■ لطفا در مورد اهميت و ضرورت حضور در نماز جماعت توضيح دهيد

پاسخ: اسلام ديني فردگرا و عزلت پذير نيست. عبادات اسلامي، ضمن آن كه براي تصفيه باطن و نفس انساني وضع شده است، هيچ گاه فرد را گسسته از جامعه نمي نگرد و برنامه هاي خود را به گونه اي تنظيم نموده كه حضور اجتماعي يك فرد مسلمان حفظ شود، عبادات جنبه جمعي و اجتماعي پيدا كند و روح عبادت و پرهيزكاري بر جامعه سايه افكند. بنابراين عبادت و تقوا در اسلام، صرفا مربوط به كنج خانه ها و نهانخانه دل نيست؛ بلكه دستورالعملي اجتماعي است و بايد فرهنگ آن، بر همه فعاليت هاي فردي و اجتماعي حاكم شود و چنين چيزي جز با تجمعات عبادي امكان پذير نيست. پس نماز فرادا اگر هم رابطه قلبي نيرومندتري برقرار كند، اما عبادت و ارتباط با خدا را به يك شعار و كنش جمعي و اجتماعي مبدل نمي سازد، فرهنگ دينداري را در جامعه نمي گستراند و مظاهر اجتماعي را تحت پوشش فرهنگي عبادي قرار نمي دهد.
از همين رو در اسلام جايگاه و اهميت اين حضور اجتماعي به صورت هاي مختلف تذكر داده شده است كه در اينجا به چند مورد اكتفا مي نمائيم.
الف - حضور در نماز جماعت با هر دشواري كه باشد
رسول خدا - صلي الله عليه وآله – در باب اهميت حضور در نماز جماعت فرموده اند:« در نماز جماعت شركت نماييد، گرچه آن رابر سر آهن نوك نيزه و انجام دهيد (يعني هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دريغ نكنيد).»
ب - حضور در نماز جماعت بر همه لازم است حتي نابينايان
شخص نابينايي خدمت رسول خدا ( صل الله عليه و آله )آمد عرض كرد: اي رسول خدا ! من چشم ندارم، صداي اذان را مي شنوم؛ ولي كسي را ندارم كه مرا كمك نمايد تا به مسجد آمده و با شما جماعت بخوانم. حضرت فرمودند: از منزلت به مسجد طنابي بكش و به وسيله آن به جماعت شركت كن.
ج – برخورد شديد پيامبر با تاركان نماز جماعت
«رسول خدا (ص ) روزي پس از اداي نماز صبح در مسجد رو به اصحاب كرده و از حال مردي كه نامشان را يك به يك برد پرسيد كه آيا اينان به جماعت حاضر شده اند؟اصحاب عرض كردند: نه يا رسول الله. حضرت با تعجب پرسيد آيا آيا غايبند؟ بعد فرمود: به راستي كه هيچ نمازي بر منافقان از اين نماز (صبح ) و نماز عشاء دشوارتر نخواهد بود.»
د – اجازه تاخير در نماز اول وقت به خاطر جماعت
جميل بن صالح از امام صادق (ع ) سؤ ال كرد: كدام يك از اين دو افضل است: انسان در اول وقت نمازش را بخواند يا مقداري نماز را تاخير بيندازد تا با اهل مسجد به جماعت نماز بخواند، زماني كه مسجد امام جماعت دارد؟ حضرت فرمود:«نماز را به تاخير بينداز، با اهل مسجد نماز بخوان، زماني كه مسجد امام جماعت دارد.»
هـ - غير قابل جبران بودن ثواب جماعت از دست رفته
عبدالله بن مسعود روزي به تكبير اول نماز جماعت نرسيد و براي جبران فوت اين ثواب يك بنده آزاد كرد، آمد خدمت رسول خدا (ص ) عرض كرد: يا رسول الله من به تكبير اول نماز جماعت نرسيدم و جهت جبران يك بنده آزاد كردم. آيا با اين كار آن ثواب فوت شده را درك خواهم كرد؟ حضرت فرمود: خير، ابن مسعود گفت: يك بنده ديگر آزاد خواهم كرد آيا به ثواب فوت شده خواهم رسيد؟ حضرت فرمودند: خير، اي ابن مسعود اگر آن چه در زمين است در راه خدا انفاق كني ثواب فوت شده را درك نخواهي كرد.
و - قطع رابطه با تارك نماز جماعت
پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) فرمودند:« كسي كه بدون عذر موجهي با مسلمين در مسجد نماز جماعت نمي خواند نمازش كامل نيست، و كسي كه در منزلش نماز مي خواند و نسبت به جماعت مسلمين بي توجه است غيبتش جايز است و كسي كه نسبت به جماعت مسلمين بي توجه است از عدالت ساقط است و واجب است دوري كردن از او.»
ز -الزام به ترك همسايگي مسجد براي تاركان جماعت
به حضرت علي (ع ) خبر دادند كه در كوفه قومي هستند در همسايگي مسجد، كه به جماعت مسلمين در مسجد حاضر نمي گردند امام فرمود: بايد به جماعت ما و نماز با ما در مسجد حاضر شوند، و گرنه بايد كوچ كنند و از همسايگي مسجد دور شوند و با ما همسايه نباشند و ما نيز با آنان مجاور نباشيم.
ن - محروميت امور اجتماعي تاركان نماز جماعت
به اميرالمؤ منين علي (ع ) خبر رسيد كه گروهي براي نماز در مسجد حاضر نمي شوند. حضرت خطبه اي خواندو در آن خطبه چنين فرمود: به درستي كه گروهي براي نماز در مساجد ما حاضر نمي شوند پس با ما هم، نه غذا بخورند، نه آب بياشامند و نه مشورت كنند و نه از ما (زن ) بگيرند و از غنايم ما چيزي اخذ نكنند، تا اين كه در نماز جماعت با ما حاضر شوند.
ي - ترك جماعت موجب عدم قبولي نماز
رسول خدا - صلي الله عليه وآله - فرمود:«كسي كه بدون عذري در جماعت مسلمانها در مسجد شركت نكند، نمازش پذيرفته نيست.»
1394/10/5 ساعت 13:36
کد : 255
لینک مطلب

■ در چه صورت می توان به نیابت از پدر و مادر نماز به جا آورد؟

نیابت در نماز و روزه از براى انسان زنده جایز نیست. بر هر فرد مکلف واجب است که نماز های واجب خود را، به هر نحوی که می تواند (ایستاده، نشسته، خوابیده و یا حتی با اشاره) خود به جا آورد. حضرت امام خمینی (ره) و سایر مراجع دیگر فرموده اند: "تا انسا ...

■ حکم وضو گرفتن در هنگام صعوبت در رفع مانع چیست؟

یکی از واجبات وضو نبودن مانع برای رسیدن آب به بدن است. حال ممکن است فردی که سرو کارش با چسب است، برطرف کردن این مانع‌ها برای هر بار وضو برایش مشقت داشته باشد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته می‌شود، آیا صحیح است همان‌طور وضو گرفته و نماز ...

■ هدف و فلسفه عبادت کردن چیست؟ از کجا تشخیص دهیم که عبادت و نماز و روزه های ما موجب افزایش کمال ومعنویت شده است؟

عبادات هدف و فلسفه ای دارند که اگر انسان به آن بی توجه باشد نصیبی از آن نمی برد. اگر انسان شرایط باطنی عبادات را رعایت نکند، بهره لازم از عبادت را نخواهد برد. کسانی که رنج و مشقت عبادت را بر خود هموار ، اما از روح عبادت غافلند. عبادات آنها به جای این ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز