يكی از روشهای تعليمی قرآن بكارگيری زبان حكمت است نه تحكم
آيا روش تعليم دين كه در جامعه مشاهده ميكنيم موافق روش قرآني است؟
آيا غالب مبلغين و گويندگان ديني با زبان حكمت از احكام سخن ميگويند؟
وقتي به جوان دستوري بدون تحليل, ديكته شود آن را تحكم به خود تلقي مي كند مگر آنكه زمينه لازم براي پذيرش آن براي وي فراهم شده باشد.
بي ترديد اگر زبان حكمت را در بيان احكام پيش گيريم جمع زيادي از نسل نو را با خود همراه خواهيم كرد.
يكي از راهكارهاي عملي بكارگيري اين روش, بيان كاركردها و آثار احكام است كه قرآن نيز در مواردي آن را پيش گرفته است. به چند نمونه اشاره مي كنيم:
أقِمْ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي(طه:14)
براي ياد من [خدا] نماز به پاي داريد.
أقِمْ الصَّلاَةَ ان الصَّلاَةَ تَنْهَي عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (العنكبوت:45).
نماز را به پاي دار. به راستي نماز از فحشا و منكر جلوگيري ميكند.
در اين آية كريمه، فلسفة اقامة نماز، ياد خدا، درونيسازي آن در قلوب مؤمنان و ايجاد ارتباط قلبي با خدا تلقي شده است.
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا (التوبة:103)
از اموال آنها صدقهاي (زكات) بگير تا با آن آنها را پاك سازي و تربيت پرورش دهي.
اين آيه به فلسفة وجوب زكات اشاره دارد، كه در نتيجة آن، مؤمنان از رذائل اخلاقي، دنياپرستي و بخل و امساك پالايش، و به زيور سخاوت، نوعدوستي، و توجه به حقوق ديگران، آرايش مييابند.
خداوند در خصوص حج ميفرمايد: وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ ... لِيشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ (حج:27-28)
و مردم را دعوت عمومي به حج كن...تا شاهد منافع گوناگون (معنوي و اجتماعي خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند.
قرآن در (سورة مباركه بقره، آيه شريفه183) نيز رمز وجوب روزه را تقوا پيشگي و آزادسازي آدميان ازتنگناهاي غرايز حيواني برشمرده است.
جميع آيات حاوي آثار و عملكرد آموزههاي ديني، به نحوي ازحكمت احكام پرده ميدارد. اينها نيك هويدا ميسازد، كه يكي از روشهاي قرآن در تعليم دين، بيان حكمت احكام است.
آيا روش تعليم دين كه در جامعه مشاهده ميكنيم موافق روش قرآني است؟
آيا غالب مبلغين و گويندگان ديني با زبان حكمت از احكام سخن ميگويند؟
وقتي به جوان دستوري بدون تحليل, ديكته شود آن را تحكم به خود تلقي مي كند مگر آنكه زمينه لازم براي پذيرش آن براي وي فراهم شده باشد.
بي ترديد اگر زبان حكمت را در بيان احكام پيش گيريم جمع زيادي از نسل نو را با خود همراه خواهيم كرد.
يكي از راهكارهاي عملي بكارگيري اين روش, بيان كاركردها و آثار احكام است كه قرآن نيز در مواردي آن را پيش گرفته است. به چند نمونه اشاره مي كنيم:
أقِمْ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي(طه:14)
براي ياد من [خدا] نماز به پاي داريد.
أقِمْ الصَّلاَةَ ان الصَّلاَةَ تَنْهَي عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (العنكبوت:45).
نماز را به پاي دار. به راستي نماز از فحشا و منكر جلوگيري ميكند.
در اين آية كريمه، فلسفة اقامة نماز، ياد خدا، درونيسازي آن در قلوب مؤمنان و ايجاد ارتباط قلبي با خدا تلقي شده است.
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا (التوبة:103)
از اموال آنها صدقهاي (زكات) بگير تا با آن آنها را پاك سازي و تربيت پرورش دهي.
اين آيه به فلسفة وجوب زكات اشاره دارد، كه در نتيجة آن، مؤمنان از رذائل اخلاقي، دنياپرستي و بخل و امساك پالايش، و به زيور سخاوت، نوعدوستي، و توجه به حقوق ديگران، آرايش مييابند.
خداوند در خصوص حج ميفرمايد: وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ ... لِيشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ (حج:27-28)
و مردم را دعوت عمومي به حج كن...تا شاهد منافع گوناگون (معنوي و اجتماعي خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند.
قرآن در (سورة مباركه بقره، آيه شريفه183) نيز رمز وجوب روزه را تقوا پيشگي و آزادسازي آدميان ازتنگناهاي غرايز حيواني برشمرده است.
جميع آيات حاوي آثار و عملكرد آموزههاي ديني، به نحوي ازحكمت احكام پرده ميدارد. اينها نيك هويدا ميسازد، كه يكي از روشهاي قرآن در تعليم دين، بيان حكمت احكام است.