مهمترین هدف اقامه نماز تربیت انسان صالح است
یكی از اهداف مهم بلكه مهمترین هدف از انجام مناسك عبادی تریبت انسان صالح است. انسانی كه هر دو بعد خیر و شر را در خود دارد و می بایستی با هدایت انبیا و اولیا و با بهره مندی از كتاب وحی و عمل به آموزه های دینی ، سعی در رشد فضائل اخلاقی خود برآمده و منشاء ظهور و بروز خوبی ها باشد و به واسطه پالایش و تزكیه نفس ، توان مقابله با رذائل و پستی ها را در خود افزایش دهد . عبادت خداوند و در راس آن اقامه نماز تنها فریضه ای است كه بصورت مستمر در كل شبانه روز و در اوقات معین بر ما واجب شده است تا از طریق آن اتصال به حضرت حق و ارتباط با خالق هستی رقم خورده و به همین سبب انسان محدود به خدای نا محدود متصل گشته و بدینسان كاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان رقم خورد .
و این نقطه آغاز، بلوغ ، نبوغ و تكامل یافتگی انسان خواهد بود . پرسش اساسی این یادداشت این است كه نماز چگونه به تربیت انسان صالح كمك می كند ؟ فرآیند این اتفاق مبارك چگونه است ؟ همانطور كه مستحضر هستید تربیت در نگاه كلی در پنج گام انجام می گیرد . مراحل پنج گانه تربیت عبارتنداز ؛ كشف ، استخراج ، ذوب ، قطعه سازی و در نهایت مونتاژ .
در فرایند فوق الذكر لازم است مربی خود تربیت یافته باشد ، یعنی توانایی كشف خود را داشته باشد تا بتواند متربی را در نخستین مرحله تربیت (كشف ) یاری نماید . امروزه متاسفانه بشر توان كشف اتم را یافته است ولی همچنان از كشف سعه وجودی خود ناتوان است و كسی كه در مرحله كشف (خودیافتگی) ناتوان باشد ، نوبت به مرحله بعدی یعنی خودساختگی كه هدف از انجام مناسك است ، نخواهد رسید .
انسانی كه خود را یافت ، یقینا ماموریت خود را در هستی پیدا خواهد كرد و با قرار دادن خود در كوره عبودیت و بندگی ، نفس خود را ذوب (تزكیه و تهذیب) نموده و بدینسان شكل الهی به خود گرفته ، صبغه الله و من احسن من الله صبغه ( 138 بقره) ، بعد از شكل و رنگ خدایی گرفتن ، نوبت به بروز و ظهور آثار عبادت و نمایان شدن تاثیر آن در زندگی خواهد بود .
انسان های خودیافته و خودساخته همواره در زندگی خود آرامش و وقار ، امنیت و آسایش و رفاه را با تمام وجود تجربه می كنند . این نوع انسان ها در یاری رساندن به همنوع همیشه ساعی هستند . در انجام خیرات از هم سبقت می گیرند و صدها اثر دیگر عبودیت و بندگی را در ساحت های زندگی فردی و اجتماعی مشاهده و دریافت نموده اند .
اینكه در مقدمه عرض شد كه هدف از اقامه نماز تربیت انسان صالح است ، بدین معناست كه وقتی نماز با رعایت تمام اصول و با توجه به حضور قلب و اول وقت و حتی الامكان به جماعت و در مسجد به جا آورده شود ، یقینا آثار آن در زندگی فرد ، ساری و جاری گشته و انسان نمازگزار طعم شیرین حیات طیبه را چشیده و دیگر حاضر نیست این لذت بی نهایت معنوی را با هیچ یك از لذائذ مادی و زودگذر عوض نماید . لذا باید برای نمایان شدن آثار نماز در زندگی ، پیام نماز و اسرار و فلسفه آن را درونی ساخته و طعم شیرین این عبادت استثنایی را با تمام وجود دریافت كرد . بدین سان نماز زمینه تربیت انسان صالح را رقم می زند
یكی از اهداف مهم بلكه مهمترین هدف از انجام مناسك عبادی تریبت انسان صالح است. انسانی كه هر دو بعد خیر و شر را در خود دارد و می بایستی با هدایت انبیا و اولیا و با بهره مندی از كتاب وحی و عمل به آموزه های دینی ، سعی در رشد فضائل اخلاقی خود برآمده و منشاء ظهور و بروز خوبی ها باشد و به واسطه پالایش و تزكیه نفس ، توان مقابله با رذائل و پستی ها را در خود افزایش دهد . عبادت خداوند و در راس آن اقامه نماز تنها فریضه ای است كه بصورت مستمر در كل شبانه روز و در اوقات معین بر ما واجب شده است تا از طریق آن اتصال به حضرت حق و ارتباط با خالق هستی رقم خورده و به همین سبب انسان محدود به خدای نا محدود متصل گشته و بدینسان كاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان رقم خورد .
و این نقطه آغاز، بلوغ ، نبوغ و تكامل یافتگی انسان خواهد بود . پرسش اساسی این یادداشت این است كه نماز چگونه به تربیت انسان صالح كمك می كند ؟ فرآیند این اتفاق مبارك چگونه است ؟ همانطور كه مستحضر هستید تربیت در نگاه كلی در پنج گام انجام می گیرد . مراحل پنج گانه تربیت عبارتنداز ؛ كشف ، استخراج ، ذوب ، قطعه سازی و در نهایت مونتاژ .
در فرایند فوق الذكر لازم است مربی خود تربیت یافته باشد ، یعنی توانایی كشف خود را داشته باشد تا بتواند متربی را در نخستین مرحله تربیت (كشف ) یاری نماید . امروزه متاسفانه بشر توان كشف اتم را یافته است ولی همچنان از كشف سعه وجودی خود ناتوان است و كسی كه در مرحله كشف (خودیافتگی) ناتوان باشد ، نوبت به مرحله بعدی یعنی خودساختگی كه هدف از انجام مناسك است ، نخواهد رسید .
انسانی كه خود را یافت ، یقینا ماموریت خود را در هستی پیدا خواهد كرد و با قرار دادن خود در كوره عبودیت و بندگی ، نفس خود را ذوب (تزكیه و تهذیب) نموده و بدینسان شكل الهی به خود گرفته ، صبغه الله و من احسن من الله صبغه ( 138 بقره) ، بعد از شكل و رنگ خدایی گرفتن ، نوبت به بروز و ظهور آثار عبادت و نمایان شدن تاثیر آن در زندگی خواهد بود .
انسان های خودیافته و خودساخته همواره در زندگی خود آرامش و وقار ، امنیت و آسایش و رفاه را با تمام وجود تجربه می كنند . این نوع انسان ها در یاری رساندن به همنوع همیشه ساعی هستند . در انجام خیرات از هم سبقت می گیرند و صدها اثر دیگر عبودیت و بندگی را در ساحت های زندگی فردی و اجتماعی مشاهده و دریافت نموده اند .
اینكه در مقدمه عرض شد كه هدف از اقامه نماز تربیت انسان صالح است ، بدین معناست كه وقتی نماز با رعایت تمام اصول و با توجه به حضور قلب و اول وقت و حتی الامكان به جماعت و در مسجد به جا آورده شود ، یقینا آثار آن در زندگی فرد ، ساری و جاری گشته و انسان نمازگزار طعم شیرین حیات طیبه را چشیده و دیگر حاضر نیست این لذت بی نهایت معنوی را با هیچ یك از لذائذ مادی و زودگذر عوض نماید . لذا باید برای نمایان شدن آثار نماز در زندگی ، پیام نماز و اسرار و فلسفه آن را درونی ساخته و طعم شیرین این عبادت استثنایی را با تمام وجود دریافت كرد . بدین سان نماز زمینه تربیت انسان صالح را رقم می زند
دسته ها: چرایی و فلسفه نماز ,