اهمیت و جایگاه ویژه نماز 2<br />
<br />
یکی از موضوعات دیگری که اهمیت بسیار بالای نماز را نشان می‌دهد برخورد پیامبران گذشته علیهم السلام با نماز است و اینکه چگونه و چه مقدار از نماز صحبت به میان می‌آوردند.<br />
در این شماره به صورت خلاصه نگاهی به این موضوع داریم.<br />
<br />
نماز مهمترین موضوع کار انبیاست از آدم تا خاتم و بیشترین دغدغه را نسبت به اقامه نماز داشتند.<br />
<br />
1- حضرت ابراهیم علیه السلام هنگام سکونت در بیت الله الحرام دعا می کند:<br />
ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلاه (ابراهیم 37)<br />
<br />
2- حضرت اسماعیل علیه السلام خانواده اش را به نماز دعوت می کند (و کان یامر اهله بالصلاه) (مریم 55)<br />
<br />
3- حضرت اسحاق و یعقوب علیهما السلام اقامه نماز می کنند (و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلاه) (انبیاء 73)<br />
<br />
4-	نخستین دستور و فرمان به حضرت موسی علیه السلام بعد از رسیدن به مقام نبوت، امر به اقامه نماز است: (اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلاه لذکری) (طه 14)<br />
<br />
5-	و همچنین اولین دستور بعد از استقرار در مصر:  وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ وَ أَخيهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما بِمِصْرَ بُيُوتاً وَ اجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ (يونس : 87 )<br />
<br />
6- و حضرت لقمان علیه السلام: يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاة (لقمان17)<br />
<br />
7- و حضرت عیسی علیه السلام در گهواره سخن از نماز می گوید: وَ أَوْصاني‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا (مریم 31)<br />
<br />
8- در سفارش به حضرت مریم علیها سلام:   يا مَرْيَمُ اقْنُتي‏ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدي وَ ارْكَعي‏ مَعَ الرَّاكِعينَ (آل‏ عمران : 43 )<br />
<br />
9-	قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: جُعِلَ قُرَّةُ عَيْنِي فِي الصَّلَاةِ الكافي ج : 5 ص : 321<br />
<br />
10- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی که معاذ را به نمایندگی به سوی مردم یمن می فرستد اینگونه سفارش می‌کند:<br />
<br />
وَ أَظْهِرْ أَمْرَ الْإِسْلَامِ كُلَّهُ صَغِيرَهُ وَ كَبِيرَهُ وَ لْيَكُنْ أَكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهَا رَأْسُ الْإِسْلَامِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ بِالدِّين‏ (بحار ج74 ص128)<br />
<br />
11- امیر مومنان علیه السلام نماز را اقامه می کند و در محراب عبادت به لقاء پروردگار می رسد <br />
<br />
12- کربلا جلوه ای از اقامه نماز می شود <br />
<br />
13- امیر مومنان علیه السلام که تربیت شده دامن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است در نامه ای که به محمد بن ابی بکر می‌نویسد محور تمام امور را نماز بیان می‌دارد:<br />
 وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك‏ ... وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 161<br />
<br />
14- و مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف که امید همه انبیاست در وصف حکومتش قرآن می‌فرماید:<br />
 الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه (حج 41)<br />
<br />
15- و سخن آخر اینکه اگر نماز محافظت شد بقیه امور نیز حفظ می‌شود و مورد دعای نماز قرار می‌گیریم و الا بقیه امور ضایع شده و مورد نفرین نماز قرار گرفته و روز قیامت که اولین سوال و حساب و کتاب از نماز است ...<br />
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ كُلُّ سَهْوٍ فِي الصَّلَاةِ يُطْرَحُ مِنْهَا غَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُتِمُّ بِالنَّوَافِلِ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا إِنَّ الصَّلَاةَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ بَيْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اللَّهُ وَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي غَيْرِ وَقْتِهَا بِغَيْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللَّه‏ الكافي ج : 3 ص : 268<br />
اهمیت و جایگاه ویژه نماز 2

یکی از موضوعات دیگری که اهمیت بسیار بالای نماز را نشان می‌دهد برخورد پیامبران گذشته علیهم السلام با نماز است و اینکه چگونه و چه مقدار از نماز صحبت به میان می‌آوردند.
در این شماره به صورت خلاصه نگاهی به این موضوع داریم.

نماز مهمترین موضوع کار انبیاست از آدم تا خاتم و بیشترین دغدغه را نسبت به اقامه نماز داشتند.

1- حضرت ابراهیم علیه السلام هنگام سکونت در بیت الله الحرام دعا می کند:
ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلاه (ابراهیم 37)

2- حضرت اسماعیل علیه السلام خانواده اش را به نماز دعوت می کند (و کان یامر اهله بالصلاه) (مریم 55)

3- حضرت اسحاق و یعقوب علیهما السلام اقامه نماز می کنند (و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلاه) (انبیاء 73)

4- نخستین دستور و فرمان به حضرت موسی علیه السلام بعد از رسیدن به مقام نبوت، امر به اقامه نماز است: (اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلاه لذکری) (طه 14)

5- و همچنین اولین دستور بعد از استقرار در مصر: وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ وَ أَخيهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما بِمِصْرَ بُيُوتاً وَ اجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ (يونس : 87 )

6- و حضرت لقمان علیه السلام: يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاة (لقمان17)

7- و حضرت عیسی علیه السلام در گهواره سخن از نماز می گوید: وَ أَوْصاني‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا (مریم 31)

8- در سفارش به حضرت مریم علیها سلام: يا مَرْيَمُ اقْنُتي‏ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدي وَ ارْكَعي‏ مَعَ الرَّاكِعينَ (آل‏ عمران : 43 )

9- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: جُعِلَ قُرَّةُ عَيْنِي فِي الصَّلَاةِ الكافي ج : 5 ص : 321

10- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی که معاذ را به نمایندگی به سوی مردم یمن می فرستد اینگونه سفارش می‌کند:

وَ أَظْهِرْ أَمْرَ الْإِسْلَامِ كُلَّهُ صَغِيرَهُ وَ كَبِيرَهُ وَ لْيَكُنْ أَكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهَا رَأْسُ الْإِسْلَامِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ بِالدِّين‏ (بحار ج74 ص128)

11- امیر مومنان علیه السلام نماز را اقامه می کند و در محراب عبادت به لقاء پروردگار می رسد

12- کربلا جلوه ای از اقامه نماز می شود

13- امیر مومنان علیه السلام که تربیت شده دامن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است در نامه ای که به محمد بن ابی بکر می‌نویسد محور تمام امور را نماز بیان می‌دارد:
وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك‏ ... وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 161

14- و مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف که امید همه انبیاست در وصف حکومتش قرآن می‌فرماید:
الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه (حج 41)

15- و سخن آخر اینکه اگر نماز محافظت شد بقیه امور نیز حفظ می‌شود و مورد دعای نماز قرار می‌گیریم و الا بقیه امور ضایع شده و مورد نفرین نماز قرار گرفته و روز قیامت که اولین سوال و حساب و کتاب از نماز است ...
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ كُلُّ سَهْوٍ فِي الصَّلَاةِ يُطْرَحُ مِنْهَا غَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُتِمُّ بِالنَّوَافِلِ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا إِنَّ الصَّلَاةَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ بَيْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اللَّهُ وَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي غَيْرِ وَقْتِهَا بِغَيْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللَّه‏ الكافي ج : 3 ص : 268

اصغر آیتینوشته . لینک . به قلم اصغر آیتی در 30 دی 1395 ساعت 09:57

خیلی خوب بود
x
ورود به سیستم
ورودثبت نام