■ با این که پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) در راه راست بود، پس چرا در حال نماز مى فرمود: «اِهدِنَا الصَّراطَ المُسْتَقِیمَ»؛ (ما را به راه راست هدایت کن!)
پاسخ: همچنان که اصل پیدایش یک پدیده در پرتو علّت و شرایط خاصّى صورت مى گیرد، همچنین استمرار و ادامه وجود آن، شرایط و مراقبت هاى خاصّى لازم دارد تا به آن لباس استمرار و بقا بپوشاند و از زوال و فناى آن جلوگیرى کند.
موضوع هدایت به راه راست نیز مشمول همین قانون است. بقا و ادامه هدایت هر فرد و یا جامعه، به مراقبت ها و شرایط خاص نیازمند است.
بنابراین، یک فرد و یک اجتماع هرچند در شرایط کنونى از نظر هدایت و عقاید در درجه عالى و ممتاز قرار بگیرد، ولى آینده او مبهم است. او باید از وضع فعلى استفاده نماید و رو به درگاه الهى آورده و از او جدّاً بطلبد که این نعمت را که هر لحظه ممکن است دستخوش فنا و زوال گردد، در حقّ او در تمام ادوار عمر برقرار بدارد.
و اگر یک فرد هدایت یافته، بگوید: «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»؛ (ما را به راه راست هدایت کن!) هدف این است که ما را در این راه پایدار فرما! و این نعمت را درباره ما مستمر و دائمى گردان.
[ کسی که از شهر خود به سمت مشهد حرکت می کند هم باید راه درست را بداند و هم در راه درست بماند،
مسلمانان وقتی دعا می کنند که«اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» یعنی درخواست میکنند که راه درست را بدانند و و در آن راه بمانند و
پیامبر اکرم که چنین دعایی می کند منظور از این است که در راه درست که آن را میداند، بماند]
پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، ص ۴۸۱.
■ اگر نماز انسان را از گناه باز میدارد، چرا نمازگزاران گناهکار زیادند؟
نماز می تواند انسان را از زشتیها باز دارد(عنکبوت/45)
منتها چون نماز افراد از نظر رعایت شرایط،دارای سلسله مراتب است،هر فرد به نسبت همان مرتبه از نماز،به اثر مناسب آن درجه میرسد(نمونه/ج16/ص284)
برای یکی پیشگیری،برای دیگری درمان و برای فرد دیگر کاهش ...
■ چرا در نماز تسبیحات اربعه را آهسته می خوانند؟
این حکم از تعبدیات است بلکه قاعده کلی در باب عبادات تعبدی بودن آن است و کمتر دانش بشر توان درک آن را دارد، چون به طور مستقیم به رابطه انسان با خدا برمی گردد و آثار اجتماعی یا دنیوی آن کم رنگ تر است به خلاف معاملات که به روابط اجتماعی و بیشتر دنیوی ان ...