بیان احکام به صورت جذاب<br />
<br />
برای جذب مخاطب به مسائل شرعی و احکام مورد نیاز لازم است در بیان آن‌ها جذابیت را لحاط نماییم.<br />
یکی از راه‌های جذاب‌سازی،بیان فضایل حکم مورد نظر قبل از بیان مساله شرعی است.<br />
به یک نمونه اشاره می‌نماییم.<br />
<br />
سجده<br />
1- در اهمیت سجده می‌خوانیم:<br />
<br />
نزدیک ترین حالت به خدا<br />
-	عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا يَقُولُ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب‏ الكافي ج : 3 ص : 264<br />
-	عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَ هُوَ سَاجِدٌ ... الكافي ج : 3 ص : 323<br />
-	قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَبِي بَصِيرٍ ... إِنَّ أَبِي ع كَانَ يَقُولُ إِنَّ أَقْرَبَ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ بَاكٍ الكافي ج : 2 ص : 483<br />
-	قَالَ أَتَى رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ادْعُ اللَّهَ‏ لِي أَنْ يُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ فَقَالَ لَهُ أَعِنِّي عَلَيْهِ بِكَثْرَةِ السُّجُود بحارالأنوار ج : 79 ص : 232<br />
-	راوی سؤال کرد یارسول الله می خواهم در بهشت با شما همنشین باشم، حضرت ص فرمودند سجده هایت را طولانی کن<br />
<br />
2- اذکار وارده <br />
<br />
-	امام کاظم علیه السلام: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ يُرَدِّدُهَا <br />
-	كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیهما السلام فِي سَجْدَةِ الشُّكْرِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مِائَةَ مَرَّةٍ شُكْراً شُكْراً وَ إِنْ شِئْتَ عَفْواً عَفْواً <br />
-	كَانَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام يَقُولُ فِي سُجُودِهِ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لَا يُطْفَأُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ جَدِيدُهَا لَا يَبْلَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ عَطْشَانُهَا لَا يَرْوَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ مَسْلُوبُهَا لَا يُكْسَ<br />
<br />
3- چند مساله درباره سجده<br />
<br />
1-	در هر رکعت دو سجده رکن است. و اگر سهوا یک سجده کم و زیاد شود نماز باطل نمی شود، ولی باید طبق دستور کم و زیاد شدن اجزاء نماز عمل کند.<br />
2-	هفت موضع باید در سجده روی زمین باشد:<br />
-	پیشانی<br />
-	دو کف دست (دست ها باید صاف باشد تا کف دو دست روی زمین قرار گیرد)<br />
-	دو زانوی پا<br />
-	نوک انگشتان شصت (توجه داشته باشید که نوک انگشتان شصت باید روی زمین قرار گیرد و اگر غیر این باشد، یعنی بجای آن انگشت دیگری روی زمین قرار گیرد و یا قسمت دیگر از روی پا روی زمین قرار گیرد نماز باطل است. اما اگر به همراه نوک انگشتان شصت انگشتان دیگر روی زمین قرار گیرد اشکالی ندارد.)<br />
-	مستحب است نوک بینی نیز روی مهر یا هر چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است قرار گیرد<br />
-	مستحب است آقایان آرنج دو دستشان از زمین بالا باشد.<br />
-	 و خانم ها تا آرنج شان روی زمین بچسبد.<br />
<br />
پیشانی<br />
أ‌)	مانع بین پیشانی و مهر نباشد.<br />
مانند:<br />
 مو، <br />
چادر،<br />
کثیفی مهر اگر به حدی باشد که مانع از رسیدن پیشانی به مهر شود.<br />
ب‌)	پیشانی باید روی مهر قرار بگیرد، و اگر بعد بلند شدن از سجده اول مهر به پیشانی چسبید و خواست سجده دوم را انجام دهد باید مهر را از پیشانی بگیرد بر زمین بگذارد و بعد پیشانی را روی مهر قرار دهد.<br />
ت‌)	اگر هنگام سجده رفتن سرش به مهر بخورد و بالا بیاید، دو حالت دارد، اگر بعد از بالا آمدن می تواند سرش را کنترل نماید که دوباره به مهر نخورد، باید بنشیند و سجده دوم را انجام دهد و آن یک سجده حساب می شود و نگفتن ذکر اشکالی ایجاد نمی کند. <br />
و اگر نمی تواند کنترل نماید و بلافاصله سرش به مهر برگردد این دو با هم یک سجده حساب می شود و اشکالی نیز ایجاد نمی شود.<br />
بیان احکام به صورت جذاب

برای جذب مخاطب به مسائل شرعی و احکام مورد نیاز لازم است در بیان آن‌ها جذابیت را لحاط نماییم.
یکی از راه‌های جذاب‌سازی،بیان فضایل حکم مورد نظر قبل از بیان مساله شرعی است.
به یک نمونه اشاره می‌نماییم.

سجده
1- در اهمیت سجده می‌خوانیم:

نزدیک ترین حالت به خدا
- عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا يَقُولُ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب‏ الكافي ج : 3 ص : 264
- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَ هُوَ سَاجِدٌ ... الكافي ج : 3 ص : 323
- قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَبِي بَصِيرٍ ... إِنَّ أَبِي ع كَانَ يَقُولُ إِنَّ أَقْرَبَ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ بَاكٍ الكافي ج : 2 ص : 483
- قَالَ أَتَى رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ادْعُ اللَّهَ‏ لِي أَنْ يُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ فَقَالَ لَهُ أَعِنِّي عَلَيْهِ بِكَثْرَةِ السُّجُود بحارالأنوار ج : 79 ص : 232
- راوی سؤال کرد یارسول الله می خواهم در بهشت با شما همنشین باشم، حضرت ص فرمودند سجده هایت را طولانی کن

2- اذکار وارده

- امام کاظم علیه السلام: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ يُرَدِّدُهَا
- كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیهما السلام فِي سَجْدَةِ الشُّكْرِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مِائَةَ مَرَّةٍ شُكْراً شُكْراً وَ إِنْ شِئْتَ عَفْواً عَفْواً
- كَانَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام يَقُولُ فِي سُجُودِهِ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لَا يُطْفَأُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ جَدِيدُهَا لَا يَبْلَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ عَطْشَانُهَا لَا يَرْوَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ مَسْلُوبُهَا لَا يُكْسَ

3- چند مساله درباره سجده

1- در هر رکعت دو سجده رکن است. و اگر سهوا یک سجده کم و زیاد شود نماز باطل نمی شود، ولی باید طبق دستور کم و زیاد شدن اجزاء نماز عمل کند.
2- هفت موضع باید در سجده روی زمین باشد:
- پیشانی
- دو کف دست (دست ها باید صاف باشد تا کف دو دست روی زمین قرار گیرد)
- دو زانوی پا
- نوک انگشتان شصت (توجه داشته باشید که نوک انگشتان شصت باید روی زمین قرار گیرد و اگر غیر این باشد، یعنی بجای آن انگشت دیگری روی زمین قرار گیرد و یا قسمت دیگر از روی پا روی زمین قرار گیرد نماز باطل است. اما اگر به همراه نوک انگشتان شصت انگشتان دیگر روی زمین قرار گیرد اشکالی ندارد.)
- مستحب است نوک بینی نیز روی مهر یا هر چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است قرار گیرد
- مستحب است آقایان آرنج دو دستشان از زمین بالا باشد.
- و خانم ها تا آرنج شان روی زمین بچسبد.

پیشانی
أ‌) مانع بین پیشانی و مهر نباشد.
مانند:
مو،
چادر،
کثیفی مهر اگر به حدی باشد که مانع از رسیدن پیشانی به مهر شود.
ب‌) پیشانی باید روی مهر قرار بگیرد، و اگر بعد بلند شدن از سجده اول مهر به پیشانی چسبید و خواست سجده دوم را انجام دهد باید مهر را از پیشانی بگیرد بر زمین بگذارد و بعد پیشانی را روی مهر قرار دهد.
ت‌) اگر هنگام سجده رفتن سرش به مهر بخورد و بالا بیاید، دو حالت دارد، اگر بعد از بالا آمدن می تواند سرش را کنترل نماید که دوباره به مهر نخورد، باید بنشیند و سجده دوم را انجام دهد و آن یک سجده حساب می شود و نگفتن ذکر اشکالی ایجاد نمی کند.
و اگر نمی تواند کنترل نماید و بلافاصله سرش به مهر برگردد این دو با هم یک سجده حساب می شود و اشکالی نیز ایجاد نمی شود.

اصغر آیتینوشته . لینک . به قلم اصغر آیتی در 11 دی 1395 ساعت 00:57

x
ورود به سیستم
ورودثبت نام