■ اگر كسي نماز نمي خواند و روزه نمي گيرد و در خانه ي ما رفت و آمد داشته باشد ما بايد با او رفتاري ديگر داشته باشيم؟ چگونه با او رفتار كنيم درست است؟
پاسخ: 1ـ نماز و روزه از تكاليف و واجبات الهى هستند كه هر فرد با شناختى كه از خداوند پيدا مىكند و درك ارتباط خود و خداوند كه رابطه مخلوق و خالق و رابطه عبد با مولا و پروردگارش مىباشد نوعى احساس تكليف در برابر خداوند براى او حاصل مىشود كه در انجام آن تكاليف با شوق و اراده و اختيار خويش به آن امور اقدام مىكند. كسى كه نمازنمىخواند يا روزه نمىگيرد يا خمس نمىدهد و... مطمئناً در مبادى و مبانى اعتقادى و شناختى دچار اشكالى است كه بايد به وسيله اى اين شناخت و آگاهى در او ايجاد شود. و روشن و واضح است كه اين مطلوب با جرّ و بحث ومجادله و محكوم كردن و احياناً امور نفرت آفرين و اعلام انزجار و الفاظ ناراحت كننده و... ايجاد نمىشود بلكه معمولاًاين كارها نتيجه معكوس دارد و بيشتر موجب رنجش خاطر فرد و احساس دور شدن از آن مجمع مىگردد لذا اكيداً توصيه مىشود از بحث و مجادله خوددارى كنيد.
2ـ هر فرد از نظر شناختى و عاطفى نقاط پذيرشى دارد كه از طريق آن نقطه پذيرش و يا به اصطلاح عامّه «رگ خواب» مىتوان با ملاطفت و ملايمت با او وارد سخن شد، كه اگر از اين طريق انسان با او وارد بحث شده و از نكاتى كه مورد پذيرش و قبول اوست وارد گردد و به طور منطقى (منطقى كه مورد پذيرش او باشد) اطلاعاتى به او بدهد وشبهات او را برطرف سازد، غالب افراد براى پذيرش حق مشكلى ندارند و مطلب حق را به خوبى مىپذيرند.
در هر صورت بايد رابطه با اين افراد به گونه اي باشد كه تاثيرگذار باشيم نه تاثير پذير و اگر اين رفت و آمد به گونه اي شد كه تاثير پذيري ما بيشتر باشد اولا بايد ناراحتي خود را به گونه اي در عمل و برخورد كه متوجه اشتباه خود شود نشان داد و ثانيا بايد اين روابط را به حداقل كاهش داد.
■ آيا معصومين عليهم السلام همانگونه كه گفته اند خودشان به نماز اول وقت اهميت مي دادند؟
معصومين عليهم السلام به عنوان بهترين الگوهاي الهي براي بشريت، نه تنها دستورات الهي و راههاي رسيدن به كمال را براي مردم بيان مي كردند، بلكه در مقام عمل نيز بهترين عمل كننده به اين دستورات مي بودند كه روايات و شواهد تاريخي به خوبي گوياي اين مساله مي با ...
■ اگر اسلام تقلید در اصول دین را نپذیرفته و تأکید بر پذیرش آنها از روی تحقیق دارد؛ چرا در عمل بدان پایبند نیست؟ به عنوان نمونه، چرا قبل از پذیرش تحقیقی، تأکید بر آموزش فروع دین – مانند نماز - به کودکان و تشویق به اجرای چنین فروعی از سوی آنان دارد؟
این پرسش به بخشهای مختلفی قابل تفکیک است که در این پایگاه تقریباً به تمام آنها پرداخته شده است که در ذیل به آن اشاره میکنیم:
1. همانگونه که در پرسش نیز بیان شد، از نظر اندیشمندان دینی اصول دین باید از روی تحقیق پذیرفته شود، نه از روی تقلید.[1]
2. ...