■ آیا مخاطب قرار دادن معصومان(ع) و اولیای خدا در نماز جایز است؟

پاسخ: مخاطب قرار دادن غیر خدا در نماز، حتی اگر آن شخص از معصومان(ع) و ائمه باشد، جایز نیست و موجب باطل شدن نماز می‌شود. البته برخی فقها می‌گویند مخاطب قرار دادن پیامبر(ص) در نماز، جایز است. و نیز بر اساس برخی روایات در سجده بعد از نوعی از نمازهای مستحب، می‌توان برخی اولیای خدا را مخاطب قرار داد که در دیگر پرسش‌ها به این موضوع پرداخته‌ایم.[1]

ضمائم:

پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

موجب بطلان نماز است.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

بکار بردن جملات مذکور در نماز، خطاب به پیامبر(ص) جایز است به خلاف معصومین دیگر.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

در نماز خطاب به خداوند متعال داشته باشید و در فرض مذکور بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد و یا بگویید صلی علی محمد و صل علی امیرالمؤمنین.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

خواندن غیر خدا در اجزای واجب و مستحب نماز صحیح نیست.




[1]. ر. ک: پاسخ‌های «توسل به حضرت زهرا در سجده»، 4016؛ «توسل به حضرت فاطمه زهرا(س) در سجده»، 27943.

[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
1399/10/11 ساعت 09:57
کد : 1039
لینک مطلب

■ چگونه می توان جوانان را به مسجد و حسینیه، جذب کرد؟

مولفه هايي که تاثير مستقيم در جذب و دفع جوانان و نوجوانان در مسجد و حسينيه دارد خدمتتان بيان مي شود .شما مي توانيد از اين مطالب در راه اندازي حسينه و جذب جوانان کمک بگيريد و استفاده نماييد. الف)- امام جماعت و سخنران (روحاني) لازم است امام جماعت ...

■ اضافه نمودن یک حرف در تشهد نماز توسط امام جماعت چه حکمی دارد؟ وظیفه مأمومین چیست؟

پاسخ دفاتر چند تن از مراجع معظم تقلید به سؤال مذکور بدین شرح است: مقام معظم رهبری: اگر قرائت امام از نظر مأموم صحیح نباشد، اقتداى به او صحیح نیست، ولى اگر صرف احتمال و خیال باشد، به آن اعتنا نکنید.[1] آیت الله مکارم: اگر محرز شود که او چیزی را ...

■ با رنگ و چسب کار می کنم و کار کردن با دستکش هم ممکن نیست؛ همیشه برای وضو و غسل تا آنجایی که بتوانم، مانع را برطرف می کنم ولی گاهی بعد از نماز، وضو و یا غسل، مانعی می بینم که موقع برطرف کردن متوجه نشده بودم آیا می توانم برای وضو و غسل، نیت ما فی الذمه کنم که اگر مانعی بود و من نتوانستم متوجه بشوم، وضو یا غسل جبیره ای به حساب آید؟

اگر از مواردی باشد که وضوی جبیره مجاز است، می توانید هنگام شستن عضو، جاهایی را که احتمال می دهید مانع وجود دارد، علاوه بر شستن، به نیت وضو دست تر هم بکشید. امام خامنه ای ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز