چرا طريقه نماز خواندن در قرآن نيامده است؟
اين سؤال تنها در مورد نماز نيست، بلكه درباره بسياري از مسائل حقوقي، فقهي، اخلاقي، سياسي فرهنگي، نظامي و عبادي مطرح است. بايد توجّه داشت كه قرآن به بيان اصول قوانين كلّي پرداخته و بسياري از آيات آن در مورد توحيد، نبوت و معاد ميباشد، و كمتر به بيان مسائل جزئي پرداخته است. از طرفي خداوند متعال، معصومين«عليهم السلام» را مفسّر قرآن و بيان كننده احكام و معارف قرار داده است. آناني كه جزء از طريق وحي(رسول خدا«صلي الله عليه وآله») و الهام الهي(ائمه اطهار«عليهم السلام») سخن نميگويند. به همين جهت حكم وجوب نماز در قرآن آمده؛ وليكن مسائل جزئي آن را رسولاللَّه«صلي الله عليه وآله» و ائمه اطهار«عليهم السلام» بيان فرمودهاند؛ مانند مسأله حج، جهاد، زكات و... .
اين مطلب را هم در نظر داشته باشيم كه زمان بيان و اجراي برخي از مسايل و قوانين جزئي در زمان رسولاللَّه«صلي الله عليه وآله» ممكن نبود؛ به همين جهت به امامان و پيشوايان معصوم«عليه السلام» كه خلفاي به حق آن حضرت هستند، سپرده شد، تا در شرايط مناسب به بيان و اجراي آن بپردازند