■ چرا با این‌که زکات بر حضرت علی(ع) واجب نبود، ایشان در حال نماز صدقه دادند؟

پاسخ: اولاً: طبق آنچه در سیره‌ی حضرت على(ع) آمده، ایشان هیچ‌گاه فقیر و تنگ‌دست نبود، بلکه همواره با تلاش و زحمت، اموال فراوانی به دست می‌آورد، ولی آنها را در راه خدا انفاق می‌کرد، و چیزی برای خود باقی نمی‌گذاشت. داستان‌های متعدد به دوش کشیدن نان خرما و بر در خانه‌ی بینوایان بردن ایشان مشهورتر از آن است که ما بخواهیم گوشه‌ای از آن‌را نقل کنیم. همچنین ایشان بخش مهمی از اموال و دارایی خود را صرف آزاد کردن بردگان می‌نمودند تا آن‌جا که می‌نویسند هزار برده را از دست‌رنج خود آزاد نمود. به علاوه سهم او از غنائم جنگی نیز قابل ملاحظه بود. بنابراین، اندوخته‌ی مختصری که زکات به آن تعلق می‌گیرد و یا نخلستان کوچکی که واجب باشد زکات آن‌را بپردازد چیز مهمی نبود که علی(ع) آن‌‌را نداشته باشد.[1]

پس اگر در جایی صحبت از فقر ایشان شده، به دلیل انفاق بیش از حد آن بزرگوار است. آنچه در آیه‌ی شریفه در باره‌ی زکات دادن ایشان آمده است، یکی از این موارد است و بیانگر آن است که حتی در حال رکوع نیز ایشان از دست‌گیری فقرا چشم‌پوشی نمی‌کرد.

ثانیا: در قرآن مجید در موارد زیادی به صدقات مستحبی هم زکات گفته شده است. مثلا در بسیارى از سوره‌‏هاى مکى کلمه‌ی "زکات" آمده است که منظور از آن همان زکات مستحبّی است؛[2] زیرا وجوب زکات بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، تشریع شد.[3]

علامه طباطبائی در المیزان فی تفسیر القرآن می‌نویسد:

اگر می‌بینید امروز وقتى زکات گفته می‌‏شود ذهن منصرف به زکات واجب شده و صدقه به ذهن نمی‌‏آید، نه از این جهت است که بر حسب لغت عرب صدقه زکات نباشد، بلکه از این جهت است که در مدت هزار و چند سال گذشته از عمر اسلام، متشرعه و مسلمانان زکات را در واجب به کار برده‌‏اند، و گرنه در صدر اسلام زکات به همان معناى لغوى خود بود و معناى لغوى زکات اعم است از معناى مصطلح آن، و صدقه را هم شامل می‌‏شود. در حقیقت زکات در لغت بویژه اگر در مقابل نماز قرار گیرد، به معناى انفاق مال در راه خدا و مرادف آن است، کما این‌که همین مطلب از آیاتى که احوال انبیاى گذشته را حکایت می‌‏کنند به خوبى استفاده می‌‏شود...».[4]

آیه‌ی 55 سوره‌ی مائده که به نقل اکثر مفسران[5] در مورد انفاق حضرت علی(ع) است که در حال رکوع اتفاق افتاد و انگشترشان را به فقیر داد، نیز ممکن است از همین قبیل باشد.

لذا بر فرض این‌که زکات واجب به حضرت علی(ع) تعلق نمی‌گرفت، انفاق انگشتری می‌تواند صدقه به فقیر و یکی از انفاق‌های مستحبی ایشان باشد.

[1]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 429، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دهم، 1371ش.

[2]. نمل، 3؛ روم، 39؛ لقمان، 4، فصلت، 7، و غیر اینها.

[3]. تفسیر نمونه، ج ‏4، ص 430.

[4]. ر. ک: طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 9 – 10، لبنان، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏‏، چاپ دوم‏، 1390ق.

.[5] تفسیر نمونه، ج 4، ص 424.
1399/12/3 ساعت 09:24
کد : 1073
لینک مطلب

■ چرا با انجام دادن دستوراتی که در روایات برای رسیدی به هدف مشخصی انجام می دهیم ولی باز به نتیجه مطلوب نمی رسیم مثل نماز حاجت یا فلان عمل برای رفع قرض یا بیماری و...

برای اینکه دعا و انجام آن کارها، این‌ها، در حد مقتضی عمل می‌کنند؛ برای اینکه چیزی اتفاق بیفتد، باید مقتضی موجود باشد، مانع مفقود[باشد]. گاهی مانع می‌آید جلوی آن مقتضی را می‌گیرد، مثلا فرض کن شما دعا کردید، دعایتان هم مستجاب شده ولی مصلحتتان ...

■ مي خوام به يه دختر بي نماز پيشنهاد ازدواج بدم. خودم آدم بسيار مذهبي. اهل نماز شب و دعاي کميل و زيارت عاشورا و... هستم. از لحاظ اسلام، ازدواج با بي نماز چطوره؟ آيا ميشه بعد از ازدواج يه دختر 22 ساله رو نماز خون کرد؟ لطفا جواب تمام سوالم رو بدين.

ازدواج يکي از مهمترين حوادث زندگي است و نقش اساس در خوشبختي و سعادت يا بدبختي و شقاوت انسان دارد و از آنجا كه مذهب واعتقادات جزیی از زندگی فردی واجتماعی انسانها بوده ودر زندگی مشترک نقش تعیین کننده داشته وحتی گاهی اختلاف در این زمینه با عث اختلافات خ ...

■ دست دادن بعد از اتمام نماز از کجا ريشه گرفته؟

مصافحه با برادران مؤمن، در هر زمان ومکان امری مستحب است؛ چه بعد از نماز و چه مواقع ديگر. در روايات اسلامي، فصلي درباره مصافحه وجود دارد؛ از جمله: در يكى از اين روايات آمده است:«وقتى دو مؤمن با هم مصافحه مى‏كنند، هم چنان كه در فصل خزان برگ از درختان ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز