■ لطفا اطلاعاتی با موضوع نماز کامل و حقیقی در اختیار من قرار دهید.
پاسخ: از آیات و روایات استفاده می شود که نماز کامل و حقیقی نمازی است که با حضور قلب و خلوص نیت و همراه با یقین باشد. از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است:
«لا صلاة الا باسباغ الوضوء و احضار النیة و خلوص الیقین و افراغ القلب و ترک الاشتغال و هو قوله "فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب"»؛
نماز کامل باید با وضوی کامل، با حضور قلب، خلوص یقین، خالی بودن فکر و ذهن و قلب از توجه و اشتغال به دنیا باشد، همان طور که خطاب به پیامبر آمده است: «هنگامی که فارغ شدی، به نماز بایست و به سوی پروردگارت بشتاب.(1)
البته بدان معنا نیست که اگر نماز با این ویژگی ها نبود، باطل است، بلکه می توان مراتب متعددی برای نماز و نمازگزار تصور کرد. هر چه درجه و مرتبه کمال معنوی بالاتر باشد، نماز بهتر و از درجه حضور قلب بالاتری برخوردار خواهد بود.
جهت مطالعه بیشتر به کتاب های ذیل مراجعه کنید:
1. نماز عارفانه، جواد محدثی.
2. پرورش در پرتو نیایش، حسنعلی نوری ها.
3. نماز زیباترین الگوی پرستش، غلامعلی نعیمآبادی.
4. نماز از دیدگاه قرآن و حدیث، موسوی لاهیجی.
5. نماز، حسین انصاریان.
(1) علامه مجلسی، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه ق، ج 81، ص 243.
■ آیا میتوان قضای نماز شب را بجا آورد؟
از جمله نمازهای مستحبی که در قرآن و روایات بر آن تأکید زیادی شده، نافلههای شبانه روزی، بویژه نافلۀ شب است.
نماز شب را میتوان بعد از گذشت وقت آن، به عنوان قضا بجا آورد و پاداش فراوانی هم برای آن در نظر گرفته شده است. پروردگار عالم نزد فرشتگان به بن ...
■ چرا« حي علي خير العمل» در اذان اهل سنت وجود ندارد؟
بر اساس آنچه كه از روايات اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) وارده شده معلوم مي شود«حي علي خيرالعمل» جزو اذان بوده و در عهد پيامبراكرم(ص) و تا عهد ابي بكر و قسمتي از عهد عمر در اذان گفته مي شد بعدا عمر دستور دارد آن را از اذان و اقامه حذف كنند.
در رواي ...