سیره اهل بیت علیهم السلام در نماز(3)

■ سیره اهل بیت علیهم السلام در نماز(3)

سیره اهل بیت علیهم السلام در نماز(3)

برگرفته از: الصلاة في الكتاب والسنة، مرکز تخصصی نماز

مقدمه :

علاوه بر اینکه قول معصومین حجت است فعل و سیره آن بزرگواران نیز حجت می باشد بنابراین روش ائمه علیهم السلام در نحوه اقامه نماز تاثیر فراوانی می تواند داشته باشد.

نماز امام موسى بن جعفر ( عليهما السلام )

- حمد بن عبد الله غروى از پدرش نقل مى  كند كه گفت : بر فضل بن ربيع كه بر پشت بام نشسته بود در آمدم . پس به من گفت : نزديك بيا ، نزديك شدم تا در كنارش قرار گرفتم . سپس به من گفت : از اين بالا به ( فلان ) اتاق خانه بنگر ، پس از بالا نگريستم ، گفت : در اتاق چه مى  بينى ؟ گفتم : جامه اى افكنده شده . گفت : نيك بنگر ، با تأمل و دقت نگريستم ، برايم آشكار شد و گفتم : مردى در سجده است . گفت : او را مى  شناسى ؟ گفتم : نه ، گفت : اين مولاى توست . گفتم : چه كس مولاى من است ؟ گفت : براى من خود را به نادانى مى  زنى ؟ گفتم : خود را به نادانى نمى  زنم ، بلكه براى خود مولايى نمى  شناسم . پس گفت : اين ابوالحسن موسى بن جعفر است . من او را شب و روز نيك مى نگرم . در هيچ وقتى از اوقات او را جز بر همين حالت كه به تو گفتم نمى  يابم . او نماز صبح مى  گزارد و ساعتى نيز پس از آن ذكر و دعا مى  خواند ، تا خورشيد طلوع كند ، پس سجده مى  كند و تا نيم روز در سجده است و كسى را گمارده تا زوال را انتظار كشد . من نمى  دانم كى غلام مى  گويد : خورشيد زوال پيدا كرد ، كه يكباره بر مى  خيزد و نماز را آغاز مى  كند بى آنكه ( وضويش ) را نو كند . پس مى فهمم كه در سجده اش نخوابيده و چرت نزده است و پيوسته ( اين گونه است ) تا نماز عصر را به پايان برد و پس از آن ، سجده مى  كند و پيوسته در سجده است تا خورشيد ناپديد شود . در اين هنگام از سجده بر مى  خيزد و بى آنكه ( وضويش ) را نو كند ، نماز مغرب را مى  خواند . و پيوسته در نماز و ذكر و دعاى پس از آن است تا نماز عشا را بخواند . پس از آن با گوشتى بريان كه برايش مى  آورند افطار مى  كند و سپس از نو وضو مى  گيرد و سجده مى  كند و سپس سر بر مى  دارد و به خوابى سبك مى  رود . سپس بر مى  خيزد و از نو وضو مى  گيرد و در دل شب به نماز مى  ايستد ، تا سپيده بدمد . من نمى  دانم كى غلام مى  گويد : سپيده دميد كه يكباره براى نماز صبح بر مى  خيزد . اين روش اوست از آن هنگام كه به من تحويل داده شده است .

- محمد بن مسلم : ابو حنيفه بر امام صادق ( عليه السلام ) وارد شد و به ايشان گفت : پسرت ( موسى ) را ديدم كه نماز مى  خواند و مردم هم از پيش رويش مى  گذشتند بى آنكه آنان را باز دارد ، با اينكه اشكال دارد . پس امام صادق ( عليه السلام ) گفت : موسى را نزد من خوانيد و وقتى آمد به او گفت : اى پسركم ، ابو حنيفه مى  گويد كه نماز مى  خواندى و مردم هم از پيش رويت مى  گذشتند بى آنكه آنان را باز دارى . گفت : بلى پدر ، آن كه برايش نماز مى  خوانم ، از آنان به من نزديكتر است . خدا مى  فرمايد : " و ما از رگ گردن به او نزديكتريم " . پس امام صادق ( عليه السلام ) او را به خود چسباند و فرمود اى پسركم ، پدر و مادرم فدايت باد ، اى راز سپرده .

نماز امام على بن موسى الرضا ( عليهما السلام )

- ابوالحسن على بن على خزاعى : سرورم ابوالحسن رضا ( عليه السلام ) به برادرم دعبل ، پيراهنى سبز رنگ از پشمى  لطيف و نازك و انگشترى با نگينى از عقيق خلعت داد و به او درهمهايى رضوى بخشيد و گفت : اى دعبل به قم برو كه از آن ها بهره‌مند مى  گردى و سپس گفت : اين پيراهن را نگاه دار كه در آن ، هزار شب و هر شب هزار ركعت نماز گزارده و هزار بار قرآن را ختم كرده ام .

- رجاء بن ابى الضحاك

- در توصيف نماز امام رضا ( عليه السلام )

- : سپيده دم ، نماز صبح را مى  خواند و پس از سلام دادن در نمازگاهش به تسبيح و حمد و تكبير ولا إله الا الله گفتن ، مى  نشست و بر پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) صلوات مى  فرستاد تا اينكه خورشيد طلوع كند . سپس به سجده مى  رفت و در آن مى  ماند تا روز بالا بيايد . سپس به مردم رو مى  كرد و تا نزديك زوال خورشيد ( ظهر ) با آنان گفتگو مى  كرد و به ايشان جايزه مى  داد . سپس از نو وضو مى  گرفت و به نمازگاهش باز مى  گشت ، هنگام زوال خورشيد بر مى  خاست و شش ركعت نماز مى  گزارد كه در ركعت نخست سوره " حمد " و " قل يا ايها الكافرون " و در ركعت دوم ، سوره " حمد " و " قل هو الله احد " و در هر يك از چهار ركعت ديگر سوره " الحمد لله " و " قل هو الله " را مى  خواند و در پايان هر دو ركعت سلام مى  داد و در ركعت دوم آن ها ، پيش از ركوع و پس از قرائت ، قنوت مى  خواند . سپس اذان مى  گفت و دو ركعت نماز مى  گزارد و پس از آن اقامه مى  گفت و نماز ظهر را مى  خواند . پس از سلام نماز هر اندازه كه خدا مى  خواست به تسبيح و حمد و تكبير ولا إله الا الله گفتن مى  پرداخت و سپس سجده شكر مى  گزارد و در آن صدبار " شكرا لله " مى  گفت و هنگامى  كه سر بر مى  داشت ، بر مى  خاست و شش ركعت نماز مى  گزارد كه در هر ركعت آن ، " حمد " و " قل هو الله احد " مى  خواند و در پايان هر دو ركعت ، سلام مى  داد و در ركعت دوم هر دو ركعتى پيش از ركوع و پس از قرائت ، قنوت مى  خواند . سپس اذان مى  گفت و پس از آن ، دو ركعت نماز مى  گزارد و در ركعت دوم آن قنوت مى  خواند . هنگامى  كه سلام مى  داد بر مى  خاست و نماز عصر را مى  خواند و پس از سلام دادن ، در نمازگاهش ، آن اندازه كه خدا مى  خواست ، به تسبيح و حمد و تكبير ولا إله الا الله گفتن مى  پرداخت . سپس سجده مى  كرد و در آن صدبار " حمدا لله " مى  گفت . هنگامى  كه خورشيد ناپديد مى  شد ، وضو مى  گرفت و سه ركعت نماز مغرب را با اذان و اقامه مى  گزارد و در ركعت دوم آن پيش از ركوع و پس از قرائت ، قنوت مى  خواند و پس از سلام دادن ، در نمازگاهش مى  نشست و آن اندازه كه خدا مى  خواست به تسبيح و حمد و تكبير ولا إله الا الله گفتن مى  پرداخت ، سپس سجده شكر مى  گزارد و پس از آن سر بر مى  داشت و با كسى سخن نمى  گفت تا بر مى  خاست و چهار ركعت نماز با دو سلام مى  گزارد و در ركعت دوم هر يك ، پيش از ركوع و پس از قرائت قنوت مى  خواند و در ركعت نخست اين چهار ركعت ، " حمد " و " قل يا ايها الكافرون " و در ركعت دوم ، " حمد " و " قل هو الله احد " و در دو ركعت ديگر ، " حمد " و " قل هو الله احد " مى  خواند . پس از سلام دادن آن اندازه كه خدا مى  خواست به ذكر و دعا مى  نشست و سپس افطار مى  كرد . سپس اندكى درنگ مى  كرد تا نزديك به يك سوم شب سپرى شود . پس بر مى  خاست و چهار ركعت نماز عشاء آخر را مى  گزارد و در ركعت دوم آن پيش از ركوع و پس از قرائت ، قنوت مى  خواند . پس از سلام دادن ، آن اندازه كه خدا مى  خواست در نمازگاهش به ذكر خداوند عز وجل و تسبيح و حمد و تكبير و تهليل او مى  پرداخت و پس از ذكر و دعا ، سجده شكر مى  گزارد . سپس به بسترش مى  رفت و در پاره سوم شب از بسترش با تسبيح و حمد و تكبير ولا إله الا الله واستغفر الله گفتن بر مى  خاست ، مسواك مى  زد ، وضو مى  گرفت و سپس به نماز شب مى  ايستاد و هشت ركعت نماز با سلام دادن در پايان هر دو ركعت ، مى  گزارد كه در هر ركعت از دو ركعت نخست آن ، يك بار " حمد " و سى بار " قل هو الله " مى  خواند . سپس چهار ركعت نماز جعفر بن ابيطالب با سلام در پايان هر دو ركعت مى  گزارد و در ركعت دوم هر يك از آن ها ، پيش از ركوع و پس از تسبيح  قنوت مى  خواند و آن را جزو نماز شب به حساب مى  آورد . سپس بر مى  خاست و دو ركعت باقيمانده را مى  گزارد . در ركعت نخست سوره " حمد " و سوره " ملك " و در ركعت دوم ، سوره " الحمد لله " و " هل أتى على الانسان " را مى  خواند . سپس بر مى  خاست و دو ركعت ( نماز ) شفع مى  گزارد كه هر ركعت آن يك بار " الحمد لله " و سه بار " قل هو الله احد " مى  خواند و در ركعت دوم پيش از ركوع و پس از قرائت ، قنوت مى  خواند . هنگامى  كه سلام مى  داد بر مى  خاست و يك ركعت نماز وتر با توجهى تمام مى  گزارد و در آن يك بار " حمد " ، سه بار " قل هو الله احد " ، يك بار " قل اعوذ برب الفلق " و يك بار " قل اعوذ برب الناس " مى  خواند و پيش از ركوع و پس از قرائت ، قنوت مى  خواند و در آن مى  گفت : خدايا بر محمد و خاندانش درود فرست ، خدايا ما را جزو آنان كه ره نمودى ، ره بنما و جزو آنان كه سلامت دادى ، سلامت ده و جزو آنان كه سرپرستيشان كردى ، سرپرستى كن و در آنچه به ما داده اى بركت ده و ما را از آسيب حكمت ، نگاه دار كه تو حكم مى  رانى و بر تو حكم نمى  رود . بى گمان هر كه را تو دوست دارى ، خوار نمى  شود و هر كه را تو دشمن دارى ، سربلند نمى  گردد . پروردگار ما ، مبارك و والايى . سپس هفتاد بار مى  گفت : از خدا آمرزش و بازگشت به او را مى  خواهم و هنگامى  كه سلام مى  داد آن اندازه كه خدا مى  خواست به ذكر و دعا مى  نشست و هنگامى  كه نزديك سپيده دمان مى  شد ، بر مى  خاست و دو ركعت نماز فجر مى  گذاشت و در ركعت نخست آن ، " حمد " و " قل يا ايها الكافرون " و در ركعت دوم ، " حمد " و " قل هو الله احد " مى  خواند . هنگامى  كه سپيده مى  دميد ، اذان و اقامه مى  گفت و دو ركعت نماز صبح مى  گزارد . پس از سلام دادن ، تا طلوع خورشيد به ذكر و دعا مى  نشست و سپس سجده شكر مى  گزارد ( و در آن مى  ماند ) تا روز بالا بيايد .

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 2193 کلمه
مولف : محمد محمدي رى شهرى
1394/3/9 ساعت 08:55
کد : 466
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
عبادت
سیره اهل بیت
عصمت
معصوم
سیره
روش
قرآن
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز