شیوه های دعوت دوره پیش از هفت سال<br />
اول آنها را بشناسیم<br />
<br />
ویژگی های این دوره<br />
1)	عدم درک مفاهیم انتزاعی،ضعف در تفکر و تمرکز و رشد و در عین حال فعال بودن قوای حسی وعاطفی<br />
وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون <br />
2)	وابستگی شدید به والدین و اطرافیان<br />
وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْوَلَدُ رَيْحَانَةٌ وَ رَيْحَانَتَايَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ. <br />
قَالَ النَّبِيُّ ص‏ الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ‏ سِنِينَ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ وَزِيرٌ سَبْعَ سِنِينَ ... <br />
3)	بازی محور زندگی<br />
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَعِ ابْنَكَ يَلْعَبُ‏ سَبْعَ‏ سِنِينَ وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ سَبْعاً فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا خَيْرَ فِيهِ. <br />
4)	تخیل (جاندارپنداری)<br />
درک رابطه اشیا  و مفاهیم مکانی(بالا، پایین، جلو، عقب، چپ، راست) از راه حواس در 5 سالگی<br />
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ إِذَا بَلَغَ‏ الْغُلَامُ ثَلَاثَ‏ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ... ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالَ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيُّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ... . من لا يحضره الفقيه ج‏1 ص280<br />
5)	تشخص طلبی/حس خونمایی<br />
6)	تقلید شدید<br />
<br />
7)	دوران شکل گیری شخصیت و وجدان اولیه<br />
بایسته های این دوران<br />
تربیت بازی – تربیت از راه بازی<br />
تربیت حواس وتخیل – تربیت از راه حواس و تخیل<br />
تربیت شخصیت و وجدان اولیه – ایجاد سیتم ارزش گذاری<br />
استفاده صحیح و مراقبت از حس تقلید و حس خودنمایی<br />
ایجاد عادات مطلوب رفتاری و مراقبت از....<br />
راه کارها<br />
‌أ.	نمایش عظیم از عظمت نماز<br />
از ویژگی هایی که برای این دوره مطرح شد فعال بودن حواس و قدرت تقلید بالا و توجه بالا به کنش ها و واکنش های اطرافیان است که در ضمن آن سیستم ارزشگذاری و شخصیت کودک شکل می گیرد، به همین دلیل والدین و اطرافیان (مربیان)، باید عظمت نماز را به نمایش بگذارند تا کودک هم متوجه رفتار عبادی مربی شود و هم میزان اهتمام مربی، ارزش نماز را در ذهن او در بالاترین سطح شکل دهد و کودک ترغیب به تقلید رفتار عبادی شده و با تکرار رفتار هم عادات مطلوب در او شکل گیردو هم با تمرین ناخودآگاه این رفتارها به طور عملی و غیر مستقیم آموزش ببیند.<br />
برای اینکه اهتمام به این فریضه باعظمت تجسم عملی پیدا کند و در ذهن کودک نماز کم ارزش جلوه نکند وظیفه مربی و اطرافیان بسیار خطیر است، برای تحقق این مهم برای نمونه چند راه کار پیشنهاد می شود و طراحی راه کارهای متنوع و جذاب دیگر به عهده خلاقیت والدین و مربیان واگذار می شود.<br />
1)	زینت<br />
هر کاری که برای ما مهم باشد، قبل از انجام آن، خودمان را مهیا می کنیم، مثلا اگر بخواهیم در جشنی شرکت کنیم یا به مهمانی کسی بریم که خاطرش برایمان عزیز است، سعی می کنیم لباس زیبایی بپوشیم و آراسته باشیم. این موضوع را فرزندان ما می بینند و درک کرده، بر اساس آن بر افعال ما ارزشگذاری می کنند.<br />
در ضمن این سیره اهل بیت علیهم السلام بوده است که هنگام نماز به بهترین شکل خودشان را می آراستند.<br />
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَعَثَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ- إِلَى ابْنِ الْكَوَّاءِ وَ أَصْحَابِهِ وَ عَلَيْهِ قَمِيصٌ رَقِيقٌ وَ حُلَّةٌ فَلَمَّا نَظَرُوا إِلَيْهِ قَالُوا يَا ابْنَ عَبَّاسٍ- أَنْتَ خَيْرُنَا فِي أَنْفُسِنَا وَ أَنْتَ تَلْبَسُ هَذَا اللِّبَاسَ فَقَالَ وَ هَذَا أَوَّلُ مَا أُخَاصِمُكُمْ فِيهِ‏ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‏ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ. <br />
عن أبي الحسن الرضا ع‏ في قول الله: «خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» قال: هي الثياب. <br />
عن خيثمة بن أبي خيثمة قال‏ كان الحسن بن علي ع إذا قام إلى الصلاة لبس أجود ثيابه، فقيل له: يا ابن رسول الله لم تلبس أجود ثيابك فقال: إن الله تعالى جميل يحب الجمال فأتجمل لربي، و هو يقول: «خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» فأحب أن ألبس أجود ثيابي.  <br />
آرایه و شانه کردن مو<br />
318- وَ سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ قَالَ مِنْ ذَلِكَ التَّمَشُّطُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ. <br />
3- امام صادق عليه السّلام فرمود: در بيان آيه شريفه‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ (هر گاه بمسجد شويد خود را آرايش كنيد) فرمود مقصود از آرايش شانه زدن است شانه زدن جلب روزى كند و موى را زيبا گرداند و حاجت روا سازد و منى را بيفزايد و بلغم را ببرد رسول خدا را شيوه آن بود كه زير ريش خود را چهل بار شانه ميزد و از بالاى ريش هفت بار و ميفرمود: كه اين چنين شانه زدن هوش را زياد ميكند و بلغم را مى‏برد. <br />
کفش زیبا و انگشتر<br />
قَالَ النَّبِيُّ ص‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ النَّعْلَ وَ الْخَاتَمَ‏.  <br />
2)	اول وقت<br />
یکی دیگر از نشانه های اندازه اهتمام ما به یک موضوع انجام دادن آن در اولین فرصت است، وقتی تلفن زنگ می زند اگر تماس گیرنده برایمان عزیز باشد بی درنگ پاسخ می دهیم، اما وقتی صدای اذان را می شنویم، چه؟<br />
باز هم باید تاکید شود که متربی رفتار مربی را زیر زره بین دارد و از آن تأثیر می پذیرد.<br />
دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ‏: عَلَيْكُمْ بِالْمُحَافَظَةِ عَلَى أَوْقَاتِ الصَّلَاةِ فَلَيْسَ مِنِّي مَنْ‏ ضَيَّعَ‏ الصَّلَاةَ <br />
امام علی (علیه السلام): نماز را در وقت مقرر آن به جای آور، و به خاطر فراغت عجله مكن و به علت اشتغال آن را به تأخیر مینداز، و بدان كه همه اعمال تو به نماز تو بستگی دارد. <br />
3)	نمازمحوری<br />
باید محور سخن گفتن ما و ملاک برنامه ریزی در امورات خانه اوقات نماز باشد، تا فرزندان ما روز به روز اهیمت این فریضه را بیش از پیش با تمام وجود حس کنند.<br />
در قرآن حتی زمان بندی روابط خصوصی زوجین بر اساس اوقات نماز برنامه ریزی شده است، این نوع ادبیات و روش برنامه ریزی، باید منش ما باشد.<br />
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيم <br />
مگر نه این است که امیر المؤمنین ع محور تمام فعالیت های زندگی ما را نماز معرفی میکنند:<br />
كَتَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ انْظُرْ صَلَاةَ الظُّهْرِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ اعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ مَنْ‏ ضَيَّعَ‏ الصَّلَاةَ فَهُوَ لِغَيْرِهَا أَضْيَعُ‏ <br />
4)	اتاق نماز<br />
وقتی در تأسیسات خانه، مدرسه، اداره و تفریح گاه های ما نماز جایگاه و پایگاه مشخص داشته باشد، برای مخاطبان خود این پیام را مخابره می کند که نماز دارای جایگاه و اهمیت بالایی است، لذا ما باید در خانه خودمان هم برای نماز جایگاه مشخصی را در نظر بگیریم تا فرزندانمان دریابند که نماز  همان گونه که در تأسیسات منزل نمادهایی دارد در قلب ما خانه کرده و برایمان عزیز است.<br />
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ ع قَدِ اتَّخَذَ بَيْتاً فِي دَارِهِ لَيْسَ بِالْكَبِيرِ وَ لَا بِالصَّغِيرِ وَ كَانَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُصَلِّيَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ أَخَذَ مَعَهُ‏ صَبِيّاً لَا يَحْتَشِمُ مِنْهُ ثُمَّ يَذْهَبُ إِلَى ذَلِكَ الْبَيْتِ فَيُصَلِّي. <br />
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «اتَّخِذْ مَسْجِداً فِي بَيْتِكَ، ... » <br />
5)	اقامه نماز خانوادگی و دسته جمعی در خانه<br />
التحريم : 6 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ نارا<br />
طه : 132 وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى<br />
‌ب.	واکنش مناسب<br />
ابراز ذوق و علاقه از طرف والدین نسبت به رفتار دینی کودک و ثبت کارهای نیک و رفتار دینی کودک بخصوص نماز در قالب عکس برداری یا فیلم برداری و نمایش آن به خودش. همچنین دعوت دیگران به تماشای نماز کودک و قرار دادن جایزه و یا هر نوع تشکری در قبال کارهای نیکش، تا نتیجه بخشی کار های خودش را به طور عینی حس کند.<br />
شیوه های دعوت دوره پیش از هفت سال
اول آنها را بشناسیم

ویژگی های این دوره
1) عدم درک مفاهیم انتزاعی،ضعف در تفکر و تمرکز و رشد و در عین حال فعال بودن قوای حسی وعاطفی
وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون
2) وابستگی شدید به والدین و اطرافیان
وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْوَلَدُ رَيْحَانَةٌ وَ رَيْحَانَتَايَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ.
قَالَ النَّبِيُّ ص‏ الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ‏ سِنِينَ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ وَزِيرٌ سَبْعَ سِنِينَ ...
3) بازی محور زندگی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَعِ ابْنَكَ يَلْعَبُ‏ سَبْعَ‏ سِنِينَ وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ سَبْعاً فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا خَيْرَ فِيهِ.
4) تخیل (جاندارپنداری)
درک رابطه اشیا و مفاهیم مکانی(بالا، پایین، جلو، عقب، چپ، راست) از راه حواس در 5 سالگی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ إِذَا بَلَغَ‏ الْغُلَامُ ثَلَاثَ‏ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ... ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالَ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيُّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ... . من لا يحضره الفقيه ج‏1 ص280
5) تشخص طلبی/حس خونمایی
6) تقلید شدید

7) دوران شکل گیری شخصیت و وجدان اولیه
بایسته های این دوران
تربیت بازی – تربیت از راه بازی
تربیت حواس وتخیل – تربیت از راه حواس و تخیل
تربیت شخصیت و وجدان اولیه – ایجاد سیتم ارزش گذاری
استفاده صحیح و مراقبت از حس تقلید و حس خودنمایی
ایجاد عادات مطلوب رفتاری و مراقبت از....
راه کارها
‌أ. نمایش عظیم از عظمت نماز
از ویژگی هایی که برای این دوره مطرح شد فعال بودن حواس و قدرت تقلید بالا و توجه بالا به کنش ها و واکنش های اطرافیان است که در ضمن آن سیستم ارزشگذاری و شخصیت کودک شکل می گیرد، به همین دلیل والدین و اطرافیان (مربیان)، باید عظمت نماز را به نمایش بگذارند تا کودک هم متوجه رفتار عبادی مربی شود و هم میزان اهتمام مربی، ارزش نماز را در ذهن او در بالاترین سطح شکل دهد و کودک ترغیب به تقلید رفتار عبادی شده و با تکرار رفتار هم عادات مطلوب در او شکل گیردو هم با تمرین ناخودآگاه این رفتارها به طور عملی و غیر مستقیم آموزش ببیند.
برای اینکه اهتمام به این فریضه باعظمت تجسم عملی پیدا کند و در ذهن کودک نماز کم ارزش جلوه نکند وظیفه مربی و اطرافیان بسیار خطیر است، برای تحقق این مهم برای نمونه چند راه کار پیشنهاد می شود و طراحی راه کارهای متنوع و جذاب دیگر به عهده خلاقیت والدین و مربیان واگذار می شود.
1) زینت
هر کاری که برای ما مهم باشد، قبل از انجام آن، خودمان را مهیا می کنیم، مثلا اگر بخواهیم در جشنی شرکت کنیم یا به مهمانی کسی بریم که خاطرش برایمان عزیز است، سعی می کنیم لباس زیبایی بپوشیم و آراسته باشیم. این موضوع را فرزندان ما می بینند و درک کرده، بر اساس آن بر افعال ما ارزشگذاری می کنند.
در ضمن این سیره اهل بیت علیهم السلام بوده است که هنگام نماز به بهترین شکل خودشان را می آراستند.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَعَثَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ- إِلَى ابْنِ الْكَوَّاءِ وَ أَصْحَابِهِ وَ عَلَيْهِ قَمِيصٌ رَقِيقٌ وَ حُلَّةٌ فَلَمَّا نَظَرُوا إِلَيْهِ قَالُوا يَا ابْنَ عَبَّاسٍ- أَنْتَ خَيْرُنَا فِي أَنْفُسِنَا وَ أَنْتَ تَلْبَسُ هَذَا اللِّبَاسَ فَقَالَ وَ هَذَا أَوَّلُ مَا أُخَاصِمُكُمْ فِيهِ‏ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‏ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ.
عن أبي الحسن الرضا ع‏ في قول الله: «خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» قال: هي الثياب.
عن خيثمة بن أبي خيثمة قال‏ كان الحسن بن علي ع إذا قام إلى الصلاة لبس أجود ثيابه، فقيل له: يا ابن رسول الله لم تلبس أجود ثيابك فقال: إن الله تعالى جميل يحب الجمال فأتجمل لربي، و هو يقول: «خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» فأحب أن ألبس أجود ثيابي.
آرایه و شانه کردن مو
318- وَ سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ قَالَ مِنْ ذَلِكَ التَّمَشُّطُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ.
3- امام صادق عليه السّلام فرمود: در بيان آيه شريفه‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ (هر گاه بمسجد شويد خود را آرايش كنيد) فرمود مقصود از آرايش شانه زدن است شانه زدن جلب روزى كند و موى را زيبا گرداند و حاجت روا سازد و منى را بيفزايد و بلغم را ببرد رسول خدا را شيوه آن بود كه زير ريش خود را چهل بار شانه ميزد و از بالاى ريش هفت بار و ميفرمود: كه اين چنين شانه زدن هوش را زياد ميكند و بلغم را مى‏برد.
کفش زیبا و انگشتر
قَالَ النَّبِيُّ ص‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ النَّعْلَ وَ الْخَاتَمَ‏.
2) اول وقت
یکی دیگر از نشانه های اندازه اهتمام ما به یک موضوع انجام دادن آن در اولین فرصت است، وقتی تلفن زنگ می زند اگر تماس گیرنده برایمان عزیز باشد بی درنگ پاسخ می دهیم، اما وقتی صدای اذان را می شنویم، چه؟
باز هم باید تاکید شود که متربی رفتار مربی را زیر زره بین دارد و از آن تأثیر می پذیرد.
دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ‏: عَلَيْكُمْ بِالْمُحَافَظَةِ عَلَى أَوْقَاتِ الصَّلَاةِ فَلَيْسَ مِنِّي مَنْ‏ ضَيَّعَ‏ الصَّلَاةَ
امام علی (علیه السلام): نماز را در وقت مقرر آن به جای آور، و به خاطر فراغت عجله مكن و به علت اشتغال آن را به تأخیر مینداز، و بدان كه همه اعمال تو به نماز تو بستگی دارد.
3) نمازمحوری
باید محور سخن گفتن ما و ملاک برنامه ریزی در امورات خانه اوقات نماز باشد، تا فرزندان ما روز به روز اهیمت این فریضه را بیش از پیش با تمام وجود حس کنند.
در قرآن حتی زمان بندی روابط خصوصی زوجین بر اساس اوقات نماز برنامه ریزی شده است، این نوع ادبیات و روش برنامه ریزی، باید منش ما باشد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيم
مگر نه این است که امیر المؤمنین ع محور تمام فعالیت های زندگی ما را نماز معرفی میکنند:
كَتَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ انْظُرْ صَلَاةَ الظُّهْرِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ اعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ مَنْ‏ ضَيَّعَ‏ الصَّلَاةَ فَهُوَ لِغَيْرِهَا أَضْيَعُ‏
4) اتاق نماز
وقتی در تأسیسات خانه، مدرسه، اداره و تفریح گاه های ما نماز جایگاه و پایگاه مشخص داشته باشد، برای مخاطبان خود این پیام را مخابره می کند که نماز دارای جایگاه و اهمیت بالایی است، لذا ما باید در خانه خودمان هم برای نماز جایگاه مشخصی را در نظر بگیریم تا فرزندانمان دریابند که نماز همان گونه که در تأسیسات منزل نمادهایی دارد در قلب ما خانه کرده و برایمان عزیز است.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ ع قَدِ اتَّخَذَ بَيْتاً فِي دَارِهِ لَيْسَ بِالْكَبِيرِ وَ لَا بِالصَّغِيرِ وَ كَانَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُصَلِّيَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ أَخَذَ مَعَهُ‏ صَبِيّاً لَا يَحْتَشِمُ مِنْهُ ثُمَّ يَذْهَبُ إِلَى ذَلِكَ الْبَيْتِ فَيُصَلِّي.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «اتَّخِذْ مَسْجِداً فِي بَيْتِكَ، ... »
5) اقامه نماز خانوادگی و دسته جمعی در خانه
التحريم : 6 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ نارا
طه : 132 وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى
‌ب. واکنش مناسب
ابراز ذوق و علاقه از طرف والدین نسبت به رفتار دینی کودک و ثبت کارهای نیک و رفتار دینی کودک بخصوص نماز در قالب عکس برداری یا فیلم برداری و نمایش آن به خودش. همچنین دعوت دیگران به تماشای نماز کودک و قرار دادن جایزه و یا هر نوع تشکری در قبال کارهای نیکش، تا نتیجه بخشی کار های خودش را به طور عینی حس کند.
دسته ها: دعوت به نماز ,

محمد کاظمینوشته . لینک . به قلم محمد کاظمی در 10 تیر 1396 ساعت 15:05

x
ورود به سیستم
ورودثبت نام