■ من و همسرم از لحاظ اعتقادي ضعيف هستيم مثلا شوهرم راحت اجازه مي دهد نمازش قضا شود.. ما داراي يک دختر هستيم آيا درست است که فرزند ديگري بياوريم صرفا به اين خاطر که دخترم تنهاست پس آينده معنوي انها چه مي شود؟

پاسخ:

همانطور که خود توانسته ايد اشکالات خود را بيابيد و اين دغدغه ذهني و اين مساله در ذهنتان نقش بسته است که آينده معنوي بچه ها چه مي شود براحتي با يک برنامه ريزي درست مي توانيد اين کاستي هاي خود و همسرتان را جبران نماييد و نه تنها آينده معنوي فرزندان خود را بسازيد بلکه آينده معنوي خود را نيز ترميم نماييد
کمي و کاستي ها از دو چيز نشات مي گيرد يکي ضعف ايمان و دوم عدم شناخت و معرفت درست نسبت به عبادات و نقش تاثير گذار انها در زندگي دنيوي(فردي، خانوادگي و اجتماعي) و اخروي .
اگر بتوانيد اين دو موضوع را در خود ترميم کنيد گام بسيار بزرگي را در اين مسير برداشته ايد

در ادامه نکاتي درباره تقويت ايمان خدمتتان عرض مي نمايم :
علماي اخلاق براي تقويت ايمان راهکارهاي زيادي ذکر کرده اند . مهم ترين آن ها عبارتند از :

اولين گام : تقويت شناخت و معرفت
اولين گام در مسير تقويت ايمان و حرکت به سوي خدا و تقرّب و نزديکي به او، تقويت شناخت و معرفت به خدا است.

☘️هم چنين معرفت به انبيا و ائمه (ع) و کارگزاران خدا يعني يعني تقويت شناخت و اعتقاد به فرشتگان به عنوان کارگزاران خداوند در نظام هستي و نزول وحي و نبوت همه انبيا از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم النّبيّين (ص) است . لازمه اعتقاد به مبدآ و وحي و انبيا اعتقاد به عالم برزخ و قيامت و حساب و کتاب، حشر و نشر و بهشت و جهنم است . بنا بر اين جهت تقويت ايمان در همه جهات آن، تقويت شناخت و بالا بردن سطح آگاهي و اطلاعات در مورد عالم بعد از مرگ نيز ضروري است .

اگر تحقيق و تلاش انسان جهت دست‌يابي به معرفت و شناخت از آفاق و انفس به قصد حقيقت‌جويي باشد، به مقتضاي آيه: «الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا؛(1) آن ها که در راه ما (با خلوص نيت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌هاي خود، هدايت شان خواهيم کرد» مشمول عنايت ويژه حق مطلق، قرار مي‌گيرد. در مسير دستيابي به معرفت و شناخت خداوند که حق مطلق است، و تقويت ايمان هدايت مي‌شود.
گام دوم : توبه
تقويت علم و آگاهي نه تنها در ذات خويش نور هدايت و ايمان را به همراه دارد،بلکه اين گونه معرفت، حقيقت و ماهيتي جز نور روشن‌گر و ايمان امنيت‌ آفرين ندارد. نور معرفت و آفتاب ايمان وقتي درون دل را روشن ساخت و انسان را به حقيقت هستي و هستي آفرين آشنا نمود و انسان در آن موقعيت توانست خود را بشناسد، تحوّل دروني و انقلاب فکري و عقيدتي در او پديد مي‌آيد که اصطلاحاً به آن توبه مي‌گويند.
البته توبه مراتب دارد. برخي ها از ترک واجبات و گناهان کبيره بايد توبه کنند . توبه بعضي ها از گناهان صغيره ، تلف کردن عمر و يا خرج کردن مال در امور کم اهميت و مانند آن است . توبه عده اي به خاطر ترک برخي مستحبات و ترک اولي ها يا ارتکاب برخي مکروهات و مانند آن است . انسان در هر مرتبه معرفتي و ايماني قرار داشته باشد ، براي تقويت ايمانش و حرکت به مرتبه بالاتر نيازمند دو چيز است :

اول معرفت و شناخت بيش تر،
دوم توبه از برخي از غفلت ها و جهل ها و عواملي که مانع حرکت او به درجه بالاتر باشد.
جهت اطلاعات بيش تر به کتاب چهل حديث امام خميني و معراج السعاده مولا احمد نراقي يا کتاب علم اخلاق اسلامي که ترجمه جامع السعادات مهدي نراقي است و توسط سيد جلال الدين مجتبوي ترجمه شده رجوع شود.

گام سوم : عمل صالح
لازمه شناخت و معرفت و توبه حقيقي ،پشيماني و ناراحتي سوز آور و حسرت و اندوه جانکاه از تقصيرات و کوتاهي ها و قصورات گذشته ، عزم و تصميم جدي بر انجام اعمال صالحي است که پيش تر انجام نمي داده و جبران گذشته ها است . انجام واجبات و اطاعت از اوامر الهي از مهم ترين فاکتورهايي است که باعث تقويت ايمان مي شود. هر چه ايمان قوي تر شود ، عمل صالح از کميت و کيفيت برتري برخوردار مي گردد ، چنان که هر چه عمل صالح از جهت کم و کيف فزوني يابد ، بر قوت ايمان نيز افزوده مي شود . پيامبر فرمود: «اصلُ الدين الوَرَع و رأسه الطاعه؛(2) ريشه و اساس دين و دينداري ورع و اجتناب از گناهان، و سر آن اطاعت از خداست».

ايمان بدون عمل صالح معنا ندارد.
امام صادق (ع)فرمود:«الإيمان لا يکون إلاّ بعمل؛(3) ايمان چيزي جز عمل نيست».
در حديث ديگري که از حضرت نقل شده آمده :« ايمان آن است که طاعت خدا شود و گناهي محقق نگردد». (4) از حضرت آيت الله بهجت رضوان الله عليه سؤال کردند : راه رسيدن به کمال چيست، فرمودند : راه رسيدن به کمال دو چيز است ، يکي بندگي خدا و انجام واجبات ؛ ديگر اجتناب از گناه و نافرماني او .(5)

بنابراين،بعد از معرفت و آگاهي ، توبه اولين مرحله از مراحل سير به سوي خدا و نزديکي به او است. بدون توبه حقيقي ايمان حقيقي در قلب ثبات و استقرار پيدا نمي‌کند.

از استاد عارفان بالله ، مرحوم ملا حسينقلي همداني دستور عملي براي سير و سلوک و اصلاح نفس ( تقويت ايمان ) خواستند ، فرمود : تمام کتاب ها و آيات و روايات را که بررسي کردم ،چيزي بيش تر و بالاتر از اين نيافتم که « گناه نکنيم » . (6)

پي‌نوشت‌ها:
1. عنکبوت (29) آيه 69.
2. المحدث النوري، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البيت، قم، 1408 ه.ق ، ج11 ، ص270
3. ثقه الاسلام كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، طهران، ه.ش ، ج 3 ص 55.
4. همان.
5. حسين احساني فر ، اخلاق و تربيت ، زمينه سازان ظهور امام زمان (عج) ، 1389، ص 197.
6. همان ، ص 198.
1398/12/26 ساعت 14:56
کد : 859
لینک مطلب

■ يك فرد بي نماز را چگونه مي توانيم ارشاد و راهنمايي نمائيم بگونه اي كه از اسلام خسته نشوند و در نهايت نماز خوان گردد؟

خداوند متعال جهت هدایت بشر سه ابزار مهم را در نهادش به ودیعت گذاشته که می توان با به کارگیری این ابزارها به اصلاح زير بناهاي فكري افراد بي نماز پرداخته و آنها را به نماز تشویق و ترغیب نمود. راه فطرت همه انسانها دارای فطرت الهی می باشند لذا می توا ...

■ هنگاميكه به مسافرت مي رويم اتوبوس ها براي نماز نگه نمي دارند ! در چنين مواقعي وظيفه ما چيست؟

قبل از پاسخ به این سوال باید چند نکته را یاد آوری نمائیم اول: نماز از واجباتي است که در هيچ صورت و حالتي از انسان ساقط نمي شود و بايد به هر شکل و در هر صورت آن را در وقت خود انجام داد. دوم: باید از سفرهای غیر ضروری که احتمال از دست رفتن نماز است پ ...

■ سيد الساجدين(ع) پس از نماز دست بسته ی فرزند خود را مي بیند و مي گويد متوجه گریه کودک به علت شکستگي دست کودک نشده است و رسول الله(ص) در حين نماز صداي گريه کودک را مي شنود و براي رعايت حال او نماز جماعت را کوتاه مي کند. اين موارد چگونه با هم جمع مي شوند؟

قبل پاسخ یادآوری دو نکته ضروری است : 1. بود و نبودِ حضور قلب، وابسته به بود و نبودِ رضایت خداوند است. هر چه رضای خدا باشد، ولیّ خدا به آن نظر دارد و در هر چه رضای خدا نباشد، ولیّ خدا نیز توجّهی به آن نمی کند. 2. حضور قلب یعنی توجّه به خدا و حُکم او ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز