• امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359

■ نماز جمعه و تاريخچه آن

نماز جمعه و تاريخچه آن

مدرسه    نرجس(س)‏ - فريمان

استاد داور            جواهري محمد رضا

نام طلبه   نرگس مومني

موضوع  نماز

استاد راهنما          طباطبايي اشکذري سيدابوالفضل

چکیده:

نماز جمعه در اسلام از اهميّت ويژه اي برخوردار است،آن قدر كه خداوند سوره اي از قرآن را به اين نام آورده است و همچنين روايات زيادي در اهميّت و فضيلت اين فريضه عبادي سياسي از ائمه بزرگوار ما نقل شده است و اجر و پاداش فراواني را براي شركت كنندگان در نماز جمعه در نظر گرفته شده است.در مقابل هم كسي كه بدون عذر نماز جمعه را ترك كند، مورد خشم خداوند قرار مي گيرد و از رحمت و الطاف او به دور خواهد بود. نماز جمعه از همان ابتداي تشكيل جامعه اسلامي توسط پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) اقامه شد و پس از ايشان نيز شيعيان هر گاه فرصتي به دست مي آوردند و شرايط را مهيا مي ديدند نماز جمعه را اقامه مي كردند.در طول تاريخ افراد سودجو و منفعت طلب توانستند استفاده هاي زيادي از اقامه نماز جمعه ببرند.افرادي مانند معاويه و امثال او كه اهدافشان را در خطبه هاي نماز جمعه به مردم تحميل مي كردند و از اين طريق به اسلام و مسلمين ضربه هاي زيادي وارد كردند. اما اين نماز جمعه با شكوه نيز توانست دل هاي زيادي را به هم پيوند زند و چهره زشت منافقان را بر ملا كند.در حقيقت نماز جمعه رسالت سنگيني بردوش دارد كه مي تواند انسان ها را تربيت و جامعه اي را بسازد. اين همايش هفتگي تا زمان غيبت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) گاهي توسط ائمه ما و اكثراً به دست خلفاي اموي، عباسي و راشدين اقامه مي شد، از آن زمان به بعد به دليل اختلافاتي كه بر سر وجوب نماز جمعه بود و عده اي آن را در زمان غيبت حرام مي دانستند كمتر اقامه مي شده حتي مي توان گفت كه در محدوده اي از زمان نماز جمعه مورد تأييد علماي اماميه برگزار نشد. در عصر صفوي با آمدن قدرت به دست شيعيان، نماز جمعه نيز اهميت بيشتري پيدا كرد و در سراسر ايران با تلاش و جديت ، محقق كركي اقامه مي شد. به همين دليل در اين دوره رساله نويسي پيرامون نماز جمعه به اوج خود رسيد.از عهد قاجار تا دوران پهلوي، امامت جمعه به صورت موروثي در آمد و به همين دليل شرط عدالت در امام جمعه رو به ضعف گراييد و مي توان گفت كه نماز جمعه يا اصلاً برگزار نمي شد و يا خيلي كم اقامه مي شد.اما با پيروزي انقلاب اسلامي به پاس تلاش ها و مجاهدت هاي امام خميني (رحمه الله عليه) و رشادت هاي مردم سلحشور ايران، نماز جمعه رنگ تازه اي به خود گرفت و با شكوه هر چه تمام تر، با رعايت موازين و احكام شرعي به ياري خداوند اقامه شده و مي شود.

فایل پیوست : دریافت
1394/9/17 ساعت 10:43
کد : 115
دسته : اهمیت و جایگاه نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز، عبادت، نمازجمعه، ایران، اسلام
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز