منظور از تعقیبات نماز چیست و چه فایدهای دارد؟
تعقیب عبارت است از اینكه نمازگزار پس از ادای نماز به دعا، ذكر، تلاوت قرآن و اموری از این قبیل همچون تفكر در عظمت خداوند، گریه از ترس و یا اشتیاق به او بپردازد که از سنتهای تأکیدشده بوده و منافعش در دین و دنیا زیاد است.[1]
تعقیبات نماز دارای اهمیت فراوانی است. در روایتی از امام صادقj از پدر بزرگوارشان امام باقرj آمده است که ایشان در ذیل آیۀ "فِی قَوْلِ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ"[2](چون از کار فارغ شوی، به عبادت کوش و با اشتیاق به سوى پروردگارت روى آور) فرمودند: "بعد از اینکه نمازت را خواندی و سلام دادی در حالی که نشستهای و هنوز بلند نشدهای در دعا کردن برای امور دنیا و آخرتت بکوش و وقتی که از دعا فارغ شدی، مُلتمسانه از خدا بخواه که نمازت را از تو بپذیرد".[3]
بعضی از آثار و فواید نماز عبارتند از:
- استجابت دعا؛
امام صادقj فرمودند: "خدواند نماز را در بهترین زمانها واجب نموده است پس حاجتهای خود را بعد از نمازهای واجب از خدا بخواهید".[4] همچنین پیامبر اعظمk فرمودند: "هر نمازگزاری، پس از هر نماز واجبی، دعایی مستجاب دارد".[5]
- کامل شدن نماز؛
"بگو پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد..."[6]، آنچه موجب جلب توجه الهی است دعا و نیاز ما به خداوند است.
- جلب خشنودی خداوند؛
خداوند عامل خشنودیاش ازاسماعیلj را توجه او به نماز میداند:
"وَ اذْكُرْ فىِ الْكِتَابِ إِسمْاعِیلَ إِنَّهُ كاَنَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَ كاَنَ رَسُولًا نَّبِیا وَ كاَنَ یأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَوةِ وَ الزَّكَوةِ وَ كاَنَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیا"؛ و در این كتاب اسماعیل را یاد كن. او درستقول و فرستادهاى پیامبر بود و خاندان خود را به نماز و زكات امر مىكرد و نزد پروردگارش شایسته و پسندیده بود.[7]
- رحمت الهی و بهشت؛
حضرت عبدالعظیم حسنی از امام یازدهم امام حسن عسكرىj روایت كرده است كه حضرت فرمود: "موسىبنعمرانj با خداوند سخن گفت و عرض كرد: بار خدایا، جزاى كسى كه نماز را در اول وقت مىخواند چیست؟ خداوند فرمود: خواستههایش را بر مىآورم و بهشتم را به او مباح مىگردانم".
آرى، چون نمازگزار محبوبترین كارهاى خود را نادیده مىگیرد و بر فرمان خدا و رسول گردن مىنهد و فریضۀ الهى را بر همه منافع خود مقدم مىدارد، خداوند نیز محبوبترین و بهترین جایگاه را كه بهشت است، براى او مباح و حلال مىگرداند و او را به بهترین نعمتهاى بهشت خویش بهرهمند مىسازد.[8]
- بخشش گناهان؛
امام صادقj فرمودند: "هر کس تسبیحات حضرت زهراh را بلافاصله بعد از نماز انجام دهد خداوند گناهانش را میآمرزد".[9]
- افزایش رزق و روزی؛
از امام صادقj نقل شده است: "تعقیب بعد از نماز صبح سریعتر از حرکت برای طلب روزی، انسان را به رزق میرساند.[10]
- دعوت شدن به میهمانی خداوند؛
امام صادقj فرمودند: "هر كس نمازی واجب بخواند و بعد از آن تعقیب بخواند تا نماز دیگر (یعنى به خواندن دعاهایى كه بعد از نماز باید خواند و قرائت قرآن و غیره مشغول گردد تا وقت نماز دیگر) آن بنده مهمان خدا مىباشد و حق است بر خداوند که مهمان خود را اكرام كند".[11]
- بهرههای معنوی دیگر.
حضرت علیj فرمودند: "كسى كه در جایگاه نمازش بنشیند و به ذكر خداى تعالى و به تعقیبات بپردازد، خداوند فرشتهاى را مأمور مىگرداند كه به وی مىگوید: اى نمازگزارى كه مشغول دعا هستى، به شرف و كرامت و فضیلت خود بیفزا (یعنى بیشتر و زیادتر دعا كن) كه براى تو حسنات ثبت مىگردد و سیئات و بدیهایت محو مىشود و درجات تو افزون مىگردد و این گفتگو ادامه دارد تا وقتى كه او از دعا و تعقیباتش فارغ شود".[12]
چند نکتۀ فقهی دربارۀ تعقیب نماز
تعقیب، پس از نمازهای مستحب هم مستحب است؛ هر چند استحباب آن بعد از نمازهای واجب بیشتر است.
تعقیب باید از نظر عرف متصل به نماز باشد.
ظاهرا نشستن بعد از نماز بدون دعا کردن یا دعا كردن بدون نشستن در غیرسفر و حالت ناچاری، تعقیب نماز به حساب نمیآید.
بهتر این است انسان در حال انجام تعقیب نماز مانند خود نماز رو به قبله و با طهارت باشد و ذكرها و دعاها را به عربی بگوید و دعاهای وارد شده را بخواند.[13]
[1] . السيد الخوئي، الصلاة، ج ٤، ص ٤١٩.
[2] . شرح: 7و8.
[3] . حر عاملی، وسائل الشيعة، ج6، ص 431، ح 1.
[4] . همان، ج6، ص 431، ح1.
[5] . همان، ج6، ص 432، ح 1.
[6] . فرقان: 77.
[7] . مریم: 54 و 55.
[8] . مجلسی، بحار الانوار، ج 82، ص 204.
[9] . کلینی، الکافی، ج۳، ص 342.
[10] . مجلسی، بحار الأنوار، ج83، ص 133.
[11] . کلینی، الكافي، ج6،ص 230،ح 32.
[12] . نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 1، ص 165.
[13] . امام خمینی، تحريرالوسيله، ج 1، ص 185.