صفحه شخصی سید رضا شفیع اف

http://qunoot.net/user/seyedrezashi
برای ارسال نوشته میبایست وارد شوید و یا ثبت نام کنید.

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
موضوع: « مغضوبین » و « ضالین » چه کسانی هستند؟ (از منظر آیات الهی)
پیش گفتار
در این مقال با یاری جستن بیش از پیش از خداوند منان و بعونه؛ قصد بر این است تا برابر آنچه که در بخش اخیر سوره ی حمد یا فاتحه الکتاب در نمازهای واجب یا مستحب می خوانیم:« صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (۷) فاتحه »؛
به این موضوع پرداخته شود که « مغضوبین » و « ضالین » چه کس ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 11 آذر 1402 ساعت 22:26

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/1

گفتار دوم: ضالین (علل و انواع گمراهی)
الف - از جمله علل « گمراهی » ؛ خدعه با خدا و مومنین، بیماری دل داشتن، فساد در زمین، نفاق و استهزای مومنین و با مومنین ایمان نیاوردن است، و لذا هر کس که گرفتار این امور ناستوده شود در واقع « گمراهی » را به جای « هدایت » خریده و در تاریکی ها قرار می گیرد، در حالی که برای هدایت یافتن نیاز به نور می باشد. به هر جهت هر کس از « مردم » که می گوید که « ایمان به خدا » و « ایمان به روز دیگر » دارد باید علاوه بر گفتار به این مهم؛ در عمل هم از مومنین باشد و از این افعال ناشایست خدعه و فساد در زم ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 11 آذر 1402 ساعت 22:24

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/2
ح - از دیگر عوامل « گمراهی » انسانها؛ « شیطان » را از غیر « الله » ولّی خود گرفتن است که نتیجه ی چنین ولایتی روشن است از آن جهت که ولایت کسی قبول می شود که دشمن آشکار آدمی است و به عمل فحشا دستور می دهد؛ در صورتی که باید خداوند یکتا را به عنوان یک مومن، ولی خود دانست و از دوستی شیطان پرهیز نمود چرا که تبعات خود را این کار اخیر دارد: « یَا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَو ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 11 آذر 1402 ساعت 22:23

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/3
س- اینکه از دیگر علل « گمراهی » افراد انسانی، همانا در زمره « مجرمین » بودن آنهاست که اقوامی که سرگذشت آنها در قرآن کریم آمده و بخاطر اطاعت نکردن رسولان و آیات الهی مورد عذاب او واقع شدند، نمونه آنند و لذا تبعات دو سرایی مجرم بودن خود را از جانب خداوند یگانه دیده و خواهند دید: « إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی ضَلالٍ وَسُعُرٍ (٤٧) یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِی النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ (٤٨) قمر با توجه به تمام آیات سوره »؛ فقط باید از سرانجام آنها درس عبرت گرفت و از متقین بود: « إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ (٥٤) ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 11 آذر 1402 ساعت 22:21

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/4

گمراهان و پیامدهای گمراه شدن
یعنی کسانی که پیش از آمدن هدایت الهی پیرامون اصول و فروع و احکام و مسایل متنوع دین، از مصادیق آن بوده اند[1]، یعنی پیشه کنندگان کفر پس از ایمان آوردن[2]، یعنی ناامیدان از رحمت الهی[3]، یعنی انجام دهندگان گناه کبیره ای همچون قتل نفس[4]، یعنی پیروی کنندگان سنت پیشینیان و پدران در امر پرستش از غیر خدا[5]، یعنی مشرکین از بت پرستان[6]، یعنی اصحاب شمال[7]، یعنی دوری کنندگان از دادن حق بیچارگان و بینوایان از آنچه خداوند روزی شان کرده[8]، یعنی از مجرمین و گناهکاران بودن[9]، یعنی ولایت مداران شیطان ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 11 آذر 1402 ساعت 22:20

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/5

نتیجه گیری این مبحث (ضالین)

الف) اینکه هدایت و ضلالت به دست خداوند یکتا یعنی همان « الله » می باشد و برای هدایت شدن از سوی او و نیز گمراه نشدن، باید پیروی آیات او را نمود.

ب) اینکه گمراهی و یا راهنمایی شدن هر کس، برای خودش است: « قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّمَا أَضِلُّ عَلَى نَفْسِی وَإِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِمَا یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ (٥٠) سبا با توجه به آیات 45-54 ».

پ ) اینکه برای کسی که از سوی خداوند یکتا گمراه شده باشد، هدایتگری نخواهد بود همانگونه که برای کسی ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 11 آذر 1402 ساعت 22:16

اعود بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

عنوان گفتمان: ذکر الله و آثار آن

پیش گفتار

ذکر گفتن یکی از خصایص انسان است؛ اما اینکه نوع آن و آثار مطلوبش کدام باشد و اینکه بنی آدم با کدام نوع ذکر و به چه روشی و بر اساس چه منبعی به آنچه که مطلوبش است یعنی آرامش و بدور بودن از هرگونه نگرانی و اضطرابی می رسد؛ این مهم است؛ امری که در این مقال به یاری خداوند یکتا، قصد بر این است تا بر اساس آیات الهی قرآن کریم، مبحثِ ذکر بویژه بطریق اولی « ذکر الله » از زوایای معانی، آثار و برکا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:31

معانی ذکر

الف ) ذکر یعنی قرآن کریم و کتب الهی

1- قرآن؛ یعنی کتابی که به عنوان ذکر از سوی خداوند یکتا نازل شده و خود او یعنی «الله» هر لحظه در هر زمان و مکانی نگاهبان آن است: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (٩) حجر».

2- و ذکر یعنی کتاب قرآن، که نازل شده تا در آن خرد ورزیده شود: « لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلا تَعْقِلُونَ (١٠) انبیاء».

3- و ذکر یعنی قرآن کریم که رحمت و ذکری برای مومنین است: « أَوَلَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ إِن ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:26

ث ) ذکر یعنی یادآور نعمت های الهی بر خویش شدن

1- به عنوان مورد نخست؛ خداوند یکتا در جایی مومنین را مخاطب قرار می دهد تا ضمن تقوای الهی و اعتصام به قرآن به عنوان حبل الله و دوری از فرقه فرقه شدن؛ نعمت او را بر خودشان یادآور و متذکر شوند: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (١٠٢) وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:24

د ) ذکر یعنی متذکر آیات الهی شدن

1- یعنی اینکه وقتی بر انگیخته شدن رسولان الهی توسط حضرتش جل عظمته برای انجام رسالت در قبال قوم و امت هایشان و هدایت رسولانش، خود یک ذکری برای جهانیان است؛ پس به عنوان یک مومن باید به این هدایت الهی اقتدا نمود و متذکر آن شد که آری هدایت تنها به دست خداوندی است که دانای به هدایت شدگان است: « أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهِ قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرَى لِلْعَالَمِینَ (٩٠) انعام با توجه به آیات 82-89 » .

2- و چه خوب است که انسان آنچه را بواسطه ی آیات و رسولان الهی تذکر داده می ش ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:23

ز ) ذکر یعنی قرآن برای انذار زنده ها می باشد

1- و این بدان معنی است که قرآن، کتابی روشن و ذکر می باشد؛ آن هم برای انذار و بیم دادن کسانی که زنده اند و نیز آن تحقق گفتار بر کفار است: « وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِینٌ (٦٩) لِیُنْذِرَ مَنْ کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ (٧٠) یاسین ». یعنی آیات این کتاب (قرآن) برای مردگان نیست، بلکه برای زنده هاست تا بدانان رسانده و خوانده و بر روی آنها تفقه و تفکر و ... تعقل شود.

2- و بنابراین می شود گفت از این جهت است که خداوند یکتا به رسولش می فرماید ک ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:22

ش) عوارض غفلت و اعراض از ذکر خداوند یکتا

1- اعراض و دوری نمودن از ذکر الله، تبعات دنیایی و آخرتی دارد، یکی از عوارض اعراض از ذکر الله، برداشتن بار سنگین و دیدن کیفر الهی در سرای دیگر است: « کَذَلِکَ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَیْنَاکَ مِنْ لَدُنَّا ذِکْرًا (٩٩) مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ یَحْمِلُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وِزْرًا (١٠٠) خَالِدِینَ فِیهِ وَسَاءَ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حِمْلا (١٠١) یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقًا (١٠٢) طاها با توجه به آیات 98-104».

2- و دیگری زندگی سخت و نیز نا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:21

ض) نتیجه گیری پایانی (مرتبط با موضوع ذکر الهی)

1- اینکه منظور از ذکر در دین اسلام، ذکر «الله» است و نه جز آن. پس باید بسیار ذکر الله را گفت تا از برکات دو جهانی آن به لطف الهی بهره مند شد.

2- اینکه باید به یاد خداوند بود که اگر چنین باشد آن وقت او هم به یاد ذکر کوینده اش خواهد بود و علاوه بر این باید از شکر گزاران او و نعمت هایش بود و نه از ناسپاسان: « فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ (١٥٢) بقره با توجه به آیات 143-157». چه اینکه خداوند یکتا راضی به کفر بندگانش نیست و کفر و ناسپاسی را بر آنان نمی پسندد و می خواهد که شکر گزار نعمت هایش با ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:21

اعود بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

موضوع: صراط مستقیم از منظر آیات الهی قرآن کریم

پیش گفتار

در این مقال با یاری جستن بیش از پیش از خداوند یکتا، قصد بر این است تا با توجه به آیات الهی قرآن کریم به این موضوع پرداخته شود که منظور از « صراط مستقیم » یا راه راست که مبتنی بر سوره حمد یا فاتحه الکتاب در قرائت رکعت های نخست و دوم نمازهای واجب شبانه روز توسط مومنین که بر آنان تکلیف شده و طی آن از خداوند یگانه که پرودگار جهانیان است خواسته می شود که آنان را بدان راه ، را ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:18

ج) صراط مستقیم یعنی اعتصام و پناه جستن مومنین به « الله » و اطاعت او برای هدایت شدن به راه راست از سوی حضرتش جل عظمته؛ و نه اطاعت گروهی از اهل کتاب که نتیجه اش کفر و ناسپاسی و بازگشت به عقب پس از ایمان آوردن است:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ (١٠٠) وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (١٠١) آل عمران با توجه به آیات 96-100».

چ) صراط مستقیم یعنی اطاعت خدا و رسول ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:16

ط) صراط مستقیم یعنی راهنمایی شدن به راه راست، آن هم فقط بواسطه ی آیات نازل شده و روشن الهی: « لَقَدْ أَنْزَلْنَا آیَاتٍ مُبَیِّنَاتٍ وَاللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (٤٦) با توجه به آیات 45-52».

و بدینگونه است در این رابطه آیه ی 6 سوره ی سبا مبنی بر اینکه این قرآن است که کسانی را که دانش آن را از جانب خداوند یافته اند؛ هم به حقانیت آن اذعان می کنند و هم اینکه از طریق آن به سوی راه غالب ستوده راهنمایی می شوند. پس روشن میشود که پی بردن به حقانیت قرآن و برخورداری از هدایت نهفته در آن از جانب الله، در دست یافتن به دانش آن یعنی دانش قرآن به لطف و عطای اله ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:15

نتیجه گیری پایانی

الف) اینکه هدایت یافتن هر کس در این است که او بر صراط مستقیم باشد: « » أَفَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمْ مَنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (٢٢) ملک.

ب) اینکه هر کس خواهان صراط مستقیم است باید با لطف الهی و بر اساس قرآن کریم که ذکری برای جهانیان است به پیش برود و نه کتابی جز آن: « إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ (٢٧) لِمَنْ شَاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ (٢٨) وَمَا تَشَاءُونَ إِلا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ (٢٩) تکویر ».

پ) اینکه بر راه راست بودن و از هدایت یافتگان شدن، در پیروی ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:14

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.

موضوع: نماز و رابطه ی آن با رستگاری مومنین

پیش گفتار

مقوله رستگاری، امری است عام و فطری بشر که او برای رسیدن به آن به عنوان یک حقیقت تلاش می کند، و از آنجا که تحقق و تکامل هر امری از جمله رستگاری وابسته به لوازم و شرایطی از جنس همان امر می باشد و این موضوع یعنی « رستگاری » هم از این امر مستثنی نمی باشد؛ پس می توان گفت که لازمه این امر معنوی؛ در درجه نخست همانا اموری معنوی است از سنخ آن که همانطور که طی این تحقیق نشان داده و اثبات ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:11

رستگاری چیست؟ رستگار کیست ؟

تا اینجا به طور فشره دانسته شد که نماز فریضه ای از فرائض دین اسلام در کنار و بلکه در راس دیگر فروع دین یعنی زکات و خمس و حج و ... البته پس از ایمان به اصول دین است که بر مومنین واجب شده و آنان باید آن را برابر شرایط کمی و کیفی مربوطه در اوقاتش در هر شبانه روز به جا بیاورند.

معانی واژه ای رستگار و رستگاری

اما حال باید دید رستگاری از منظر واژه ای یعنی چه و رستگاران چه کسانی هستند ؟

« رستگار یعنی آزاد، رها، آسوده، نجات یافته (عمید. 1357) »؛ « رستگار یعنی خلاص یابنده، رها شونده (معین.1379) ». « رستگاری یعنی خلا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:10

الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢) مومنون.

این آیه ی کریمه می رساند که همانا این مومنانِ رستگار، نخستین ویژگی شان این است که در نمازهای خودشان خاشع و فروتند.

معنای خشوع

پیرامون مقوله ی نماز و وجوب و اهمیت و سابقه ی آن اندک مطالبی در بالا آورده شد؛ حال باید دید که خشوع چیست و خاشع کیست؟

«خاشع یعنی فروتنی کننده، کسی که اظهار اطاعت و فروتنی می کند (عمید. 1357)؛ آنکه اظهار فروتنی کند، فروتنی کننده، متواضع به وسیله ی قلب و جوارح را گویند، شکسته دل و ترسان (معین 1379) ».

فارغ از این معانی؛در قرآن کریم نیز سخن از ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:09

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣) مومنون.

این آیه می رساند که ویژگی دوم چنین مومنانی که از رستگارانند این است که از سخن لغو و بیهوده دوری کرده و می کنند. و این بدان معناست که به عنوان یک مومن نباید بدنبال سخن لغو باشیم اگر در پی رستگاری هستیم. حال اینکه لغو یعنی چه و چرا باید از آن اعراض کرد تا به عنوان یک ویژگی در کنار سایر ویژگی ها باعث رستگار شدن مومنین شود؛ باید نخست معنای آن را دانست:

معنای واژه ای لغو

« لغو یعنی بیهوده گفتن، خطا کردن در سخن، بیهوده گویی، امر باطل و بیهوده، سخن باطل و بیهوده، آن چیزی است که آدمی را از یاد و ذک ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:08

وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ (٤)مومنون.

و این مومنین رستگار شده کسانی هستند که پرداخت کننده ی زکات نیز هستند.

زکات نیز فرغ دین و از جمله ی فرایض دینی است که اقدام در خصوص آن برابر شرایط و احکام و مسایل مربوطه برای هر مومنی فرض است و برابر این آیه ی کریمه روشن می شود مومنینی از رستگارانند که ویژگی دیگرشان این است که زکاتِ آنچه که این مقوله بدانها تعلق می گیرد را سالیانه می دهند و پیرامون این که دادن زکات برابر آیات ابتدایی سوره های نمل و لقمان که پیشتر ذکر شد از صفات مومنین و محسنین و واجب است مطالبی آورده شد. به هر جهت خدای یکتا کسانی را که زکات نمی ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:06

وَالَّذِینَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (٨) مومنون.

این آیه ی کریمه می رساند که مومنین اگر میخواهند از رستگاران باشند لازم است که هم به اماناتشان و هم به عهد و پیمان هایشان وفادار بمانند و در واقع مراعات کننده ی آن دو (امانتداری و وفای به عهد) باشند.

به عبارت دیگر یعنی ازخیانت در امانات و یا پیمان شکنی ها هنگامی که عهدی با کسی می بندند بپرهیزند، خواه این عهد و پیمان با خدای یکتا باشد که بدان دستور داده است و خواه غیر آن : « وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلا تَنْقُضُوا الأیْمَانَ بَعْدَ تَوْکِیدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَی ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:05

نتیجه گیری کلی

اینکه نماز، فرع دین و بلکه در راس فروع دین است که بر مومنین واجب گردیده است تا آن را در اوقات پنجگانه ی شبانه روز به جا بیاورند و برابر اجزای مربوطه ی اذان و اقامه بدانند که؛ نماز (حی علی الصلاة)، هم با رستگاری در ارتباط است (حی علی الفلاح) و هم در زمره ی بهترین کارهاست (حی علی خیر العمل)؛ به نحوی که باید بدان سو شتاب کرد. این مقوله از تاثیرات بالایی برخوردار است که بررسی آنها دانش و وقت خود را می خواهد و یکی از تاثیرات نماز مرتبط با رستگاری مومنین است. گروهی که سوره ی بیست و سوم قرآن به نام آنان یعنی مومنون می باشد. حال اگر به آیات 2 و 9 همین سوره که مومنون باش ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 16 مهر 1401 ساعت 10:04

شرکت در جشنواره ی سراسری نماز سال 1395
نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی/ گفتار سوم/ نتیجه گیری
نویسنده: سید رضا شفیع اف - ۱۳٩٥/٧/٢٤

گفتار سوم

نتیجه گیری پایانی

1 – اینکه همه چیز در قرآن است و آن شرحی کامل برای هر موضوعی است[1] و متاثر از تاثیرات اعجاز آمیز آن حتا اگر با توجیهات علمی نخواند[2]. و لذا تنها باید به این کتاب ایمان آورد و پیروی آن را به عنوان احسن الحدیث پیرامون هر موضوعی در هر زمان و مکانی نمود و نه کتابی جز آن را: « الله نزل احسن الحدیث کتابا متشابها مثانی تقشعر منه جلود الذین یخشون ربهم ثم تلین جلودهم و قلوبهم الی ذکر ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 17 آبان 1395 ساعت 00:22

شرکت در جشنواره ی سراسری نماز سال 1395
نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی/ گفتار دوم / 11
نویسنده: سید رضا شفیع اف - ۱۳٩٥/٧/٢٤

/ ب ) سوره

جزء دیگر نماز که ادامه ی قرائت است خواندن یک سوره از قرآن کریم پس از حمد می باشد که محتوای مربوط به خود را دارد. مثلن سوره ی اخلاص دلالت بر یگانگی خدا و بی نیازی او دارد به نحوی که نفی هر گونه شرکی را اعم از ثنویت و تثلیث و غیر آن را می نماید.

و همینطور است پیرامون سوره ی کافرون که به حقانیت دین اسلام تصریح دارد که مبتنی بر یکتا پرستی است و لذا هیچ مسلمانی حق ندارد که از این مسیر پس از ایمان ب ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . در 17 آبان 1395 ساعت 00:17

12
x
ورود به سیستم
ورودثبت نام