آیا ثواب عجيبِ نماز هاي مستحبي در مفاتيح الجنان درست است؟ آیا این پاداش های اغراق آمیز تأثير سوئي در شيعيان ندارد؟
ثوابِ نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح الجنان و ديگرکتب ادعيه، اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است.
شيخ عباس قمي (ره) مؤلف كتاب مفاتيح الجنان خُبره در فن حديث بوده و نماز های با سند محکم را ذکر کرده است.
همچنین درباره این ثواب ها به چند نکته اشاره می کنیم:
1. علت اینکه برخی این پاداش ها را اغراق آمیز می دانند، آن است که پاداش دادن خداوند را با پاداش دادنِ مردم به یکدیگر مقایسه می کنند یا آن پاداش را با فکر محدود خود، اغراق آمیز می دانند و یا آن عبادت را حقیر و کوچک می شمارند که ارزش چنین پاداشی را ندارد که هر سه تفکر باطل است.
2. فضل و رحمت خداوند بي حد و مرز است. لذا نيکي ها و عبادت ها را بر اساس لطف و رحمت خود پاداش مي دهد. در دعای روزانه ماه رجب می خوانیم « يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ» 1 ای کسی که پاداش بسیار زیاد را به عمل کم می دهی.
3. میزان این پاداش ها متناسب با عمق تاثيرگذاري آن در هدايت انسان هاست. لذا اگر برای فلان عبادت يا عمل ثواب فراوان ذکر شده به خاطر عمق تاثیرگذاری آن عمل است. به طور مثال براي شرکت در مجلس امام حسین عليه السلام و ثواب بسيار ذکر شده است و می بینیم که بسيار از افراد در آن مجالس متحول شده و از گناه دست کشیده اند.
4. اين ثواب ها به شرط رعايت ساير شروط است. مثلاً نمازي كه در آن وعده بخشش از گناهان داده شده مشروط است به انجام صحیحِ عمل و رعايت ساير شرايط توبه از جمله تصميم به عدم بازگشت به گناه و جبران خطاهاي گذشته مثل حق الناس و... لذا ذکر اين ثواب ها چراغ سبزي براي معاف شدن از تکاليف يا خداي ناکرده انجام گناهان نیست.
پاورقی
1 . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج95 ؛ 390