آسان گیری در دعوت به نماز
یکی از اصول اساسی در دعوت به نماز آسان گیری است.
قرآن میفرماید: ما وحی را آسان قرار دادیم تا به راحتی مردم متذکر شوند. «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر»
شعار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، یک جمله کوتاه با سه حرف بود و آن لا اله الا الله بود. فرمود: قولوا لا اله الا الله تفلحوا
در قرآن کریم میخوانیم: خداوند متعال نسبت به شما اراده سختگیری ندارد بلکه اراده آسانگیری دارد «يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر»
در آموزش و در دعوت به حق، باید ما اساس را آسانگیری و آسان سازی قرار دهیم. مثلاً در آموزش واجبات تمام مستحبات را قرار ندهیم. و حتی در آموزش مستحبات تمام ابعاد مستحبی را در نظر نگیریم. مثلاً اگر شخصی میخواهد درباره نماز شب صحبت کند بگوید: نماز شب یازده رکعت است، (پنج دو رکعتی و یک ، یک رکعتی؛ که بدون سوره ، میتوان نشسته یا ایستاده به جا آورد. و مستحبات این نماز شب را در آغاز کار مطرح نکنیم؛ ولی به تدریج آنها را نام ببریم)
این آسانگیری نیاز به یک عزم و همت و جرأتی دارد که اگر به آن توجه شود در همه جا برکات آن را می بینیم.
آسانگیری در امر ازدواج، تحصیل، مهمانی، تصویب قانون ، مسافرت و امثال آن.
بسیار دیده شده مساجدی که اقامه نماز در آنها ساده است، شلوغ تر است ولی مساجدی که با مدیریتهای سخت گیرانه، اداره میشود خلوت است.
باید آداب و رسوم و قوانینی که نه بر اساس عقل است و نه بر اساس وحی، از بین برود تا مانع حرکت نشود.
مثلاً اگر مساجد ما کوچک، محکم، متعدد و در دسترس باشد افراد بسیاری نمازشان را در مساجد خواهند خواند.
ولی اگر مساجد مجلل و بزرگ و دور از دسترس باشد و یا در دسترس نباشد، برای اقامه نماز در آن، مردم احساس سنگینی خواهند کرد.
خداوند متعال کعبه را در گودی قرار داده که هنگام نماز مردم در سراشیبی قرار بگیرند. که اگر این کعبه در مکان مرتفعی بود، مردم برای حضور در مسجد احساس سنگینی میکردند.
در قرآن کریم میخوانیم: همینکه برادران یوسف علیه السلام از او عذر خواهی کردند، ایشان بدون درنگ فرمود: از همین الآن هیچ گناهی بر شما نیست و همه برادران را ( با اینکه ده ها سال گرفتار چاه و عشق زلیخا و تهمت و زندان و به بردگی فروخته شدن و فراق و کوری پدر و ... شده بود) یک جا بخشید. «قالَ لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمين»
امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق میگوید: خدایا! مرا انسانی روان قرار بده. «و لین العریکة»
این آسان گیری در کلمات، توقعات، برخوردها باید ملاحظه شود.
اگر این اصل آسانگیری تنها در مهمانی مراعات شود، میلیونها صله رحم اضافه میشود ولی میهمانیهای پرتکلف سبب میشود که دید و بازدیدها به سالی یکبار تبدیل شود.
اگر در محله افراد باسواد معلم، و افراد بی سواد به راحتی شاگردی را بپذیرند و یا حتی در یک خانه افراد باسواد با افراد بی سواد روزی چند دقیقه آموزش ببینند ما نیاز به هزینه کردن هزاران میلیارد تومان در سواد آموزی نداشتیم.
در اکثر خانههایی که افراد بی سواد هستند، پسر یا دختر یا شوهر یا همسر یا داماد یا عروس باسواد هستند. ولی چون آسان نمیگیریم و حاضر نیستیم نزد اعضای خانواده، شاگردی کنیم، بودجه های سرسام آوری که میتوان مشکلات مردم را برطرف کند، صرف این آساننگرفتن ها میشود.
یکی از اصول اساسی در دعوت به نماز آسان گیری است.
قرآن میفرماید: ما وحی را آسان قرار دادیم تا به راحتی مردم متذکر شوند. «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر»
شعار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، یک جمله کوتاه با سه حرف بود و آن لا اله الا الله بود. فرمود: قولوا لا اله الا الله تفلحوا
در قرآن کریم میخوانیم: خداوند متعال نسبت به شما اراده سختگیری ندارد بلکه اراده آسانگیری دارد «يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر»
در آموزش و در دعوت به حق، باید ما اساس را آسانگیری و آسان سازی قرار دهیم. مثلاً در آموزش واجبات تمام مستحبات را قرار ندهیم. و حتی در آموزش مستحبات تمام ابعاد مستحبی را در نظر نگیریم. مثلاً اگر شخصی میخواهد درباره نماز شب صحبت کند بگوید: نماز شب یازده رکعت است، (پنج دو رکعتی و یک ، یک رکعتی؛ که بدون سوره ، میتوان نشسته یا ایستاده به جا آورد. و مستحبات این نماز شب را در آغاز کار مطرح نکنیم؛ ولی به تدریج آنها را نام ببریم)
این آسانگیری نیاز به یک عزم و همت و جرأتی دارد که اگر به آن توجه شود در همه جا برکات آن را می بینیم.
آسانگیری در امر ازدواج، تحصیل، مهمانی، تصویب قانون ، مسافرت و امثال آن.
بسیار دیده شده مساجدی که اقامه نماز در آنها ساده است، شلوغ تر است ولی مساجدی که با مدیریتهای سخت گیرانه، اداره میشود خلوت است.
باید آداب و رسوم و قوانینی که نه بر اساس عقل است و نه بر اساس وحی، از بین برود تا مانع حرکت نشود.
مثلاً اگر مساجد ما کوچک، محکم، متعدد و در دسترس باشد افراد بسیاری نمازشان را در مساجد خواهند خواند.
ولی اگر مساجد مجلل و بزرگ و دور از دسترس باشد و یا در دسترس نباشد، برای اقامه نماز در آن، مردم احساس سنگینی خواهند کرد.
خداوند متعال کعبه را در گودی قرار داده که هنگام نماز مردم در سراشیبی قرار بگیرند. که اگر این کعبه در مکان مرتفعی بود، مردم برای حضور در مسجد احساس سنگینی میکردند.
در قرآن کریم میخوانیم: همینکه برادران یوسف علیه السلام از او عذر خواهی کردند، ایشان بدون درنگ فرمود: از همین الآن هیچ گناهی بر شما نیست و همه برادران را ( با اینکه ده ها سال گرفتار چاه و عشق زلیخا و تهمت و زندان و به بردگی فروخته شدن و فراق و کوری پدر و ... شده بود) یک جا بخشید. «قالَ لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمين»
امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق میگوید: خدایا! مرا انسانی روان قرار بده. «و لین العریکة»
این آسان گیری در کلمات، توقعات، برخوردها باید ملاحظه شود.
اگر این اصل آسانگیری تنها در مهمانی مراعات شود، میلیونها صله رحم اضافه میشود ولی میهمانیهای پرتکلف سبب میشود که دید و بازدیدها به سالی یکبار تبدیل شود.
اگر در محله افراد باسواد معلم، و افراد بی سواد به راحتی شاگردی را بپذیرند و یا حتی در یک خانه افراد باسواد با افراد بی سواد روزی چند دقیقه آموزش ببینند ما نیاز به هزینه کردن هزاران میلیارد تومان در سواد آموزی نداشتیم.
در اکثر خانههایی که افراد بی سواد هستند، پسر یا دختر یا شوهر یا همسر یا داماد یا عروس باسواد هستند. ولی چون آسان نمیگیریم و حاضر نیستیم نزد اعضای خانواده، شاگردی کنیم، بودجه های سرسام آوری که میتوان مشکلات مردم را برطرف کند، صرف این آساننگرفتن ها میشود.