نماز بر چه کسانی سخت است!
خداوند در مورد نماز میفرماید «استعینوا بالصبر و الصلاة، انها لکبیرة الّا علی الخاشعین» نماز خواندن نه زمان بر است نه سخت. اما همین اظهار خشوع و تعظیم و سر بر خاک نهادن در برابر خدا، برای انسانی که داعیه استقلال داشته و خودخواه است سخت میباشد. اگرچه شیطان در همه حالات در صدد وسوسه انسان است اما در نماز تمام نیروهایش را جمع می کند تا حتی لحظه ای انسان به یاد خدا نیفتد. لذا خداوند فرم ...
خداوند در مورد نماز میفرماید «استعینوا بالصبر و الصلاة، انها لکبیرة الّا علی الخاشعین»
نماز خواندن نه زمان بر است نه سخت. اما همین اظهار خشوع و تعظیم و سر بر خاک نهادن در برابر خدا، برای انسانی که داعیه استقلال داشته و خودخواه است سخت میباشد.
اگرچه شیطان در همه حالات در صدد وسوسه انسان است اما در نماز تمام نیروهایش را جمع می کند تا حتی لحظه ای انسان به یاد خدا نیفتد. لذا خداوند فرمود بگو معبود من یکیست (ایاک نعبد) تا شیطان نتواند چیز دیگری را معبود ما سازد.
عبارت «کسی که برای بهشت یا دوری از جهنم عبادت می کند عبادتش پذیرفته است» در مورد کسیست که خدا را عبادت کرده اما همت کمش باعث شده که در مصداق چیزی که میخواهد، مواردی کم ارزش چون بهشت را طلب کند. پس بجای لقاء خدا، بهشت را خواسته و اکثر مردم اینگونه اند. اما اگر هدف بهشت بوده و خدا وسیله باشد عبادتش باطل است و مثلا نماز و روزه ی این گونه را باید دوباره انجام دهد. لذا «ایاک نعبد»
عبادت ۳ رکن دارد: عابد، معبود و عبادت.
اگر انسان تنها خدا را که اصل است نببیند موحد نخواهد بود یعنی ر هر سه رکن را در نظر داشت دچار تثلیث شده و اگر به معبود(خدا) و عابد(خودش) توجه داشت دچار ثنویت شده و این شرک است لذا در عبادت نه باید خود را دید و نه عبادت را بلکه تنها و تنها به معبود توجه داشت.
کلیم خدا (حضرت موسی) گوید اول خود را میبیند و بعد خدا را و گوید: همانا با من، خدای من است «ان معی ربی سیهدین»
اما حبیب خدا (حضرت محمد) ابتدا خدا را دیده و او را آیت و نشانه خود میداند و گوید: همانا خدا با ماست «ان الله معنا».
لذا حبیب خدا یعنی پیامبر اسلام (ص) بر کلیم خدا یعنی موسی (ع) برتر بوده و مقام بالاتری دارد.
آیت الله جوادی آملی