آیا پیامبر هم در اذان و اقامه و تشهد به رسالت خودش شهادت می داد و در تشهد بر خودش صلوات می فرستاد و در سلام نماز به خودش سلام می داد یا نماز ایشان با ما فرق داشت

در این شکی نیست که پیامبر گرامی در اذان و اقامه و تشهد نماز به رسالت خویش شهادت می دادند زیرا ایشان همانند سایر مسلمین باید به تکالیف شرعیه عمل کنند مگر آنکه دلیلی خاص اقامه شود که آن حضرت نسبت به یک حکم شرعی تکلیف ندارد اما در موارد مذکور چنین دلیلی نداریم .

 از روایات به وضوح این مطلب استفاده می شود.

شیخ صدوق می نویسد:

«پیامبر اذان می گفت و در اذان خود چنین عرضه می داشت که شهادت می دهم من پیامبر خدا هستم و می گفت شهادت می دهم که محمد رسول خداست .روایاتی وارد شده است که پیامبر به این دو تعبیر به رسالت خود شهادت می داد»

الفقیه ج1 ص297

شهادت پیامبر به نبوت و رسالت خود در واقع نوعی تاکید بر صداقت خود  و صادق بودن وحی الهی در نصب ایشان میباشد.

در روایات متعددی آمده است که نخستین بار در معراج  فرشتگان و جبرئیل به دستور الهی نحوه اذان و اقامه  گفتن را به پیامبر گرامی رساندند و یکی از بخش های آن را « اشهد ان محمدا رسول الله» بیان داشتند.

التهذیب ج2 ص60

الاستبصار ج1 ص305

الکافی ج8 ص120

بنابراین اذان و اقامه پیامبر نمی تواند تفاوتی داشته باشد با آنچه از جانب فرشتگان الهی به او تعلیم داده شده است .

همین طور در تشهد نماز نیز ایشان هم به رسالت خود شهادت می داده اند و هم برای  خود و اهل بیتشان صلوات و رحمت الهی را تقاضا می کردند چنان که امام صادق فرمود:

«در تشهد می گویی الحمد الله اشهد ان لا اله الا الله ...و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد ...»

التهذیب ج2 ص92

وسائل الشیعه ج6 ص393

و ما دلیلی نداریم که پیامبر را از این نحو ادا کردن تشهد مستثنی کند.

در مورد سلام نماز هم گفتنی است؛

امام صادق فرمود:

«در سلام  نماز بگو « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته » « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین....» سپس نماز را تمام کن»

التهذیب ج2 ص316

الفقیه ج1 ص348


بی شک پیامبر نیز به همین نحو در نماز سلام می داده است و ما دلیلی بر استثنائ پیامبر   نداریم.


سلام به معنای تحیت و سلامت می باشد و سلام علیک به معنای سلام الله علیک است .یعنی خداوند سلامت و تحیت خود را شامل تو بگرداند.

تفسیر نمونه ج4 ص42

امام باقر علیه السلام فرمود:

«زمانی که وارد خانه شدید و کسی در خانه نبود تا به او سلام دهید  بر خود سلام دهید و بگویید:« السلام علینا من عند ربنا»

« سلامت و تحیت الهی بر ما باد»

وسائل الشیعه ج12 ص81

بنابراین سلام کردن انسان بر خود هیچ گونه منعی ندارد و با توجه به روایات پیامبر گرامی نیز در نماز بر خود سلام می کرده است و تحیت و سلامت الهی را برای خود درخواست می کرده است.

پرسمان اعتقادات