موضوع : منظورازکتاب موقوت درقرآن
منبع : الكافي ج : 3 ص : 270
متن : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُهُ تَعَالَى إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً (النساء -: 103 -) قَالَ كِتَاباً ثَابِتاً وَ لَيْسَ إِنْ عَجَّلْتَ قَلِيلًا أَوْ أَخَّرْتَ قَلِيلًا بِالَّذِي يَضُرُّكَ مَا لَمْ تُضَيِّعْ تِلْكَ الْإِضَاعَةَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ لِقَوْمٍ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا (مريم -: 59 -)
ترجمه : داوود بن فرقد می گوید :از امام صادق ع درباره مفهوم این آیه که خداوند می فرماید نماز برمومنان دراوقاتی نوشته شده است سوال کردم امام فرمود : منظور این است که نماز یک واجب ثابت است از نظر زمان(از اذان تا انتهای وقتش) ومنظور این نیست که اجازه نداری حتی کمی زودتریا کمی دیرترانجام دهی البته نباید به اندازه ای که اضاعه صدق کند عجله کنی یا با تاخیرانجام دهی که خداوند درباره قومی فرموده است : آنها نماز راضایع کردند واز شهوات نفسانی پیروی کردند ودر آینده غی را ملاقات خواهند کرد
سند : صحیح (همه راویان امامی ثقه جلیل القدرهستند )
نکته ها وپیام ها :
- منظور از موقوتا انجام نماز دراول وقت نیست (کتابا ثابتا )
- زودتراز وقت نماز ،نماز گزاردن نیز مثل بعد از اتمام وقت، نماز گزاردن از مصادیق اضاعه نماز است (ان عجلت...تلک الاضاعه )
- کمی زودتراز وقت نماز گزاردن به حدی که یک رکعت کامل نماز داخل وقت انجام گیرد اضاعه نماز نیست ولی اگرتمام نماز قبل از شروع وقت باشد این اضاعه نماز است(عجلت قلیلا )
- تاخیراز وقت نماز به حدی که یک رکعت آن داخل وقت باشد اضاعه نماز نیست ولی اگرهمه نماز بعد از اتمام وقت باشد این اضاعه نماز است (اخرت قلیلا )
تو ضیحات : از آنجا که اضاعه نماز حرام است منظور انجام همه نماز قبل از وقت یا بعد از وقت است
موضوعات مرتبط :
مفهوم کتاب موقوت – نوشته ثابت
مصداق اضاعه نبودن -کمی عجله قبل از وقت
مصداق اضاعه نبودن - کمی تاخیربعد از وقت
مصداق اضاعه بودن - عجله درانجام نماز قبل از وقت
مصداق اضاعه بودن- تاخیردرانجام نمازبعد از وقت
منبع : الكافي ج : 3 ص : 270
متن : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُهُ تَعَالَى إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً (النساء -: 103 -) قَالَ كِتَاباً ثَابِتاً وَ لَيْسَ إِنْ عَجَّلْتَ قَلِيلًا أَوْ أَخَّرْتَ قَلِيلًا بِالَّذِي يَضُرُّكَ مَا لَمْ تُضَيِّعْ تِلْكَ الْإِضَاعَةَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ لِقَوْمٍ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا (مريم -: 59 -)
ترجمه : داوود بن فرقد می گوید :از امام صادق ع درباره مفهوم این آیه که خداوند می فرماید نماز برمومنان دراوقاتی نوشته شده است سوال کردم امام فرمود : منظور این است که نماز یک واجب ثابت است از نظر زمان(از اذان تا انتهای وقتش) ومنظور این نیست که اجازه نداری حتی کمی زودتریا کمی دیرترانجام دهی البته نباید به اندازه ای که اضاعه صدق کند عجله کنی یا با تاخیرانجام دهی که خداوند درباره قومی فرموده است : آنها نماز راضایع کردند واز شهوات نفسانی پیروی کردند ودر آینده غی را ملاقات خواهند کرد
سند : صحیح (همه راویان امامی ثقه جلیل القدرهستند )
نکته ها وپیام ها :
- منظور از موقوتا انجام نماز دراول وقت نیست (کتابا ثابتا )
- زودتراز وقت نماز ،نماز گزاردن نیز مثل بعد از اتمام وقت، نماز گزاردن از مصادیق اضاعه نماز است (ان عجلت...تلک الاضاعه )
- کمی زودتراز وقت نماز گزاردن به حدی که یک رکعت کامل نماز داخل وقت انجام گیرد اضاعه نماز نیست ولی اگرتمام نماز قبل از شروع وقت باشد این اضاعه نماز است(عجلت قلیلا )
- تاخیراز وقت نماز به حدی که یک رکعت آن داخل وقت باشد اضاعه نماز نیست ولی اگرهمه نماز بعد از اتمام وقت باشد این اضاعه نماز است (اخرت قلیلا )
تو ضیحات : از آنجا که اضاعه نماز حرام است منظور انجام همه نماز قبل از وقت یا بعد از وقت است
موضوعات مرتبط :
مفهوم کتاب موقوت – نوشته ثابت
مصداق اضاعه نبودن -کمی عجله قبل از وقت
مصداق اضاعه نبودن - کمی تاخیربعد از وقت
مصداق اضاعه بودن - عجله درانجام نماز قبل از وقت
مصداق اضاعه بودن- تاخیردرانجام نمازبعد از وقت