■ آيا نماز بر تمام جوانب زندگي اثر گذار است؟

پاسخ: بي اعتنايي به نماز و توجه نكردن و عدم رسيدگي به آن، سبب شده كه نماز امري ساده، بي ارزش و پيش پا افتاده شناخته شود و گروهي آن را كاري بي فايده و عملي بي اثر در زندگي خود بدانند و حتي كار به جايي برسد كه عده اي بگويند نماز چه اثري در زندگي دارد و حال آن كه هر كسي به ميزان معرفت و شناخت خود از نماز بهره مي برد و چون معرفت و ايمان افراد با هم متفاوت است، نمازهاي آن ها و آثار آن نمازها نيز مختلف است.

از مجموع آيات و روايات، بر مي آيد كه نمازها از نظر اثرگذاري بر سه قسم است:

1- نماز بي اثر:
نمازهايي كه مهر« باطل»، بر روي آن ها نقش مي بندد. چه بسيار افرادي كه به دليل كوتاهي در فراگيري احكام و عدم آشنايي با احكام نماز، حتي بدون اين كه خودشان هم متوجه باشند نمازشان باطل است از همين رو بهره اي از آثار نماز نمي برند و يا آن كه نماز خود را به جهت ديدن ديگران (ريا)، مي خوانند و به محض دگرگون شدن شرايط و بر هم خوردن اوضاع، ديگر نه از نماز خبري است و نه از نمازگزار.

2- نماز با اثر كم يا متوسط:
عمده نمازها اين گونه است. نمازهايي كه بدون خشوع و خضوع، بدون مراعات شرايط بدون رعايت آداب باطني و عرفاني و... خوانده مي شود.

3- نماز پراثر:
نمازهاي نابي كه تمامي شرايط قبولي نماز در آن رعايت مي شود. اين نماز بهترين وسيله براي قرب به خدا، جامع ترين مظهر عبوديت و بندگي و كامل ترين نمونه شكر و سپاسگزاري است. اين نماز عامل نيرومند و مؤثري است در صلاح حال فرد و جامعه و عبادتي است كه از جهت تربيت و سازندگي به راستي، بي نظير است. [1]چنين نمازي است كه انسان را به تمامي آثار و بركات نماز نائل مي نمايد و نمازگزار به خوبي از بركات آن بهره مي برد.
بطور مسلم اگر انسان مومن به نماز خود توجه نمايد و رابطه اش را با خداي خود هر چه قدر هم كه ضعيف و كم رنگ باشد، قطع ننمايد و همين ارتباط ضعيف را روز به روز تقويت نمايد تا به تدريچ به درجات عالي قرب و معرفت خداي متعال برساند نماز تاثير خود را در تمام جوانب زندگي انسان خواهد گذاشت اما به شرط اين كه:
گرت هواست كه معشوق نگسلد پيوند *** نگاه دار سر رشته تا نگه دارد
لذا انسان با ايمان بايد بكوشد با تمرين و تصميم و اراده قوي به نمازش عمق و شور و حال ببخشد و با مراجعه به علماي دين و مطالعه كتاب هايي كه درباره احكام نماز و هم چنين اسرار و نكات ظريف نماز بيان گرديده و نيز مطالعه شرح حال بزرگاني كه به نماز عشق مي ورزيده اند و نماز آن ها نمونه اي از معراج مؤمن بوده به تدريج و كم كم بر حضور و توجه در نمازش بيفزايد و شور و نشاط خود را در حال نماز بيش تر نمايد تا از اين طريق نمازي كامل و قابل قبول درگاه الهي را اقامه نموده و به دنبال آن آثارو بركات نماز را روز به روز در زندگي خود بيش تر لمس نمايند هر چند اين تاثير گذاري در دراز مدت و اندك اندك صورت پذيرد.

در پايان ذكر چند نكته ضروريست:

اول - آثار متعددي كه براي عبادتي مانند نماز در روايات بيان شده به اين معنا نيست كه لزوما همه آن ها با هم در يك فرد ظهور مي يابد بلكه ممكن است در هر فردي متناسب با شرايط روحي و جسمي او برخي در آن ها تحقق يابد و يا در فردي كه آمادگي و زمينه كامل دارد همه آن ها محقق شود.

دوم - تحقق آثار مادي و معنوي فراواني كه در آيات و روايات براي نماز بيان شده مشروط به وجود شرايطي مثل اخلاص و توجه و حضور در نماز و مانند آن مي باشد و علاوه بر آن بايد موانع موجود بر سر راه تحقق اين آثار نيز بر طرف گردد. مثلا اگر انسان نماز شب بخواند ولي از گناهان پرهيز نداشته باشد و يا نسبت به والدينش رعايت احترام را نكند و يا به حق الناس بي توجه باشد بدون شك اين آثار زمينه تحقق و تبلور پيدا نمي كند و يا در حد ضعيفي كه قابل احساس و درك نيست ظاهر مي گردد.

سوم - گاهي ظاهر نشدن آثار لطف خداوند است و خداوند مي خواهد كه بنده اش هميشه در خانه او بيايد و با او سخن بگويد و نجوا كند و اگر اين آثار را زود و سريع به بنده نماز شب خوان بدهد دچار غرور و خود بيني مي شود و اين غرور و عجب مانع رسيدن او به مقامات و درجات بالاتر و عالي تر گردد. پس در واقع اين لطف مخفي خداوند در حق بنده اش مي باشد.

پي نوشت :
[1] - مجتبي كلباسي، يكصد پرسش و پاسخ درباره نماز، ستاد اقامه نماز، پاييز 80 ش، چاپ نهم، ج 2، ص 117
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)
1402/4/11 ساعت 13:24
کد : 1374
لینک مطلب

■ با سلام. بنده زمانی نماز شب می‌خواندم که در این ایام صورت و بدن من نورانی و پوستم خیلی سفید شده بود. متاسفانه بعد از مدتی دچار عجب و غرور شدم و پس از آن پوست و صورتم سیاه و تیره میشد. الان هم در نماز های یومیه و واجبم هم همین اتفاق میفته. یعنی پس از خواندن نماز واجبم هم رویم تیره میشه. در حالی که قبلا اصلا این گونه نبود. سوالم اینه که آیا این اتفاق به این معناست که نماز های من باطله و باید همه این نماز های واجب را قضا کنم. خواهشا من را راهنمایی کنید، به شدت در رنج و عذابم و حالم اصلا خوب نیست و فقط به ببچارگی و عذاب اخروی خودم فکر میکنم..

با سلام تیره و روشن پوست با نورانی شدن متفاوت است. در دین ما نشانه هایی برای قبول شدن نماز آیات داده شده مثل دور شدن از گناهان. نمازهای شما در صورت رعایت احکام آن صحیح است و نیازی به اعاده ندارد. قبولی نماز هم به توجه و رعایت مواردی است که در روای ...

■ پیامدهای سبک شمردن نماز در سخنان پیامبر اسلام(ص) خطاب به حضرت فاطمه(س) چیست؟

در برخی منابع روایی گزارش شده که حضرت فاطمه(س) از پیامبر اسلام(ص) پرسید: اى پدر! مردان و زنانى که نماز را سبک می‌شمرند چه سزایی دارند؟ حضرتشان فرمودند: «اى فاطمه، هر مرد و زنی که نمازش را سبک شمارد، خداوند او را به پانزده‏ مصیبت گرفتار می‌نماید: شش ...

■ سلام من شیعه اثنی عشری هستم ما وضو را ازآرنج به سوی دستها می گیریم درصورتی که آیه مربوط به وضو بیان می کند ایدیکم الی المرافق آیا معنی آن از دست به سوی آرنج نیست؟

از موارد مورد اختلاف بحث وضو، کیفیت شستن دست ها است. شیعه اماميه می گوید: شستن دست ها از آرنج تا سر انگشتان، همراه با خودِ آرنج واجب است و همچنين تقديم دست راست بر دست چپ در شستن واجب است. اما مذاهب چهارگانه می گویند: هرگونه شسته شود صحیح است، لیکن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز