■ سلام وقت بخیر
۱- آیا نمازی که در قرآن به الصلوة معروف است، همین نمازی است که ما انجام میدیم یا منظور الصلوة در قرآن مساله دیگری است؟
۲- نماز به این شکل در قرآن بیان شده؟ و چرا روش انجام وضو در قرآن با دقت بیان شده ولی روش انجام الصلوة بیان نشده؟
۳- آیا منظور از الصلوة در قرآن صرفا یاد و ذکر خداوند متعال نیست؟
پاسخ از طرف محمد قهرمانی: بسم الله الرحتم الرحیم
سلام علیکم
درباره سه تا سوالی که فرمودید چند تا نکته رو اشاره میکنم و ان شاء الله جواب هر سه تا سوال مشخص میشه
نکته اول اینکه درباره واژه صلاة اینه که واژه صلاة به دو نحو درآیات قرآن به کار برده شده
گاهی اوقات بعد از واژه صلاة حرف علی وجود داره که اینجا به معنای دعا کردن مثل اون ایه معروف إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿احزاب:۵۶﴾ هم بعد از ُیصَلُّونَ "علی" داره هم بعد از صَلُّوا " علی" داره که اینجا به معنای نماز نیست بلکه به معنای دعاست اگر بعد از واژه صلاة "علی" نباشه به معنای نماز یعنی همان ارکان مخصوص است اما این نماز و ارکان مخصوصه در آیات قران هم برای انبیا گذشته به کار رفته و هم برای نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) اگر مثلا به حضرت موسی (ع) می فرماید وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي این نماز هست ولی نماز ارکان مخصوصی است که در دین حضرت موسی بوده البته نحوه نماز ایشان با نحوه ی نماز ما متفاوت هست یا مثلا حضرت عیسی در گهواره می فرماید که: وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ خداوند مرا وصیت کرده به صلاة و زکات این هم برای حضرت عیسی (ع) است و یا انبیاء دیگه ای که واژه صلاة براشون به کار برده شده ولی کیفیت این ارکان مخصوص و نماز در قبل از پیامبر و در زمان پیامبر گرامی اسلام متفاوته این هم نکته دوم
نکته سوم: اینک چرا خداوند کیفیت صلاة را بیان نکرده و بعضی از احکام دیگر را بیان کرده این هم میدونید که در آیات قرآن تمام احکام به صورت مفصل بیان نشده و خداوند ما رو ارجاع داده به پیامبر گرامی اسلام یعنی اگر می خوانیم أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ (نساء : 59) یعنی اینکه ببینید پیامبر هرچی عمل کردند شما همان جور عمل بکنید بنابراین اگر پیامبر می فرمایند صَلوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلی؛ همانگونه که میبینید من نماز میخوانم، نماز بخوانید» باید به کلام پیامبر عمل بکنیم یا اگر آیات قرآن میفرماید: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ هرچی پیامبر براتون می آورند را بگیرید ما باید همون نحوی عمل بکنیم که پیامبر گرامی اسلام به ما امر کردن یا لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ " بيقين براى شما در(روش)فرستاده خدا،(الگويى براى)پيروى نيكوست" هم دلالت بر همین میکند
و نکته بعدی خداوند متعال بعضی از احکام را مستقیما در آیات قرآن بیان کرده و در خیلی از احکام ما را ارجاع داده به پیامبر گرامی اسلام و کلام معصومین (ع) بنابراین همانطور که خداوند آتُوا الزَّكاةَ می فرماید ولی احکام زکات رو باید از پیامبر و اهل بیت بگیریم در آیات قرآن هم أَقِيمُوا الصَّلاةَ رو میگه ولی کیفیت نماز رو باید از پیامبر گرامی اسلام بگیریم ان شاالله که موفق و مؤید باشید
پاسخ از حجت الاسلام علی اکبر وحیدی از اساتید مرکز تخصصی نماز
برای شنیدن پاسخ صوتی استاد از لینک زیر استفاده کنید
https://qunoot.net/App/listens.item.php?showid=1481
■ آیا اگر زن و مرد در کنار هم و یا زن، جلوتر از مرد نماز بخواند، نمازشان باطل است؟
در مسئله جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن، در جایی که حائلی وجود نداشته باشد، نظر مراجع تقلید مختلف و به شرح ذیل است:
1. برخی از مراجع، جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن را لازم دانستهاند.[1]
طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایست ...
■ آيا اقتدا به اهل تسنن در نماز كار درستي مي باشد و حال آنكه اين امر با شرايطي كه براي امام جماعت گفته شده منافات دارد؟
واحد پاسخگویی مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش این گونه جواب داده است:
شركت در نماز جماعت اهل تسنن در مكه و مدينه چند فلسفه و هدف منطقي، عقلي و شرعي را بهمراه دارد كه بر اساس آن اكثر فقها به جواز شركت در نمازهاي جماعت اهل تسنن فتوا داده اند و شرط ...
■ موضوع مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دقالباب مساجد چه سندی دارد و چرا؟
ماه صفر هیچ فرقی با ماههای دیگر ندارد و اصلاً چنین روایتی وارد نشده است که مردم پایان ماه صفر یا آغاز ربیعالاول را به حضرت رسولالله (ص) مژده دهند تا بهشتی شوند و یا ...، بلکه این گونه مطالبی که رایج میگردد، فقط سوء استفادهای است که برخی دشمنان ب ...