ابوالفضل ساجدی

صفحه شخصی ابوالفضل ساجدی

http://qunoot.net/user/abolfazl
برای ارسال نوشته میبایست وارد شوید و یا ثبت نام کنید.
قنوتفرزندم يا دوستم نماز نمي خواند، چه كنم كه اهل نماز شود؟

او را در محرم، به هيئات عزاداريِ با شور و شعور پيوند بزنيد.

محرم دريچه هدايت، بيدارسازي فطرت و پيوند با ولايت است.

از آنجا كه گناه به تدريج روزنه هاي ارتباط انسان با خدا و پيوند با ملكوت را مي بندد، و نفس يا روح را مكدر مي سازد (يا به عبارتي كه در روايات آمده، قلب را سياه مي كند)، براي تشويق به نماز بايد زمينه ي بيدارسازي قلوب قفل شده را فراهم سازيم. ممكن است تكرار برخي گناهان چنين وضعيتي را براي افراد ب ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 1 شهریور 1399 ساعت 13:06

قنوتريشه های ترک نماز در جوانان

قسمت اول: ترديد در اصول دين

اگر با جواناني مواجهيد كه نماز نمي خوانند يا آن را سبك مي شمارند بايد ريشه ها يا علل آن را كشف و درمان كنيد. علل مختلفي مي تواند به اين نتيجه بيانجامد. ممكن است در يك نفر، چند علت جمع شده باشد و ممكن است فقط يك علت باشد. در صورت دوم رفع اين علت خاص، كافي خواهد بود تا جوان را به نماز متمايل سازد؛ لذا اين موضوع با علل شناختي، گرايشي و رفتاري متعددي پيوند دارد كه به تدريج در چند يادداشت بيان خواهد شد.

يكي از ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 29 امرداد 1399 ساعت 12:23

قنوتدرمان پوچ گرايي (نيهيليسم) در قرآن: نماز و ياد خدا

كاركرد نماز و عبادت: معنابخشي به زندگي:
به اعتراف انديشمندان غربي، يكي از آثار زيانبار علم_گرايی_افراطی (تكيه انحصاري به علوم تجربي در همه امور) كه مستلزم نگاه مادي به انسان و جهان است، نيهيليسم يعني پوچ گرايي و بي معنايي زندگي است. راهكار درماني چيست؟

قرآن كريم ياد خدا و تفكر در خلقت را معنابخش به زندگي و درمان پوچ گرايي معرفي مي كند:

الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 27 امرداد 1399 ساعت 10:18

قنوت
علل دین گریزی جوانان و نوجوانان و دوری آنها از عبادت و نماز

قسمت چهارم: نمایش تصویری زشت و کاریکاتوری از دین

دين جنگ و خشونت (خاطره اي از كانادا)

در ايام سفري كه در كانادا حضور داشتم، پسري جوان كه دانشجوي ارشد در دپارتمان اديان دانشگاه كونكورديا در شهر مونترآل بود و مرا هم مي شناخت، مايل بود با حقير گفتگو كند. وي گفت از شما سوالاتي دارم. ايشان گفت: من علاقه مند به مطالعه اديان مختلف هستم. فكر كردم بهترين راه اين است كه ابتدا اين كار را با مطالعه كتب مقدس ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 26 امرداد 1399 ساعت 12:01

قنوتعلل دین گریزی جوانان و نوجوانان و دوری آنها از عبادت و نماز

قسمت سوم: نمایش تصویری زشت و کاریکاتوری از دین

دين مرگ و وحشت

چشم انداز بسياري از جوانان ما از دين، نه آيين زندگي بل مرام مردگي است؛ نه روشي روشن و مطلوب براي زيستن؛ بلكه تيره ‎راهي هولناك و مانع زيستن است. غافل از آن‌كه دين قابليت آن دارد كه توان آدميان در حركت فراسوي تربيت خود و جامعه، و متبلورساختن استعدادهاي نهفته در نهان خانة فرد و اجتماع را مضاعف سازد. گام‎ نهادن در قدم‎گاه پيامبران، خاصه خاتم آنا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 8 امرداد 1399 ساعت 10:11

قنوتعلل دين گريزی جوانان و دوری آنها از عبادت و نمز

قسمت دوم: تصویری زشت و کاریکاتوری از دین (2)

دين رنج و زحمت:

برخي در آموزش دين چنان تصوير سختي از آن مي‎سازند كه نااميدي مخاطبان را در پي دارد. تصوير‎سازي گاه براي فهم، گاه براي عمل، و زماني براي هر دو است. برخي فهم اولية دين (براي اثبات اصول عقايد و ...) را بسيار مي‎پيچانند، پاره‎اي عمل به دين را بسي صعب و نااميدكننده جلوه مي‎دهند، و بعضي با هر دو بعد چنين مي‎كنند. ارائة چنين تصويري، حتي مخاطبان علاقه‎مند به دين ر ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 4 امرداد 1399 ساعت 23:56

قنوتعلل دين گريزی جوانان و دوری آنها از عبادت و نماز

اگر نسل نو فهم مناسبي از دين نداشته و در زمينة خداشناسي، انسان‏شناسي و جهان‏شناسي از ضعف معرفت رنج برد، اين امر مي‎تواند آبشخور دين ‎گريزي وي شود.
چه بسيارند نونهالان و جواناني كه در اين موضوعات دچار ضعف، جهل بسيط يا مركب هستند. نمونه‎ هايي از فهم معيوب از دين عبارتند از:

1. دين درد و عزلت
2. دين مرگ و وحشت
3. دين رنج و زحمت
4. دين جنگ و خشونت

توضيح مختصر هر كدام ارائه مي شود:

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 3 امرداد 1399 ساعت 00:08

قنوتيكی از روشهای تعليمی قرآن بكارگيری زبان حكمت است نه تحكم

آيا روش تعليم دين كه در جامعه مشاهده ميكنيم موافق روش قرآني است؟
آيا غالب مبلغين و گويندگان ديني با زبان حكمت از احكام سخن ميگويند؟
وقتي به جوان دستوري بدون تحليل, ديكته شود آن را تحكم به خود تلقي مي كند مگر آنكه زمينه لازم براي پذيرش آن براي وي فراهم شده باشد.
بي ترديد اگر زبان حكمت را در بيان احكام پيش گيريم جمع زيادي از نسل نو را با خود همراه خواهيم كرد.
يكي از راهكارهاي عملي بكارگيري اين روش, بيان كاركر ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 1 امرداد 1399 ساعت 00:55

قنوتزبان تعليم دين زبان حكمت و تحليل است نه تحكّم و تحميل

يكي از آسيب‎هاي موجود در تعليم دين در بخشهايي از كشوراين است كه به جاي زبان تحليل، تفهيم و بيان حكمت احكام، با زبان تحكم و تحميل, دين را عرضه ميكنند. در جامعه ما، آموزه‎هاي ديني اغلب به صورت مطالب كليشه‎اي و تكراري مطرح مي‎شود بدون آن‌كه به دقت تحليل و به مخاطب تفهيم شود. با فقدان اين دو عنصر، مخاطب احساس مي‎كند كه بايد چشم‎بسته قوانين و تعاليمي را بپذيرد و در حافظه جاي دهد. مخاطبان هر قدر بيش‌تر اهل انديشه‎ورزي باشند، به شيوه تحليلي علاق ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 31 تیر 1399 ساعت 00:07

x
ورود به سیستم
ورودثبت نام