■ چرا شیعه دست بسته نماز نمی خواند؟

پاسخ: شیعه دست بسته نماز خواندن را حرام می داند در حالیکه هیچ‌یک از مذاهب اهل سنّت نیز آن را واجب ندانسته‏ اند. بعضى آن را مستحب و گروهى مثل مالک بن انس در نمازهاى واجب آن‌را مکروه شمرده‏ اند.

در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) حتی زمان خلیفه اوّل، همه صحابه دست باز نماز می خوانده‏ اند تا اینکه در زمان خلیفه دوم این بدعت گذاشته شد.

ابن رشد قرطبى اندلسى از علماى اهل سنّت می گوید: روایات صحیحى است که به دست ما رسیده که نماز پیامبر را توصیف می کند و در آن نقل نشده که پیامبر اکرم دست راست روى دست چپ می گذاشته ‏اند. از طرفى به مردم امر شده که دست روى دست گذاشته نماز بخوانند در حالی که دستور دهنده معلوم نیست.

بدایة المجتهد، جلد اوّل کتاب الصلاة فصل دوم، مسأله پنجم، ص ۱۳۶- ۱۹۳.


عمده دلیل جمهور اهل سنت دو روایت است:

1. بخارى از سهل بن سعد نقل می کند که مردم مأمور شدند که (مردان) دست روى دست نماز بخوانند. ابو حازم می گوید این را صحیح نمی دانم مگر این‏که اثبات شود امر کننده پیامبر است.

صحیح بخارى، ج ۱، ص ۱۳۵.


2. روایت دوّم هم مرسل است؛ زیرا اهل سنّت روایت علقمه بن وائل از پدرش را مرسل می دانند و معتبر نمی شمارند.

تهذیب التهذیب، ج ۷، ص ۲۴۷.


طبق بعضى روایات منقول است که روزى چند نفر از اسراى مجوس بر عمر وارد شدند و جهت اداى احترام دست به سینه بودند. علّت آن را پرسید. گفتند ما براى احترام به بزرگان چنین می کنیم. عمر پسندید و دستور داد در نماز براى خضوع بیشتر چنین کنند.

جواهر الکلام، ج ۱۱، ص ۱۹.


و لذا ائمه اهل بیت آن را جائز ندانسته‏ اند.


پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور، ص ۲۰۶-۲۰۷.
1401/3/28 ساعت 12:49
کد : 1264
لینک مطلب

■ اگر شخص بخواهد علاوه بر هفده رکعت نماز واجب روزانه، هفده رکعت نماز قضای احتیاطی هم بخواند، آیا قرائت دو رکعت اول و دوم نمازهای صبح و مغرب و عشا را باید بلند بخواند یا آهسته؟

در وجوب جهر و اخفات در نمازهای واجب فرقی بین نماز ادا و قضا وجود ندارد، هرچند نماز قضا احتیاطی باشد. ...

■ فرهنگ نماز و راهکارهای پیشنهادی برای جاری شدن فرهنگ نماز در جامعه به خصوص دانشگاه ها را تبيين کنيد.

راهكارهاي متعددي جهت جاري شدن فرهنگ نماز در جامعه بويژه دانشگاه ها وجود دارد كه بطور قطع اگر هر يك از افراد، نهادها و دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي به وظيفه خود به خوبي عمل نمايد مي تواند در ترويج فرهنگ نماز نقش بسيار موثري داشته باشد. بعضى از اين ...

■ آيا نشستن و نماز خواندن يا عبور کردن از مکان‏هائى که دولت ظالم آنها را غصب مى‏کند، جايز است؟

بنابرفتوای حضرت آیت الله خامنه ای درصورت علم به غصب احکام وآثارمغصوب برآن مرتب می شود. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز