اخلاق و رفتار مورد انتظار از اولیاء و مربیان نمازگزار

■ اخلاق و رفتار مورد انتظار از اولیاء و مربیان نمازگزار

اخلاق و رفتار مورد انتظار از اولیاء و مربیان نمازگزار

با لطف خداوندی،در سالهای اخیر شاهد تلاش چشمگیری در جهت احیای هر‌ چه‌ بیشتر امر"نماز"و‌ تـعظیم و تـکریم ایـن بالاترین شعار و رفیع‌ترین پرچم دین می‌باشیم.در این رهگذر بدون تردید غور و تفحص در مبانی‌ روان‌شناختی ویژگیها و ابعاد شـخصیتی‌ نمازگزاران،زینت بخشان هر مسجد و محفل، صاحبان برترین‌ فضیلتها،همصحبتان با خدا1و ره یافتگان‌ به‌ سوی کمال،ترویج و تـعمیم این‌ ویژگیها و تلاش در جهت اتـصاف بـه این‌ صفت‌ها؛امری است واجب و ضرروری.

حقیقت این است که هدف از خلق آدمی و عبادت خالق هستی،رسیدن به فلاح است و بس‌2؛و بستر‌ فلاح نردبان‌"صلواة"است و جز مصلین(نمازگزاران)رهروی را توان پیوستن به‌ جرگهء مفلحین نیست.3

دکتر غلامعلی افروز

به دیگر سـخن، اشرف مخلوقات الهی، انسان است‌4و نهایت کمال انسان در هیأت‌" نمازگزار"متصّور است.نماز راز و رمز‌ هستی، جوهرهء‌ کمال، سکوی معراج‌5و حلقهء توحید است.

والاترین آمال و اهداف تربیتی در نظام تعلیم‌ و تربیت اسلامی،انتقال انسان موجود به انسان‌ مطلوبی است که ابعاد وجودی‌اش بـه‌ زیور"نماز"مزین گـشته،شخصیت فردی و رفتار اجتماعی‌اش تبلوری است از‌ نهایت‌ عبودیت‌ و رشد یافتگی.بنابراین بررسی‌ تحلیلی و تطبیقی ویژگیهای انسانهای رشد یافته‌ و شخصیت‌های متعالی جامعه در سیمای‌ نمازگزاران و زدودن آفات رشد و آثار شرک و دوگانگی نظر و عمل در بین قائمین‌ به‌ صلوة، از جـهات گـوناگون مؤثر و مفید بوده،بخصوص در شناساندن فلسفه و هدفهای تربیتی نماز و مشی‌ و سیرهء اخلاقی نمازگزاران به کودکان و نوجوانان و تلاش در انطباق رفتارهای موجود با اندیشه‌های متعالی،بایدهای‌ مطلوب‌ و ارزشهای‌ والای قرآنی نهفته در فلسفه،‌ حکمت‌ و‌ معنای‌ نـماز؛فوق‌العاده ارزشـمند است.

در این نوشتهء محدود، به رغم بضاعت‌ اندک،تلاش بر این است که از طریق بازگویی و تبیین گوشه‌هایی از منش و اخلاق‌ و رفتار مورد انتظار از منادیان توحید،سرایندگان سرود رهایی و آزادگی‌ و به پادارندگان‌"نماز"از نگاه‌ قرآن؛عظمت،جلال و شکوه‌"نماز"،این‌ برترین رمز کمال و حـلقهء یـکتایی و تـوحید،بیش‌ از پیش آشکار گردد.

در اینجا برای درک مـحسوس‌ و عـینی‌تر شخصیت‌ و رفـتار نمازگزاران در موقعیت‌ها و شرایط مختلف و عرصه‌های گوناگون‌ زندگی و نیز بیان روشنتر مبانی نظری و عملی موضوع، سعی می‌شود سیمای جامع نمازگزاران در آینهء قرآن و در قالب‌ رفـتارهای‌ متفاوت،تشریح‌ گردد.

-نمازگزار هـمیشه بـا خالق است و اندیشهء متعالی و خلاق دارد.

-نمازگزار همیشه در‌ اندیشهء‌ پیمودن صـراط مستقیم‌6و طـریق حق و در آرزوی همانند سازی‌ با انبیاء و اولیاء و رشد یافتگان مکتب‌ توحید است.7

-نمازگزار همیشه‌ شهادتگر حق است و سرایندهء سرود آزادی و آزادگی،وحدت و خداجویی و شرکت ستیزی.8

-نمازگزا همیشه‌ مـنظم‌ و مـنضبط، وقت‌شناس و خـوش‌قول و راسخ قدم در عهد و پیمان است.

اقامهء نماز به هنگامهء‌ هر‌ اذان،از‌ سـپیدهء صبح تا شام،نمازگزار راستین را سحرخیز، وقت‌شناس،متعهد و مسؤولیت‌پذیر می‌سازد.

-نمازگزار هیأت خویش را با جامهء‌ طاهر‌ و حلال می‌آراید،از هر لقمهء حرام و تملک‌ غصبی مبراست و جـز روزی پاک و حـلال‌ چیزی‌ نمی‌جوید.

-نمازگزار رفـتاری ساده و بی‌آلایش دارد، همیشه متواضع و فروتن است و از انانیت و خودگامگی بدور‌ می‌ باشد.9

-نمازگزار با یاران و خویشان و همشهریان‌ خود پرخاشگرانه سخن‌ نمی‌گویند.10

-نمازگزار همیشه‌ شاکر خداوند،قانع و راضی و آرام است و با حرص و ولعـ،جاه‌طبی، مال‌اندوزی و زیـاده‌طلبی بـیگانه می‌باشد.11

-نمازگزار صبور‌ و شکور و خویشتن‌دار است و در برابر ناملایمات و تجارب ناخوشایند زندگی شکیبا‌ و استوار.12

-نمازگزار دارای بالاترین عزت نفس، کـریم و سـخاوتمند و اهـل احسان و خیرخواه است،و هرگز خودخواه و خومدار‌ و بخیل‌ و انحصار طلب نیست.

-نمازگزار با سعهء صدر و درک عمیق از شرایط اجتماعی و اقـتصادی‌ دیـگران،با احساس مـسؤولیت و بدور از بی‌تفاوتی‌ها و خست‌ها از روزی حلال خود و از آنچه در توان‌ دارد،با‌ چهره‌ای‌ گشاده و طیب خاطر انفاق‌ می کند.13

-نمازگزار همیشه پشـتیبان یـتیمان، دادرس‌ مسکینان،حامی تهی‌دستان و یاور‌ محرومان‌ است.14

-نمازگزار برای تقویت بنیهء اقتصادی جامعهء اسلامی،زکات مال‌ خویش‌ را‌ تقدیم اهلش‌ می‌کند.15

-نمازگزار در زندگی خـود مـقتصد و مـعتدل‌ است،از‌ اسراف و تبذیر و بدور می‌باشد و با اعتماد به رویهء اعتدال،همواره از شخصیتی‌ متعادل‌ و متعالی برخوردار است و در‌ طریق‌ کمال‌ گـام برمی‌دارد.16

-نمازگزار خـود‌ مزّین‌ به ارزشهای الهی و فضیلتهای اخلاقی است‌ و همواره آمر به‌ معروف و ناهی از منکر مـی‌باشد.نمازگزار همیشه در انـدیشهء زدودن آفـتهای‌ اجتماعی‌ و تحکیم ارزشهای والای قرآنی است،و در حقیقت‌ فلسفهء نماز و آثار‌ فردی‌ و اجتماعی آن‌ در جامعه بدون‌ ایـفای‌ رسـالت نظارت عمومی و هدایت یکدیگر به نیکی‌ها و مطلوب‌ها و بازداری خطاکاران و کژروان‌ از‌ انحرافات‌ رفتاری و آسیب‌های اجـتماعی نـمی‌تواند‌ تحقق‌ یابد.17

-نمازگزاران اهـل‌ شور و مشورت‌ هستند18 و‌ از خودکامگی و خودرأیی‌ اجتناب‌ می‌کنند.

-نمازگزار همواره عفیف و پاک‌دامن است و از پردهء عصمت و غفت گامی فـراتر نـمی‌نهد19، چرا‌ کـه‌ نمازگزار با قدرت نماز به عالی‌ترین‌ درجهء‌ خویشتن‌داری‌ نایل آمده،در‌ برابر‌ همهء کشش‌های‌ غـریزی و مـحرکهای جنسی‌ مقام‌ است و با مصونیت معنوی همیشه حریم و حرمتهای الهی را پاس می‌دارد.20

-نمازگزار با حفظ مفهوم‌ و معنای نماز، لحظه‌ای از یاد و راهـ‌ خـدا‌ غافل‌ نبوده،همواره‌ پاسدار‌ ارزشها‌ و مبلغ برترین‌ فضیلتهاست.21 -نماگزار‌ همهء فکر و نیت و عمل و حرکتش‌ برای خـداوند و در راه خـداست و بس.22

-رفتار نمازگزار‌ آینهء‌ خداپرستی،جلوهء توحید‌ و معنای آزادی و وارستگی‌23و شرک‌ستیزی‌24است.

-نمازگزاران بی‌تکلّف و بی‌ریاء25هستند‌ و زمـینهء‌ رشـد‌ و شـکوفایی‌ شخصیت و خلاقیت و نوآوری با بی‌تکلفی و آرامش فـکری انـسان‌ فراهم می‌شود.تکلّف و ریاء به عنوان نشانی از ضعف شخصیت،احساس حقارت و خود بزرگ‌بینی،با بهداشت روانی منافات دارد و آدمـی را‌ دچـار دوگانگی احساس و تعارض‌ روانی می‌نماید.تعارض و کـششهای روانـی، آرامش خاطر را از انـسان سـلب مـی کند و اضطراب و افسردگی را جانشین آن می‌سازد.از این رو نـمازگزاران بـدور از شرک و ریاء‌ و اجتناب‌ از هر تظاهر و تکلیف با وحدت‌ شخصیت،آرامش خاطر، اعتماد به نـفس و احـساس خودارزشمندی،در زندگی فردی و اجتماعی ظاهر می‌شوند.

-نمازگزاران صـادقانه سخن می گویند و کـلامی آرامـ، متین و استوار دارند،جز حق‌ نمی‌گویند‌ و جـز بـه حقیقت شهادت نمی‌دهند. به دیگر بیان، نمازگزاران هرگز دروغ نمی‌گویند و خلاف حق و حقیقت شهادت نـمی‌دهند و در اظـهار کلام حق ثابت قدم‌ می‌باشند.26نمازگزاران‌ از‌ آفـات زبـان،دروغ و غـیبت،تهمت،نیش کلام،استهزای دیگران‌ مصون‌ بـوده،لغو‌ گـریزند.27هیچیک از وابستگی‌های حیات مادی،زر و زیـور، مشغله‌های حـرفه‌ای و شغل و مقام،نمازگزار را لحظه‌ای از اندیشهء خداجویی و حق‌گویی غافل‌ نمی‌کند.28

-نمازگزاران همواره چهره‌ای گشاده و مصمم،آرام و آرامش‌ بخش‌ دارند،و ایـن از بـزرگترین موهبت‌های‌ الهی‌ است که خداوند بـه‌ نمازگزاران عـطا کرده است:

ان صـلوتک سکن‌ لهم

29.نماز نـهایت تـسلیم انسان به درگاه خـالق‌ هستی،پرچم عبادات،قیام به آزادگی و صلح و آرامش است و شخصیت نمازگزار منبع آرامش‌ روان است و سکینهء‌ قلب.رفتار نمازگزار تـقویت‌ اعتماد بـه نفس،احساس خود ارزشمندی، کمال‌جویی و زدودن تشویق و نگرانی و اضـطراب از چـهرهء دیـگران است.نمازگزار

پیوند » شماره 205 (صفحه 15)

________________________________________

(به تـصویر صـفحه مراجعه شود) درمانگر اضـطراب‌ها و افسردگی‌هاست.

-نمازگزار هـمیشه پاکیزه و نظیف، طاهر و مطهر‌ است.روزی‌ چندین بار‌ وضو،پالایش‌ جسم و جان،گندزدایی وجود از هر ناپاکی و نادرستی و تبری از هر آلودگـی و کـج‌اندیشی‌ است.شست‌وشوی صـورت و زدودن هر غبار و نقاب ناصواب از وجه و نمای اجـماعی، تطهیر دسـتها،این‌ نـمادهای‌ قـدرت‌ از نـاسپاسی‌ها،مسح سـر و خالی کردن اندیشه و تفکر از هر انگیزه و تخیّل غیرحق،مسح پا و صیقلی و هموار ‌‌کردن‌ مسیر هدفمند و جهت‌دار کردن‌ زندگی و نشان کردن گامها در پیمودن‌ طریق یکتایی و یگنگی‌ و اخلاص،و...همه و همه وجود ارزشمند نمازگزار را از آلایـش و ناپاکی مبرا می‌گرداند و همواره صفای درون‌ و پاکی برونش را در هر مجلس و محفلی نمایان‌ می‌سازد.

بدهیی است که در قاموس‌ روان‌شناسی‌ منظور از"رفتار"،مجموعهء نگرشها،باورها، عادتها،کنش‌ها و واکنش‌هایی‌ است که از هر انسانی سر می‌زند و نسبتا پایدار،قابل مشاهده‌ و ارزیابی و قابل پیش‌بینی مـی‌باشد. فی المـثل،کسی را با صفت یا رفتار"تقدّم‌"در سلام‌"می‌شناسیم که این رفتار مطلوب در شخصیت او همواره پایدار و مستمر‌ و در شرایط و موقعیت‌های گوناگون قابل مشاهده و ارزیابی باشد و بر همین اساس اطرافیان این فرد می‌توانند صفت و ویژگی‌"تقدّم در اسلام‌"را بـه‌ عنوان یـک رفتار مطلوب و قابل مشاهده‌ پیش‌بینی نمایند.و در اینجا‌ سخن‌ این است که‌ معاشران و اطرافیان،همکاران و همشهریان، شاگردان و اعضای خانوادهء شخصی که به‌ نمازخوان یا نمازگزار مشهور است،چه‌ رفتارهایی را می‌توانند و یـا مـی‌بایست از وی‌ انتظار داشته باشند و پیش‌بینی نمایند.

پیوند » شماره 205 (صفحه 16)

________________________________________

تصّور و انـتظار‌ والاتـرین رفتارها،بهترین‌ کنش‌ها و معقول‌ترین واکنشها از فردی که در خانه،مسجد و مدرسه،اداره و بازار،سفر و حضر،به هنگام صبح و ظهر و عصر و غروب و شب،نماز می‌خواند(توسط اطرافیان، همراهان،همکاران و معاشران،بخصوص‌ کودکان و نوجوانان)،امری‌ است‌ طبیعی و بیانگر محقق شـدن مـعنا و مفهوم و فلسفهء تربیتی‌ نماز در رفـتار فـردی و زندگی اجتماعی است.

به دیگر سخن در این شرایط همیشه و برای‌ همگان،به ویژه نوباوگان و نسل‌ جوان‌ شایسته‌ترین‌ الگوهای‌ رفتاری در موقعیت‌های‌ مختلف،برای همانند سازی‌ وجود‌ دارد.فقط در‌ این وضعیت است که فرهنگ غالب جامعه، یعنی فرهنگی نماز،به مثابهء بـرترین ارزشـها و فرهنگها،برای همهء عصرها و نسلها متبلور خواهد بود.

برای تشریح ویژگیهای‌ رفتاری‌ مورد‌ انتظار از نمازگزاران جامعه به ساده‌ترین زبان، مجموعهء ویژگیها در‌ قالب‌ دو مقولهء کلی رفتار فردی و رفتار اجتماعی از دیدگاه مبانی‌ روان‌شناختی مطرح می‌گردد،هر چند که این‌ تفکیک کـاملا صـوری است و رفـتارهای‌ فردی‌ و اجتماعی نمازگزاران به معنای دقیق کلمه،از وحدت و یکپارچگی خاص خود‌ برخوردار می‌باشد.

ویژگیهای شخصیتی نمازگزاران در بعد رفتارهای فردی و اجتماعی (اخلاقی، ذهنی،اجتماعی):

-نمازگزاران مـتواضع و خاک طبع‌اند،اهل‌ خضوع و خشوع‌اند و بی‌تبکر‌ و بی‌ریاء‌ هستند:

الّذین هم فی صلاتهم خاشعون

.30تواضع، جاذبهء وجود،زینت‌منش و بـرترین الگـوی‌ (به تـصویر‌ صفحه‌ مراجعه شود)

پیوند » شماره 205 (صفحه 17)

________________________________________

رفتاری است و تکبر از اصلی‌ترین‌آسیب‌های‌ شخصیت آدمی و مخلّ بهداشت روانی و مانع‌ شکوفایی وجود و خلاقیت‌ ذهنی‌ است.31

-نمازگزاران،سرداران جبهه‌های معنویت و خداجویی؛آرامش بـخشان ‌ ‌چـهره‌های نگران، درمانگران دلهای خسته و لرزان و هدایتگران‌ جامعه‌ به‌ سوی کمال و آرامش‌اند.آنگاه که‌ نمازگزاران خود را به زیورها و زیـنت‌ها و ارزشـها و فـضیلت‌های‌ رفتاری‌ نماز‌ متصف‌ می‌نمایندت،و در این راه پایدار و استوار می‌مانند،برترین الگوهای کمال برای کودکان و نوجوانان و پویندگان‌ طریق‌ حق بـوده،سلامت و سعادت و رستگاری جامعه را در برابر همهء ناملایمات،همهء تهاجمات فرهنگی بیگانگان‌ و لجام‌ گسیختگی‌ غریبان،حفظ می‌نمایند.

آن گاه کـه فرهنگ پویا و متعالی‌"نماز"با همت نـمازگزاران وارسـته از هر وابستگی، در خانه‌ و اداره و کوچه و خیابان و در هر شهر و دیار سایه‌اکفن می‌شود و معنا‌ و مفهوم نماز به‌ نیکی محقق می‌گردد،نهایت افتخار و آرزوی‌ همهء آزادگان،کودکان و نوجوانان،بزرگسالان و اندیشمندان جامعه،پیوستن به جرگهء نمازگزارن‌ خواهد‌ بود.

پاورقی‌ها

: (1)-پیامبر(ص)فرموددند:اگر می‌خواهید خدا با شما صحبت کند،قرآن بـخوانید و اگر می‌خواهید شما با خدا‌ صحبت‌ کنید،نماز‌ بخوانید

(2)-

قو لوا لا الا الله تفلحوا

(3)-سورهء مؤمنون،آیات 2-1

(4)-سورهء مومنون،آیهء 14

(5)-الصلوة معراج المؤمنین

(6)-سورهء حمد،آیهء 6

(7)-سورهء حمد،آیهء‌ 7

(8)-اشهد انّ لا اله الا الله

(9)-سورهء فرقان،آیهء 63

(10)-سورهء لقمان،آیهء 19

(11)-سورهء معارج،آیهء 22

(12)-سورهء معارج،آیات‌ 22-19

(13)-سورهء شوری،آیهء 38

(14)-سورهء معارج،آیهء 25-24 -سورهء مدثر،آیهء42-43

(15)-سورهء نور،آیهء 37 -سورهء مائده،آیهء 55

(16)-سورهء لقمان،آیهء19-17

(17)-سورهء آل‌عمران،آیهء104 -سورهء عنکبوت،آیهء45 -سورهء هود،آیهء87

(18)-سورهء شوری،آیهء 42

(19)-سورهء مؤمنون،آیهء‌ 5

(20)-سورهء معارج،آیهء23

(21)-سورهء معارج،آیهء 24

(22)-سورهء انعام،آیهء 162

(23)-سورهء معارج، آیـهء 26

(24)-

لا اله الا الله

(25)-سورهء مـاعون،‌ آیات 6-4

(26)-سورهء معارج، آیهء 33

(27)-سورهء مؤمنون،آیهء 3

(28)-سورهء نور،ایهء‌ 37

(29)-سورهء توبه،آیهء 103

(30)-سورهء مومنون،ایهء2

(31)-سورهء ماعون،آیات 6-4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 2191 کلمه
مولف : افروز،غلام علی
1396/5/28 ساعت 12:06
کد : 931
دسته : دعوت فرزندان به نماز,زنان و نماز / مادران و نماز,نقش والدین در نماز فرزندان
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
اولیا و مربیان
قنوت
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز