از رسول خدا پرسيدند، چرا پيش از نماز، اذان و اقامه مستحب است ولي در مورد عبادات ديگر چنين نيست؟

از رسول خدا پرسيدند، چرا پيش از نماز، اذان و اقامه مستحب است ولي در مورد عبادات ديگر چنين نيست

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمودند: به خاطر اين که نماز شبيه حالتهاي مختلف انسان در قيامت است. 

اذان به نفخه‏ي اول شباهت دارد که با نفخه‏ي اول (و دميدن اسرافيل در صور) همه‏ي مردم مي‏ميرند و از همين جاست که نشستن و سجده کردن بعد از اذان مستحب است (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاک و زمين است) و اقامه‏ي نماز شبيه نفخه دوم است (که با دميدن اسرافيل در صور در مرتبه‏ي دوم مردگان زنده مي‏شوند) که خداي متعال فرمود: 

و گوش فرا ده و منتظر روزي باش که منادي از مکاني نزديک ندا مي‏دهد. [1] . 

و قيام در نماز مانند برخاستن مردم از قبرها است چنانکه فرمود: 

«يوم يقوم الناس لرب العالمين» [2]  روزي که مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان مي‏ايستند. 

و بلند کردن دستها هنگام گفتن تکبيرة الاحرام شبيه دست دراز کردن براي گرفتن نامه اعمال در قيامت است که خداي بزرگ فرمود: «اقرا کتابک کفي بنفسک اليوم عليک حسيباً» [3]  - (و به او مي‏گوييم) کتابت را بخوان کافي است که امروز خود حسابگر خويش باشي. 

و رکوع نماز، به خضوع خلايق در پيشگاه خالق شباهت دارد چنانکه فرمود: «و عنت الوجوه للحي القيوم» [4]  و (در آن روز) همه چهره‏ها در برابر خداوند حي قيوم خاضع مي‏شود. 

و سجود نماز شبيه سجود بندگان براي خداي جهان در قيامت است که فرمود: «يوم يکشف عنساق و يدعون الي السجود) [5]  به خاطر بياوريد روزي را که ساق پاها از وحشت برهنه مي‏گردد و دعوت به سجود مي‏شوند و تشهد نماز شباهت دارد به زانو زدن خلايق در پيشگاه خداي متعال در روز قيامت. [6] . 

 

[1] ق، آيه 41.

[2] مطففين (83)، آيه 6.

[3] اسراء (17)، آيه 14.

[4] طه (20)، آيه 111.

[5] قلم (68)، آيه 42.

[6] اسراء الصلوة، ص 41 - 40، (عبدالحسن تهراني.).