ جَائِعاً وَ الثَّالِثَةُ يَمُوتُ عَطْشَاناً فَلَوْ سُقِيَ مِنْ أَنْهَارِ الدُّنْيَا لَمْ يُرَوِّ عَطَشَهُ وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ فِي قَبْرِهِ فَأَوَّلُهُنَّ يُوَكِّلُ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يُزْعِجُهُ فِي قَبْرِهِ وَ الثَّانِيَةُ يُضَيَّقُ عَلَيْهِ قَبْرُهُ وَ الثَّالِثَةُ تَكُونُ الظُّلْمَةُ فِي قَبْرِهِ وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ فَأَوَّلُهُنَّ أَنْ يُوَكِّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يَسْحَبُهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلَائِقُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ وَ الثَّانِيَةُ يُحَاسَبُ‏ حِساباً شَدِيداً وَ الثَّالِثَةُ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ لَا يُزَكِّيهِ وَ لَهُ عَذَابٌ أَلِيم‏

ترجمه

پیامبر :هرکس نسبت به انجام  نماز سسنی ورزد به پانزده ویژگی دچار می شود

شش ویژگی در دنیا :1خداوند برکت را از عمراو برمی دارد 2خدواندبرکت را از رزق او برمی دارد3خدواند سیمای انسانهای صالح را از صورتش محو می کند 4 همه کارهایش بدون اجر است 5 دعایش مستجاب نمی شود 6از دعای صالحین نیز محروم است

سه ویژگی درلحظه مرگ : با ذلت وگرسنه وتشنه از دنیا می رود بطوریکه اگراز همه آبهای دنیا به او بدهند سیراب نمی شود

سه ویژگی در قبر : 1خدواند فرشته ای را درقبرش مامور می کند که او را شکنجه وعذاب کند 2 قبر او تنگ می گردد3 قبر او تاریک می گردد

سه ویژگی درقیامت : 1خداوند فرشته ای را مامور می کند که با صورت او را روی زمین بکشد درحالیکه بندگان دیگراین صحنه را می بینند 2خداوند به شدت او را محاسبه می کند 3خدواند به او نظررحمت نمی کند وازگناهانش پاک نمی گرداند وعذاب دردناک درانتظاراوست

نکته ها وپیامها

تهاون به نماز حرام است چون وعده عذاب فقط برای عمل حرام داده می شود

ممکن است کسی که در انجام نماز ها سستی می کند به برخی از این پانزده ویژگی دچارشود نه همه آنها

ممکن است سستی ورزیدن در اصل نماز خواندن باشد وممکن است در انجام واجبات نماز باشد

توضیحات

تهاون به هردستوری از دستورات خداوند موجب اهانت خداوند به بنده درروز قیامت است وچه دستوری مهمتر از نمازمی با شد؟ عبد الله بن میمون می گوید  امام صادق فرمود : إِيَّاكُمْ وَ التَّهَاوُنَ بِأَمْرِ اللَّهِ فَإِنَّ مَنْ تَهَاوَنَ بِأَمْرِ اللَّهِ أَهَانَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَة[1]

1- روایت  فوق بصورت مرسل نقل شده است

- سنت املاء وامهال براین عقوبت های دنیوی مقدم است لذا ممکن است  عقوبات  دنیوی ولحظه مرگ  برای برخی افراد به سبب امهال واملاء خداوند ویا کارهای خوب دیگر آنها  رفع شود پس واقع نشدن موارد دنیوی برای بعض افراد دلیل عدم وقوع موارد اخروی  نیست

- رفع برکت از عمر همیشه به معنی کوتاه شدن عمر نیست  درطول تاریخ بوده اند افرادی که عمرطولانی داشته اندو عاقبت به شرشده اند همانند بلعم باعور وبرصیصا واز طرفی بوده اند جوانانی که با وجود عمرکوتاه عاقبت به خیرشده اند همانند :بسیاری ازشهدای کربلا بنابراین اینکه انسان از عمر دنیوی، سعادت آخروی رابدست نیاورد مصداق بی برکتی عمر است.

-رزق همیشه به معنی آنچه انسان می خورد ومی نوشد نیست بلکه تمام معنویات رزق انسان است که به عنوان نمونه درروایات به فرزند صالح وحج خانه خدا وصدقات وکارهای خیروسلامتی دین ودنیا رزق اطلاق شده است[2] ْ بنابراین تهاون به نماز ممکن است برکت را از رزق معنوی انسان بردارد نه اینکه فقط منظوررزق مادی باشد

- انسان صالح می تواند چهره صالح را تشخیص دهد پیامبرنفرمودند :چهره او سیاه یا زشت می گردد بلکه فرمودند:خداوند سیمای صالحین راازچهره اش بر می دارد بنابراین کسی مانند زهری به کرامت امام سجاد وابابصیربه کرامت امام باقروامام صادق میتواند سیمای صالح حقیقی راتشخیص دهد [3]

-  اینکه همه اعمال او اجرندارد منظور اجر حقیقی وواقعی عمل  است که اگر اهل نماز بود به او داده می شد . نه اینکه هیچکدام از اعمال او هیچ پاداشی ندارد مثلا درباب مقایسه بین دو نفرباشرایط مساوی که هردو مدرسه ای می سازند ویکی متهاون به نماز است برخلاف دیگری که مرتب نماز می گزارد، پاداش مدرسه ساز متهاون دربرابرپاداش نفردیگر آنقدراندک است که به چشم نمی آید وگویا پاداشی ندارد لذا این جمله پیامبراز باب مجاز مبالغه است .

- سنت املاء وامهال برعدم استجابت دعا ومحرومیت ازدعای صالحین حاکم ومقدم است

- ذلت وگرسنگی وتشنگی هنگام مرگ برزخی است نه دنیوی چرا که پیامبرفرمود :اگرازهمه آبهای دنیا رابه او نوشانده شود سیراب نمی شود پس فقط با چشم برزخی میتوان دید که چگونه ملک الموت  با ذلت اوراقبض روح می کند وبا گرسنگی وتشنگی برزخی جان می دهد

- ازعاج فرشته عذاب  به معنی اذیت وشکنجه است بطوری که آرامش رااز اومیگیرد واوراآشفته می کند [4]

- تعبیر تنگی وتاریکی قبردرروایات برای تقریب به ذهن انسان است چون روح انسان درعالم برزخ معذب است نه جسمی که داخل قبر قراردارد چون این تنگی وتاریکی برای انسان محسوس است برخلاف عذاب روح

- سحب به معنی کشیدن برروی زمین[5] است وخداوند برای ذلیل ساختن متهاون چنین می کند که یکی از مصادیق اهانت خداوند  به متهاون است که درروایت امام صادق بیان گردید

  • خداوند دو نوع حساب دارد وحساب شدید دربرابرحساب یسیر است که درقرآن وروایات بدان اشاره شده است [6]
  • منظور از نگاه ، توجه رحمت الهی ومنظوراز تزکیه پاک نمودن سایرگناهان است که این دو از آثارنماز است و برای متهاون نیست
 
 

[1] المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص96

 

[2]  الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص584ِّ رَزَقَهُ‏ اللَّهُ الْحَج‏

التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص314يَرْزُقُهُ‏ اللَّهُ‏ صَدَقَاتٍ وَ مَبَرَّات‏

من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏3 ؛ ص554َ يَرْزُقُهُ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا

 

[3] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص607يَا زُهْرِيُّ مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ‏ وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ! فَقَالَ الزُّهْرِيُّ: كُلُّهُمْ حُجَّاجٌ، أَ فَهُمْ قَلِيلٌ‏]. فَمَسَحَ بِيَدِهِ وَجْهَهُ، ثُمَّ قَالَ: انْظُرْ.[فَنَظَرَ] إِلَى النَّاسِ، قَالَ الزُّهْرِيُّ: فَرَأَيْتُ أُولَئِكَ الْخَلْقَ كُلَّهُمْ قِرَدَةً، لَا أَرَى فِيهِمْ إِنْسَاناً- إِلَّا فِي كُلِّ عَشَرَةِ آلَافٍ وَاحِداً مِنَ النَّاسِ.

بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص271قَالَ يَا أَبَا بَصِيرٍ انْظُرْ قَالَ فَإِذَا أَنَا بِالْخَلْقِ كَلْبٌ وَ خِنْزِيرٌ وَ حِمَارٌ إِلَّا رَجُلٌ بَعْدَ رَجُل‏

عيون المعجزات ؛ ؛ ص77 فاذا اكثر الناس فردة و خنازير و المؤمن بينهم مثل الكوكب اللامع في الظلمات‏

[4] فرهنگ ابجدي عربي فارسي، ص: 146

[5] التحقيق في كلمات القرآن الكريم    ج‏5    63    

[6] الانشقاق : 8 فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيرا

 

1395/6/1 ساعت 00:24
کد : 605
دسته : پیامبر گرامی اسلام,بی توجهی به نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
آثار تهاون
پانزده عقوبت دنیوی و اخروی
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز