اهمیت دعوت به نماز
پیامبر(ص) فرمود: خداوند جانشینان مرا رحمت کند. سؤال شد آنان کیانند؟! فرمود: کسانی که سنت و راه مرا احیاء کنند، و به مردم بیاموزند.
« رَحِمَ اللَّهُ خُلَفَائِي فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ الَّذِينَ يُحْيُونَ سُنَّتِي وَ يُعَلِّمُونَهَا عِبَادَ اللَّهِ» .
امر به معروف و دعوت به هر کار خیر و از جمله نماز که در رأس کارهای خیر قرار دارد، نشانة دلسوزی، تعهد، غیرت دینی، خیرخواهی، وجدان بیدار، ایمان به مکتب و مردم، ایمان به هدف و راه می¬باشد.
ما به سفارش قرآن کریم، مأموریم که خود و خانواده خود را از آتش و قهر خدا حفظ کنیم « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً » و با دعوت به نماز به این سفارش عمل می کنیم.
در قرآن میخوانیم: پیامبران نگران افکار و عقاید فرندان خود بودند و از آنان می پرسیدند: « ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي» ؟! پس از مرگ من چه خواهید پرستید؟
حضرت ابراهیم از خدا میخواست که او و ذریه¬اش از برپا کنندگان نماز باشند « رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ » و به همین دليل آنان را در منطقه کوهستانی، بی آب و گیاه در کنار کعبه ساكن کرد و گفت: پروردگارا! من این مکان را براي اقامه نماز انتخاب کردم «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي ... لِيُقيمُوا الصَّلاةَ »
اگر افرادی نسبت به عقاید و عبادت دیگران بی تفاوت هستند، باید بدانند در وجدان، تاریخ و قیامت توبیخ ميشوند.
خداوند هم از افراد جاهل پیمان گرفته که به سراغ علم و کشفِ حق بروند و هم از دانشمندان پیمان گرفته که به سراغ افراد جاهل و منحرف بروند.
بنابر احاديث و روايات در دعوت به نماز هر کس کلامش مؤثرتر است، وظیفه سنگینتري دارد. البته ممکن است همه مردم دعوتها را نپذیرند، ولي الگوی ما انبیاء هستند که با صبر، مقاومت، منطق، اصرار، توکل، کار و دعوت خود را آغاز کردند و در دعوت خود شبانه روز مشغول بودند « قالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمي لَيْلاً وَ نَهاراً »
حرف¬های زشت و تهمت¬ شنیدند، به آنان نسبت شاعر، کاهن، ساحر، مجنون، کذّاب دادند و به دعوتهایشان نسبت دروغ ، افترا، افسانه و اسطوره و به یارانشان نسبت اراذل و ساده لوح دادند و در این راه از انواع شکنجه ها¬ و تهدید ها نترسیدند و تا پای جان مقاومت کردند.
این دعوت به خیر در برگيرنده مسائل زيادي است از جمله: دعوت به تفسیر قرآن و نهج البلاغه، اخلاق، کمک به دیگران، گذشت از مردم، تحصیل، حمایت از مظلوم، تقویت روحیه مظلوم¬یابی و ظالم¬کوبی، صرفه¬جویی، عزتخواهی، استقلال، توکل، خودباوری، یأس ستیزی، امید بخشی و همه آنچه مربوط به کمال انسانی است.
اگر ما این هدایت را همراه با آثارش در نظر بگیریم که گاهی این هدایت ها به نسل¬های بعد و به زمین ها و زمانهای دیگر گسترش پیدا می کند، ارزش دعوت به خیر را بیشتر درک خواهیم کرد. و خواهيم يافت که صرف این مخارج در مسائل اعتقادی، علمی و اخلاقی سرمایهگذاری است.
بنابر حدیث «لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَت؛ اگر خداوند متعال توسط تو یک نفر را هدایت کند از آنچه خورشید بر آن میتابد برای تو بهتر است.»
آری! هدایت کار خداست یهدی الله و انسانها واسطهای بیش نیستند. «بک رجلاً»
دعوت به نماز، دعوت به بزرگترین معروف¬هاست و تمام برکات امر به معروف در آن نهفته شده است.
دعوت به نماز، دعوت به حق است که مشمول آیه «و تَواصَوْا بِالْحَق» ميشود.
اگر دعوت به خیر و معروف در جامعه انجام نشود، این جامعه ساکت و مرده خواهد بود.
اگر برای خوبیها، تبلیغ، توصیه و سفارش نباشد، زمینه تسلط اشرار بر اهل ایمان فراهم ميگردد.
پیامبر(ص) فرمود: خداوند جانشینان مرا رحمت کند. سؤال شد آنان کیانند؟! فرمود: کسانی که سنت و راه مرا احیاء کنند، و به مردم بیاموزند.
« رَحِمَ اللَّهُ خُلَفَائِي فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ الَّذِينَ يُحْيُونَ سُنَّتِي وَ يُعَلِّمُونَهَا عِبَادَ اللَّهِ» .
امر به معروف و دعوت به هر کار خیر و از جمله نماز که در رأس کارهای خیر قرار دارد، نشانة دلسوزی، تعهد، غیرت دینی، خیرخواهی، وجدان بیدار، ایمان به مکتب و مردم، ایمان به هدف و راه می¬باشد.
ما به سفارش قرآن کریم، مأموریم که خود و خانواده خود را از آتش و قهر خدا حفظ کنیم « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً » و با دعوت به نماز به این سفارش عمل می کنیم.
در قرآن میخوانیم: پیامبران نگران افکار و عقاید فرندان خود بودند و از آنان می پرسیدند: « ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي» ؟! پس از مرگ من چه خواهید پرستید؟
حضرت ابراهیم از خدا میخواست که او و ذریه¬اش از برپا کنندگان نماز باشند « رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ » و به همین دليل آنان را در منطقه کوهستانی، بی آب و گیاه در کنار کعبه ساكن کرد و گفت: پروردگارا! من این مکان را براي اقامه نماز انتخاب کردم «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي ... لِيُقيمُوا الصَّلاةَ »
اگر افرادی نسبت به عقاید و عبادت دیگران بی تفاوت هستند، باید بدانند در وجدان، تاریخ و قیامت توبیخ ميشوند.
خداوند هم از افراد جاهل پیمان گرفته که به سراغ علم و کشفِ حق بروند و هم از دانشمندان پیمان گرفته که به سراغ افراد جاهل و منحرف بروند.
بنابر احاديث و روايات در دعوت به نماز هر کس کلامش مؤثرتر است، وظیفه سنگینتري دارد. البته ممکن است همه مردم دعوتها را نپذیرند، ولي الگوی ما انبیاء هستند که با صبر، مقاومت، منطق، اصرار، توکل، کار و دعوت خود را آغاز کردند و در دعوت خود شبانه روز مشغول بودند « قالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمي لَيْلاً وَ نَهاراً »
حرف¬های زشت و تهمت¬ شنیدند، به آنان نسبت شاعر، کاهن، ساحر، مجنون، کذّاب دادند و به دعوتهایشان نسبت دروغ ، افترا، افسانه و اسطوره و به یارانشان نسبت اراذل و ساده لوح دادند و در این راه از انواع شکنجه ها¬ و تهدید ها نترسیدند و تا پای جان مقاومت کردند.
این دعوت به خیر در برگيرنده مسائل زيادي است از جمله: دعوت به تفسیر قرآن و نهج البلاغه، اخلاق، کمک به دیگران، گذشت از مردم، تحصیل، حمایت از مظلوم، تقویت روحیه مظلوم¬یابی و ظالم¬کوبی، صرفه¬جویی، عزتخواهی، استقلال، توکل، خودباوری، یأس ستیزی، امید بخشی و همه آنچه مربوط به کمال انسانی است.
اگر ما این هدایت را همراه با آثارش در نظر بگیریم که گاهی این هدایت ها به نسل¬های بعد و به زمین ها و زمانهای دیگر گسترش پیدا می کند، ارزش دعوت به خیر را بیشتر درک خواهیم کرد. و خواهيم يافت که صرف این مخارج در مسائل اعتقادی، علمی و اخلاقی سرمایهگذاری است.
بنابر حدیث «لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَت؛ اگر خداوند متعال توسط تو یک نفر را هدایت کند از آنچه خورشید بر آن میتابد برای تو بهتر است.»
آری! هدایت کار خداست یهدی الله و انسانها واسطهای بیش نیستند. «بک رجلاً»
دعوت به نماز، دعوت به بزرگترین معروف¬هاست و تمام برکات امر به معروف در آن نهفته شده است.
دعوت به نماز، دعوت به حق است که مشمول آیه «و تَواصَوْا بِالْحَق» ميشود.
اگر دعوت به خیر و معروف در جامعه انجام نشود، این جامعه ساکت و مرده خواهد بود.
اگر برای خوبیها، تبلیغ، توصیه و سفارش نباشد، زمینه تسلط اشرار بر اهل ایمان فراهم ميگردد.