■ میزان پوشش لازم برای زنان در نماز از جهت کمیت و کیفیت چه مقدار است؟

پاسخ از طرف محمد قهرمانی: قبل از پاسخ لازم است به عنوان مقدمه نکاتی یادآوری گردد:



1. واژه حجاب در لغت به معنای پرده و حاجب و چیزی است که میان دو چیز حایل و فاصله می شود. [1] البته همان گونه که مفسران و محققان گفته اند، واژه حجاب به معنای پوشش زنان، اصطلاحی است که بیشتر در عصر ما پیدا شده و اصطلاحی جدید است. آنچه در گذشته ها در این مورد به کار می رفته، به ویژه در اصطلاح فقها، واژه «ستر» است که به معنای پوشش است. [2]



لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسایل مهم اسلامی است. در قرآن کریم برای رشد و تعالی زن و نیز سالم سازی محیط خانه و اجتماع، حجاب برای زنان، واجب شده است. [3]



2. شـکـى نیست که خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است و پوشیده و پنهان براى او مفهومى نـدارد. اما از آنجائی که انسان در حال عبادت خود را در حضور خدا مى بیند و با او سخن مى گوید، درچنین حالى باید مناسب ترین لباس را در حـضـور او بپوشد و روشن است که مناسب ترین لباس براى زن همان لباس کامل است - یعنى لباسى که نشانه عفت و پاکدامنى اوست و بهترین حالات او را منعکس مى سازد - تنها چنین لباسى شایسته حال عبادت مى باشد. حـتـى در مـورد مـردان نیز نـه تنها نماز خواندن با بدن عریان باطل است و با روح خضوع و احترام به ساحت مقدس پروردگار سازگاری ندارد، بلکه بهتر آن است که علاوه بر پوشش مقدار واجب، با لباسى نماز بخوانند که نشانه نهایت احترام باشد.



علاوه بر این؛ رعایت حجاب در نماز :



1- نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب در همه ی موارد واجب است.



2- نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی دارد. [4]



اما در خصوص کیفیت رعایت حجاب و میزان حجابی که لازم است در نماز توسط زنان رعایت شود، باید در دو جهت بحث کنیم :



1- مقدار پوشش: مقدار پوشش واجب برای زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتی موی سر به جز صورت (به مقداری که در وضو شسته می شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما برای آنکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده است، باید [5] مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند [6] .



در این باره توجه شما را به چند استفتا از مراجع عظام تقلید جلب می کنیم:



حجاب در نماز



پرسش: اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موهای او از چادر بیرون آمده، تکلیفش چیست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آیا درست است؟



همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و وحید): اگر در بین نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحیح است؛ به شرط آنکه پوشاندن زیاد طول نکشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است. [7]



آیات عظام بهجت و وحید: اگر در بین نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است. [8]



نماز با مانتو



پرسش: نماز خواندن با مانتو و روسری چه حکمی دارد؟



همه ی مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود، اشکال ندارد؛ هرچند نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز، آسان تر و بهتر است. [9]



پوشش پا و چانه



پرسش: آیا پوشاندن کف پا هنگام سجده کردن واجب است؟



همه ی مراجع: خیر، پوشاندن روی پا و کف آن واجب نیست. [10]



آیت الله العظمی خامنه ای در پاسخ به این سؤال که: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟، پاسخ داده اند: پوشاندن قسمت پائین چانه واجب است نه خود آن، زیرا چانه جزئى از صورت است. [11]



2- ساتر بودن لباس و پوشش: واجب است لباس زن نماز گزار از نظر نازکی و ضخامت به حدی باشد بدن و موی انسان (زن) در آن پیدا نباشد. حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند: "اگر حجاب و ساتر به نحوی باشد که بدن دیده شود، کافی نیست. [12]



حال با توجه به نکاتی که گفته شد و با یک تأمل ساده می توانید به یک جمع بندی صحیح برسید و به راحتی دریابید که چادر نماز شما و نوع پارچه آن ، پوشش لازم برای اقامه نماز را تأمین می کند یاخیر؟ [13]




[1] ابن منظور، لسان العرب، ماده حجب.

[2] تفسیر نمونه، ج 17، ص 402؛ مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، ص 78.

[3] اقتباس از سؤال 459 (سایت: 493) (حجاب در اسلام).

[4] اقتباس از سؤال 742 (سایت: 1020) (حجاب خانم ها هنگام خواندن نماز).

[5] آیت الله مکارم احتیاط واجب دارند.

[6] نک: رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی، ص96-97، پرسش 106، 107،108.

[7] توضیح المسائل مراجع، م 792؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س 432 و نوری، توضیح المسائل، م 793.

[8] توضیح المسائل، م 798 و بهجت، توضیح المسائل، م 665.

[9] توضیح المسائل مراجع، م 897.

[10] امام، نوری، مکارم و فاضل، تعلیقات علی العروة، ج 2، فصل فی الستر و الساتر؛ وحید، سیستانی و تبریزی، منهاج الصالحین، م 518، صافی، هدایة العباد، ج 1، م 661؛ بهجت، وسیلة النجاة، ح 1، م 625 و دفتر: خامنه ای.

[11] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 481، س 439.

[12] استفتائات حضرت امام خمینی(ره)،ج1،صفحه 137 سؤال34.

[13] برای آگاهی بیشتر ر.به نمایه های: 459 (حجاب در اسلام)؛ 884 (فلسفه حجاب)؛ 536 (محدوده حجاب زنان).
1399/10/20 ساعت 12:17
کد : 1045
لینک مطلب

■ اگر خدا بی‌نیاز است پس چرا از ما می‌خواهد که برایش نماز بخوانیم؟

برای پاسخ به این پرسش دو مثال بیان می‌کنیم: فرض کنید پدر و مادری به فرزند خود سفارش می¬کنند که درس بخوان؛ آیا این دستور به نفع والدین است یا که آنها از روی دلسوزی و علاقه به آیندۀ درخشان خودِ فرزند چنین تقاضایی از او می‌کنند؟ مثال دیگر: پزشکی که بیم ...

■ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:در روز قیامت، از داخل جهنم عقربی خارج می شود که سر آن عقرب در آسمان هفتم است و دُمش در ته زمین و دهانش هم از مشرق تا مغرب است. آن عقرب می گوید :«أَینَ مَن حارَبَ اللهَ و رَسُولَه؟» ؛ آنهایی که با خدا و پیامبر خدا جنگ داشتند کجا هستند؟ جبرئیل فرود می آید و می پرسد:«چه کسانی را می خواهی؟ مقصودت از کسانی که با خدا و پیامبر خدا در جنگ بودند چه کسانی است؟» عقرب می گوید:آنها پنج نفرند و من می خواهم آنها را ببلعم: یکی از این افراد فرد تارک الصلات است سوالم این است که آیا این حدیث سندیت دارد؟

سند: این روایت اولین بار در جامع الاخبار شعیری بصورت مرسل از پیامبر نقل شده است وضعیف است متن روایت و بررسی آن عَنْهُ ص‏ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يَخْرُجُ مِنْ جَهَنَّمَ جِنْسٌ مِنْ عَقْرَبٍ رَأْسُهُ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ ذَنَبُهُ ...

■ اگر نماز احتیاط به عهده نمازگزار باشد و بین نماز واجب و نماز احتیاط فاصله بیفتد، آیا باید نماز اعاده شود؟

آیت الله خامنه ای: اگر کسی که وظیفه او خواندن نماز احتیاط است، آن را پیش از خارج شدن از حالت نماز به جا نیاورد، بنابر احتیاط واجب باید ابتدا نماز احتیاط را بخواند و سپس نماز را نیز اعاده کند. طریقه خواندن نماز احتیاط:كسى كه نماز احتياط بر او واجب شد ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز