ممارست در دعوت و دعوت های پیاپی
گاهی مخاطب ما، با یکی دو بار تذکر حرفي را نميپذيرد. مثل چوب محكمي که با یکی دو بار ضربه تبر نمیشکند؛ ولی ما نه از چوب دست بر میداریم و نه از تبر.
و همچنین اگر درب شیشه آبلیمو را نتوانیم باز کنیم، نه از شیشه دست بر میداریم و نه از محتوای درون آن، بلکه آن را دست به دست میچرخانیم، تا بالأخره با یکی از این بازوها باز شود.
برخي افراد پس از چند بار تذکر تحت تأثیر قرار میگیرند. همانگونه که خرما، پس از تابشهای پی در پی خورشید میرسد.
در قرآن میخوانیم: «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» که در این آیه ، کلمه کان و یأمر دلالت بر استمرار دارد.
در جایی دیگر میخوانیم خداوند متعال سفارش میکند که اهل خود را به نماز سفارش کن و مقاومت داشته باش . اگر چند بار گفتی و گوش نکردند، خسته نشو.
نماز مسألهای نیست که تنها در مقطعی از زمان (ابتدایی، متوسطه، عالی) به آن پرداخته شود بلکه باید همانند اذان که شبانه روز تکرار میشود، در تمام سطوح (از مهد کودک تا بالاترین رده) به آن پرداخته شود و برای هر دورهای به تناسب فهم مخاطب مطالبی بیان گردد.
همانگونه که در كندن چاه با ضربة هر کلنگی به عمق آن اضافه میشود، در بیان نماز باید با هر نکته ای به عمق اسرار آن نزدیک شویم و همانگونه که در بالا رفتن از نردبان با هر گامی اوجی پیدا میکنیم، باید با هر دعوت ارزش و اهمیت نماز را به مخاطب تفهیم کنیم.
همانگونه که خود خداوند متعال میفرماید: من یک حقیقت را با چند بیان و در چند موضوع قرار دادم «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا في هذَا الْقُرْآن» . یعنی مطلبی را در قالبهای مختلف و مکرر بیان کردم، تا شاید اثر کند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: چون در روز کار سختی در پیش داری، سحرها، با نماز شب و تلاوت قرآن خود را تقویت کن. «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلا * إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلا»
گاهی باید به یاد افراد مقاوم، خود را مقاوم سازی کنیم.
خداوند میفرماید: «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُل» . یعنی ای پیامبر تو باید، صبری همچون پیامبران اولوا العزم داشته باشی و باید با یاد آنان صبر خود را تقویت کنی.
در کنار این سفارش، هشدار میدهد که مثل حضرت یونس نباش. او خسته شد و از مردم برید و ما او را به روشی متوجه کردیم که نباید مردم را رها کرد. «فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نادى وَ هُوَ مَكْظُوم» .
اگر کمی صبر کنیم، درهایی به روی ما گشوده می شود و خداوند به ما سعه صدر میدهد.
لازم است این را بدانیم که ممکن است در دعوت به حق مورد تمسخر قرار بگیریم همانگونه که پیامبران ع اینگونه مورد تمسخر قرار گرفتند ولی از دعوت خسته نشدند.
«مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كاَنُواْ بِهِ يَسْتهَْزِءُون» .
تهدید به قتل، اذیت، شکنجه، تحقیر و تهمت فراوان میشنیدند و حتی به سنگباران تهديد میشدند اما برنامه و سنت خداوند متعال، حمایت از حق و اهل تقوا و ياري پيامبران ع و یاران آنهاست.
در قرآن میخوانیم: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقين» .
آنچه باعث دلگرمی در مقابل این بی مهری هاست،
- یکی آن است که کارهای ما زیر نظر خداست و خدا آنها را می بیند. «فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا» و خداوند متعال از حال ما خبر دارد ، که در چه فشاری هستیم. «وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُون»
- و یکی اینکه پاداش دور از ذهن و درك ما به دعوت کنندگان و اجر بی حساب به صابران و مقاومان میدهد و جایگاه دعوتکنندگان را بالاترین جایگاه معرفی می کند. «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّه»
گاهی مخاطب ما، با یکی دو بار تذکر حرفي را نميپذيرد. مثل چوب محكمي که با یکی دو بار ضربه تبر نمیشکند؛ ولی ما نه از چوب دست بر میداریم و نه از تبر.
و همچنین اگر درب شیشه آبلیمو را نتوانیم باز کنیم، نه از شیشه دست بر میداریم و نه از محتوای درون آن، بلکه آن را دست به دست میچرخانیم، تا بالأخره با یکی از این بازوها باز شود.
برخي افراد پس از چند بار تذکر تحت تأثیر قرار میگیرند. همانگونه که خرما، پس از تابشهای پی در پی خورشید میرسد.
در قرآن میخوانیم: «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» که در این آیه ، کلمه کان و یأمر دلالت بر استمرار دارد.
در جایی دیگر میخوانیم خداوند متعال سفارش میکند که اهل خود را به نماز سفارش کن و مقاومت داشته باش . اگر چند بار گفتی و گوش نکردند، خسته نشو.
نماز مسألهای نیست که تنها در مقطعی از زمان (ابتدایی، متوسطه، عالی) به آن پرداخته شود بلکه باید همانند اذان که شبانه روز تکرار میشود، در تمام سطوح (از مهد کودک تا بالاترین رده) به آن پرداخته شود و برای هر دورهای به تناسب فهم مخاطب مطالبی بیان گردد.
همانگونه که در كندن چاه با ضربة هر کلنگی به عمق آن اضافه میشود، در بیان نماز باید با هر نکته ای به عمق اسرار آن نزدیک شویم و همانگونه که در بالا رفتن از نردبان با هر گامی اوجی پیدا میکنیم، باید با هر دعوت ارزش و اهمیت نماز را به مخاطب تفهیم کنیم.
همانگونه که خود خداوند متعال میفرماید: من یک حقیقت را با چند بیان و در چند موضوع قرار دادم «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا في هذَا الْقُرْآن» . یعنی مطلبی را در قالبهای مختلف و مکرر بیان کردم، تا شاید اثر کند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: چون در روز کار سختی در پیش داری، سحرها، با نماز شب و تلاوت قرآن خود را تقویت کن. «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلا * إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلا»
گاهی باید به یاد افراد مقاوم، خود را مقاوم سازی کنیم.
خداوند میفرماید: «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُل» . یعنی ای پیامبر تو باید، صبری همچون پیامبران اولوا العزم داشته باشی و باید با یاد آنان صبر خود را تقویت کنی.
در کنار این سفارش، هشدار میدهد که مثل حضرت یونس نباش. او خسته شد و از مردم برید و ما او را به روشی متوجه کردیم که نباید مردم را رها کرد. «فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نادى وَ هُوَ مَكْظُوم» .
اگر کمی صبر کنیم، درهایی به روی ما گشوده می شود و خداوند به ما سعه صدر میدهد.
لازم است این را بدانیم که ممکن است در دعوت به حق مورد تمسخر قرار بگیریم همانگونه که پیامبران ع اینگونه مورد تمسخر قرار گرفتند ولی از دعوت خسته نشدند.
«مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كاَنُواْ بِهِ يَسْتهَْزِءُون» .
تهدید به قتل، اذیت، شکنجه، تحقیر و تهمت فراوان میشنیدند و حتی به سنگباران تهديد میشدند اما برنامه و سنت خداوند متعال، حمایت از حق و اهل تقوا و ياري پيامبران ع و یاران آنهاست.
در قرآن میخوانیم: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقين» .
آنچه باعث دلگرمی در مقابل این بی مهری هاست،
- یکی آن است که کارهای ما زیر نظر خداست و خدا آنها را می بیند. «فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا» و خداوند متعال از حال ما خبر دارد ، که در چه فشاری هستیم. «وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُون»
- و یکی اینکه پاداش دور از ذهن و درك ما به دعوت کنندگان و اجر بی حساب به صابران و مقاومان میدهد و جایگاه دعوتکنندگان را بالاترین جایگاه معرفی می کند. «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّه»
دسته ها: دعوت به نماز ,