■ آیا "ایاک نعبد و ایاک نستعین" را باید با قصد قرائت بخوانیم نه قصد انشاء؟

پاسخ: در مورد اذکار و الفاظ نماز و قرائت حمد و...، فهم معنا و قصد انشاء نه تنها جایز، بلکه بسیار خوب است. شکّى نیست که هدف از این الفاظ، معانى آن است. هدف، تسبیح، تهلیل، حمد و ستایش خدا است، و این امر با قصد لفظ بدون قصد معنا حاصل نمى شود، بلکه در مورد سوره حمد که هیچ نمازی بدون آن محقق نمی شود، باید گفت که اساساً این سوره طبق روایات بین خدا و بنده او تقسیم شده است.


علی (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده است که خدای تبارک و تعالی فرمود: فاتحه الکتاب را بین خودم و بین بنده ام تقسیم کرده ام که نصف آن برای من است و نصف دیگر آن برای بنده ام.[1]


به عبارت دیگر، پروردگار متنی زیبا را در اختیار بشر قرار داده تا او بتواند با استفاده از آن با خدایش به راز و نیاز بپردازد.


البته باید توجه داشت که قصد انشاء نباید تا آن جا پیش رود که انسان فراموش کند که متن راز و نیاز او با خدا، جزئی از قرآن کریم است.



[1] شیخ صدوق، الامالی، ص 174. انتشارات کتابخانه اسلامیه، تهران، 1362 ش.
1400/2/15 ساعت 10:49
کد : 1121
لینک مطلب

■ چون خدا به من گرفتاری داده نماز نمی خوانم؟

در دعایی بسیار زیبا از #امیرالمؤمنین علیه السلام می‌خوانیم: اللَّهُمَّ إِنَّكَ آنَسُ‏ الْآنِسِينَ لِأَوْلِيَائِكَ ... إِنْ صُبَّتْ عَلَيْهِمُ الْمَصَائِبُ‏ لَجَئُوا إِلَى‏ الِاسْتِجَارَةِ بِكَ عِلْماً بِأَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِيَدِك‏ ؛ [بحا ...

■ کدام سوره است که در نماز نمی‌توان آن‌را نیمه کاره رها کرد؟ و کدام سوره‌ها هستند که در نماز یک سوره حساب می‌شوند؟

پاسخ دو پرسش فوق، به ترتیب چنین است: 1. اگر نمازگزار بعد از حمد، مشغول خواندن سوره توحید (قل هو اللّه احد)، یا سوره کافرون (قل یا ایها الکافرون) شود، نمی‌تواند آن‌را نیمه کاره رها کند و سوره دیگرى بجاى آن بخواند. ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه ...

■ کسانی مدعی مراتب بالای عرفانی هستند؛ ولی نماز نمی خوانند ! سوال من اين است كه آیا کسی می تواند بدون نماز به مراتب بالای عرفانی رسید؟

چنين افرادي نه تنها به هیچ مرتبه ای از عرفان نرسیده اند؛ بکله به درجات حیوانی سقوط کرده اند؛ زیرا عبادت رمز کمال انسانیت است و هر چه یقین و عرفان انسان بیشتر باشد، عبادت او از اوج بیشتری برخوردار خواهد بود؛ همانگونه که این امر در عبادت ها و نمازهای ح ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز