انتقال زیبایی های نماز
در جهت ترویج و تبیلغ نماز باید ضمن بيان جلوه هاي گوناگون از نماز، نحوه نگرش دانش آموزان و دانشجویان را نسبت به نماز تغيير داده و زاويه ديدي زيبا و پرنشاط از نماز را تبيين كنيم، تا زمينه لازم جهت انس با نماز ايجاد شود. چیزی که جای آن در عمدۀ کتاب ها و رسانه های آموزشی مربوط به عبادات بویژه نماز خالی است. زيبايي نماز، از نامش آغاز مي شود. زيرا كلمه «صلوة» از ريشه صلی به معنای مواجهه و ملازمت است. یعنی از پيوند و ارتباط ميان بنده و رب سخن مي گويد. تأمّل در همين كلمه و توجه به ارتباطِ بي واسطه بنده با همه كوچكي و ناچيزي با خداي عظيم و بي مانندي كه به وصف درنمي آيد، كاشف از عشقي دو سويه، پرشكوه، آرامش بخش و امّيد آفرين است.
عبادت، پرواز روح از زمينِ وابسته ماده به فضاي دلپذير معنويت است. عبادت از يك سو، قطره قطره آب شدن و از سوي ديگر جرعه جرعه آب نوشيدن است. عبادت خلاصه اي از يك مفهومِ روشن، ولي پيچيده و در عين حال ناشناخته بندگي است و نماز، پروازي براي رسيدن به اوج و ناپديد گشتن از صحنه طبيعت و روز مرّه گيِ كسل كننده است. عبادت، نهايت هنرنماييِ انديشه و توان آدمي در ترسيم طرحي است كه او را به مقصد زلال و دلخوش رهنمون سازد. عبادت، عشوه گريِ عاشق دل سوخته ایست كه همه ناله هاي شب و زمزمه هاي روزش يك حرف بيش نيست و آن وصل یار دلنواز و معشوق بی همتاست. همو که یاد و نامش آرام بخش دل بی قرار و سینه بی تاب دلداده ای است که شبنم اشك هايش و آهِ از سوز فراقش همگی سرایندۀ آهنگ روح نواز تمنای وصالند. پس عبادت هم یک خواهش عاشقانه و ملتمسانه و هم یک هنرپردازي زيبا و دلرباست.
دلایل مختلفی برای معرفی زیباییهای عبادات و مناسک دینی وجود دارد. از یک سو اگر کسی زیبایی های نماز را به خوبی درک نکند و از آن لذّت نبرد، نماز او از مرز یک عمل ظاهری از سر عادت فراتر نرفته و به عمق و ریشه آن دست پیدا نخواهد کرد. از سوی دیگر امروزه برای مقابله با دنیایی که زیباییهای خودش را به انحاء گوناگون به رخ میکشد، ما هم باید زیباییهای عبادات را نشان بدهیم. نمیتوان همیشه در مقابل دنیاگراییها از منطق و دلیل استفاده کرد. بایستی نشان داد که اتفاقاً دنیای نمازگزاران واقعی بسیار زیباتر از دنیای دیگران است و در مقابل زیبایی و حلاوت عبادت، کسی حرفی برای گفتن ندارد. علاوه بر این درک زیبایی نماز، شاخصی برای سنجش میزان ارتباط با دین است. اگر ایمان در دل کسی قرار گرفته باشد، باید زیبایی عبادت مؤمنانه را هم بچشد.
به نظر می رسد کتب و رسانه های آموزشی ما در زمینۀ انتقال زیبایی های مقوله هایی چون نماز باید بهتر و کارآمدتر عمل کنند. اگر مخاطبانِ این کتب و رسانه ها مفاهیم دینی را به شکلی زیبا و دوست داشتنی درمی یافتند، قطعاً امروزه نگرش متفاوتی به نماز داشتند. بایستی در این زمینه دست بکار شد و پیام ها و زیبایی های این فریضه الهی را برای نوجوانان و جوانان به تصویر کشید.
در همين راستا مقام معظم رهبري مي فرمايند:
براي تبيين ژرفاي نماز و معرفي رازها و زيبایيهاي آن، دست به تلاش پيگير و همه جانبهاي زده شود. در كتابهاي معارف دانشگاهها و كتب درسي دورههاي پيش از دانشگاه و جزوههاي كوچك و قابل فهم همه، سخنان نغز و پرمغز و مضمونهاي تازة فراوان در اين باره وارد شود.
در جهت ترویج و تبیلغ نماز باید ضمن بيان جلوه هاي گوناگون از نماز، نحوه نگرش دانش آموزان و دانشجویان را نسبت به نماز تغيير داده و زاويه ديدي زيبا و پرنشاط از نماز را تبيين كنيم، تا زمينه لازم جهت انس با نماز ايجاد شود. چیزی که جای آن در عمدۀ کتاب ها و رسانه های آموزشی مربوط به عبادات بویژه نماز خالی است. زيبايي نماز، از نامش آغاز مي شود. زيرا كلمه «صلوة» از ريشه صلی به معنای مواجهه و ملازمت است. یعنی از پيوند و ارتباط ميان بنده و رب سخن مي گويد. تأمّل در همين كلمه و توجه به ارتباطِ بي واسطه بنده با همه كوچكي و ناچيزي با خداي عظيم و بي مانندي كه به وصف درنمي آيد، كاشف از عشقي دو سويه، پرشكوه، آرامش بخش و امّيد آفرين است.
عبادت، پرواز روح از زمينِ وابسته ماده به فضاي دلپذير معنويت است. عبادت از يك سو، قطره قطره آب شدن و از سوي ديگر جرعه جرعه آب نوشيدن است. عبادت خلاصه اي از يك مفهومِ روشن، ولي پيچيده و در عين حال ناشناخته بندگي است و نماز، پروازي براي رسيدن به اوج و ناپديد گشتن از صحنه طبيعت و روز مرّه گيِ كسل كننده است. عبادت، نهايت هنرنماييِ انديشه و توان آدمي در ترسيم طرحي است كه او را به مقصد زلال و دلخوش رهنمون سازد. عبادت، عشوه گريِ عاشق دل سوخته ایست كه همه ناله هاي شب و زمزمه هاي روزش يك حرف بيش نيست و آن وصل یار دلنواز و معشوق بی همتاست. همو که یاد و نامش آرام بخش دل بی قرار و سینه بی تاب دلداده ای است که شبنم اشك هايش و آهِ از سوز فراقش همگی سرایندۀ آهنگ روح نواز تمنای وصالند. پس عبادت هم یک خواهش عاشقانه و ملتمسانه و هم یک هنرپردازي زيبا و دلرباست.
دلایل مختلفی برای معرفی زیباییهای عبادات و مناسک دینی وجود دارد. از یک سو اگر کسی زیبایی های نماز را به خوبی درک نکند و از آن لذّت نبرد، نماز او از مرز یک عمل ظاهری از سر عادت فراتر نرفته و به عمق و ریشه آن دست پیدا نخواهد کرد. از سوی دیگر امروزه برای مقابله با دنیایی که زیباییهای خودش را به انحاء گوناگون به رخ میکشد، ما هم باید زیباییهای عبادات را نشان بدهیم. نمیتوان همیشه در مقابل دنیاگراییها از منطق و دلیل استفاده کرد. بایستی نشان داد که اتفاقاً دنیای نمازگزاران واقعی بسیار زیباتر از دنیای دیگران است و در مقابل زیبایی و حلاوت عبادت، کسی حرفی برای گفتن ندارد. علاوه بر این درک زیبایی نماز، شاخصی برای سنجش میزان ارتباط با دین است. اگر ایمان در دل کسی قرار گرفته باشد، باید زیبایی عبادت مؤمنانه را هم بچشد.
به نظر می رسد کتب و رسانه های آموزشی ما در زمینۀ انتقال زیبایی های مقوله هایی چون نماز باید بهتر و کارآمدتر عمل کنند. اگر مخاطبانِ این کتب و رسانه ها مفاهیم دینی را به شکلی زیبا و دوست داشتنی درمی یافتند، قطعاً امروزه نگرش متفاوتی به نماز داشتند. بایستی در این زمینه دست بکار شد و پیام ها و زیبایی های این فریضه الهی را برای نوجوانان و جوانان به تصویر کشید.
در همين راستا مقام معظم رهبري مي فرمايند:
براي تبيين ژرفاي نماز و معرفي رازها و زيبایيهاي آن، دست به تلاش پيگير و همه جانبهاي زده شود. در كتابهاي معارف دانشگاهها و كتب درسي دورههاي پيش از دانشگاه و جزوههاي كوچك و قابل فهم همه، سخنان نغز و پرمغز و مضمونهاي تازة فراوان در اين باره وارد شود.