معيار قبولي نماز روایات اهل بیت (علیهم السلام )كدام است ؟
مواردی وجود دارد که اگر آنها به خوبی رعایت شود باعث می شود که نماز ما قبول شود؛
الف . رعایت حق نماز
امام علی (ع) میفرمایند: تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً ؛ امر نماز را مراعات کنید و چنانکه باید بپا دارید و در حفظ آن بکوشید تا به قرب الهی برسید. [1]
ب. رعایت حقوق مردم
پیامبر ا کرم(ص) فرمودند: وَ قَالَ ص مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَى صَلَاتَهُ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُه؛ کسی که از مسلمانی غیبت کند تا چهل روز نمازش پذیرفته نمیشود.[2]
ج. رعایت تغذیه حلال
پیامبر اکرم(ص) فرموددند: الْفِرْدَوْسُ، عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً وَ كُلُّ لَحْمٍ يُنْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى؛ کسی که لقمه ای از حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمیشود... .[3]
د. رعایت حقوق اهل بیت
اعتقاد به ولایت اهل بیت و رعایت حقوق ایشان معیار قبولی نماز است. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَا يُبَالِي النَّاصِبُ صَلَّى أَمْ زَنَى وَ هَذِهِ الْآيَةُ نَزَلَتْ فِيهِمْ-عامِلَةٌ ناصِبَةٌ تَصْلى ناراً حامِيَةً [4]
ه . رعایت حقوق خانواده
پیامبر خدا(ص) فرمودند: هر گاه زنی شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگیرد و شبها به عبادت پردازد و بنده ها آزاد کند و مالها در راه خدا انفاق نماید، خداوند هیچ نماز و کار نیکی را از او نپذیرد تا آنگاه که شوهرش را کمک و از خود راضی کند وگرنه آن زن نخستین کسی است که به دوزخ می رود. پیامبر خدا(ص) سپس فرمود : مرد نیز اگر در حق همسر خود آزار و ستم روا دارد، چنین گناه و عذابی خواهد داشت.[5]
پی نوشت ها
[1] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص316
[2] . جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ؛ ص146
[3] . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج63 ؛ ص314
[4] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج8 ؛ ص160
[5] . مجلسی؛ بحارالانوار؛ ج73، ص363.