نماز نافله چیست و چه آثار و اسراری دارد؟
·اهمیت نوافل
مستحب است انسان قضای نمازهای مستحبی نمازهای یومیه را بهجا آورد و ترک آن برای دنیا مکروه است. کسی که توانایی قضای آن را ندارد بهجای آن صدقه دهد و کمترین مقدار آن برای هر دو رکعت نماز یک مد طعام است و اگر نتوانست برای هر چهار رکعت نماز، یک مد بدهد و اگر باز هم توانایی نداشت برای هر یک از نماز شب و روز یک مد طعام بدهد.[1]
از امام باقرj سؤال شد که مراد خداوند متعال در آیه: "الذین هم علی صلاتهم یحافظون" (و آنها که بر نماز مواظبت دارند)[2] چیست؟ فرمود: "مراد نماز واجب است". سؤال شد: مراد از آیه: "الذین هم علی صلواتهم دائمون" چیست؟ (آنها که نمازها را پیوسته بهجا میآورند،)[3] ایشان فرمود: "نماز مستحبی".[4]
شاید وجهش این باشد كه چون نماز نافله مکمل فریضه (نماز واجب) است، كسی كه نافله میخواند، هر روز نمازش به طور كامل بالا میرود و لذا دائم الصلوه به شمار میآید. [5]
در حدیث قرب نوافل که با سندهاى معتبر در منابع حدیثى شیعه و اهل سنت روایت شده، آمده: امام صادقj از پیامبرk روایت کردند که خداوند فرمود: "اظهار دوستی نکرد بندۀ من به چیزی دوست داشتنیتر از آنچه واجب کردم بر او و او با نوافل به سوی محبت من میآید تا اینکه من نیز او را دوست بدارم. پس هنگامی که او را دوست بدارم گوش او میشوم آنگاه که میشنود و چشم او میشوم آنگاه که میبیند و زبان او میشوم آنگاه که سخن میگوید و دست او میشوم آنگاه که ضربه میزند و پای او میشوم آنگاه که راه میرود، هنگامی که به درگاه من دعا کند اجابت میکنم و اگر از من درخواست کند به او میدهم".[6]
در روایات زیادی، "نوافل" مکمل فریضه، تلقی شده است. به این معنا كه خداوند نقصان نماز واجب را با نافله جبران میكند. امام صادق j فرمود: "گاهی از نماز بنده، نصف یا ثلث یا ربع و یا خمس آن بالا میرود (پذیرفته میشود)؛ چرا که پذیرفته نمیشود از او مگر نمازهایی که با توجه قلبی (و خلوص نیت) باشد و بهجا آوردن نافله را دستور دادیم تا کاستی های (نماز) واجب را جبران کند".[7]
پس اگر قبول نمازهای واجب به طور كامل منوط به نافله است و اگر پذیرش همه اعمال منوط به پذیرفتهشدن نماز است، پس سهلانگاری در نافله امر ناپذیرفتنی است. تا جایی که در روایات زیادی، قضای نوافل، مطلوب و مورد سفارش واقع شده كه پیش از این از آن سخن گفتیم. همچنین در روایتی از امام حسن عسکریj آمده است که انجام پنجاه و یک رکعت نماز در روز از نشانههای شیعه است.[8]
[1] . ر.ک: تعلیقات حضرت امام خمینی بر عروة الوثقى، نوشتۀ سيد محمد كاظم طباطبائي يزدي، جلد 3، ص64.
[2] . معارج: 34.
[3] . معارج: 23.
[4] . حر عاملی، وسائل الشيعة، ج4، ص70، ح17.
[5] . ر. ک: حديث4، باب18 از ابواب اعداد الفرائض.
[6] . حر عاملی، وسائل الشیعه،ابواب اعداد الفرائض و نوافلها،ح6، باب17.
[7] . طوسی، تهذيب الأحكام، ج2، ص342، ح 16.
[8]. مجلسی، بحارالأنوار، ج 82، ص 75.