■ کسی که یک رکعت دیرتر به نماز جماعت می رسد، آیا باید در رکعت چهارم امام از او متابعت کند و تشهد و سلام را بخواند؟
پاسخ: این سؤال از دفاتر مراجع عظام استفتاء گردیدکه توجه شما را به آنها جلب می کنیم:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
در فرض سؤال متابعت در هیچ کدام از دو مورد مذکور لازم نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
به حالت تجافی می نشیند و تشهد را می خواند، ولی سلام نمی گوید و بعد از سلام امام جماعت، بر می خیزد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
متابعت مستحب است البته می تواند (نیت) فرادی شود، ولی بهتر است متابعت کند و بعد از سلام دادن امام، بلند شود و نمازش را کامل کند.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
در حال تجافی خواندن تشهد به جهت متابعت امام مستحب است.
در ضمن این سؤال از حضرت آیت الله هادوی تهرانی نیز استفتاء گردید که پاسخ ایشان چنین است:
تبعیت در خواندن «تشهد» مستحب است، ولی در «سلام» احتیاط ترک تبعیت است.
■ نماز باران(استسقاء) چیست و آیا میتوان افراد را به اجبار به انجام آن وادار کرد؟
از جملۀ نمازهاى مستحب: نماز استسقاء است، استسقاء به معناى درخواست آشاماندن آب است. زمانی که باران کم ببارد، نهرها خشک شوند و آسمان به خاطر شیوع گناهان، کفران نعمت، ندادن حقوق، کمفروشى، ظلم، ترک امر به معروف و نهى از منکر و... بخل ورزد، نماز استسقا ...
■ آیا توصیه شده است بعد از ادای نماز جماعت و یا فرادا، اندکی همانجا نشسته و در ترک محل نماز عجله نکنیم؟
در «أمالی» شیخ صدوق[1] (م 381ق)؛ روایتی مسند از ابوسعید خدری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «... کسى از شما نباشد که در خانه خود تطهیر کند و با مسلمانان نماز جماعت خوانده و همانجا منتظر نماز دیگر بماند جز آنکه فرشتگان گویند: خدایا! او را بیامرز خدا ...
■ آیا "ایاک نعبد و ایاک نستعین" را باید با قصد قرائت بخوانیم نه قصد انشاء؟
در مورد اذکار و الفاظ نماز و قرائت حمد و...، فهم معنا و قصد انشاء نه تنها جایز، بلکه بسیار خوب است. شکّى نیست که هدف از این الفاظ، معانى آن است. هدف، تسبیح، تهلیل، حمد و ستایش خدا است، و این امر با قصد لفظ بدون قصد معنا حاصل نمى شود، بلکه در مورد سور ...