نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد

■ نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد

نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد


نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد

نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد
قرآن :

اتْلُ ما أُوحِیَ إلَیكَ مِنَ الكِتابِ وَ أقِمِ الصَّلاةَ إنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ المُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللّه أكْبَرُ وَ اللّه ُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ».[1]

«آنچه را كه از كتاب به تو وحى شده است بخوان و نماز را بر پا دار ، كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد و قطعاً یاد خدا [از هر عبادتى ]بالاتر است و خدامى داند چه مى كنید»
حدیث :

10705- رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : مَن لم تَنهَهُ صلاتُهُ عنِ الفَحشاءِ و المُنكَرِ لَم یَزدَدْ مِنَ اللّه إلاّ بُعدا . [2]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر كه نمازش او را از كار زشت و ناپسند باز ندارد ، جز بر دورى او از خدا افزوده نشود .

10706- عنه صلى الله علیه و آله : لا صَلاةَ لِمَن لم یُطِعِ الصَّلاةَ، و طاعَةُ الصَّلاةِ أن تَنهى عنِ الفَحشاءِ و المُنكَرِ . [3]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : كسى كه از نماز فرمان نبرد نماز نخوانده است و فرمان بردن از نماز باز ایستادن از كار زشت و ناپسند است.

10707- بحار الأنوار : روی عن رسولِ اللّه صلى الله علیه و آله ـ فی رجُلٍ یُصَلِّی مَعهُ و یَرتَكِبُ الفَواحِشَ ـ : إنّ صلاتَهُ تَنهاهُ یَوما ما، فلَم یَلبَث أن تابَ. [4]

- بحار الأنوار : روایت شده پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ درباره مردى كه با ایشان نماز مى خواند و در عین حال مرتكب كارهاى زشت مى شد ـ فرمود : نمازش ، روزى او را از زشت كارى باز خواهد داشت . دیرى نگذشت كه آن مرد توبه كرد .

10708- رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله ـ فی رجُلٍ یُصَلِّی بِالنهارِ و یَسرِقُ باللیلِ ـ : إنَّ صلاتَهُ لَتَردَعُهُ .[5]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ درباره مردى كه روز، نماز مى خواند و شب دزدى مى كرد ـ فرمود : نمازش حتما او را از این كار باز خواهد داشت .

10709- الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : اِعلَمْ أنَّ الصَّلاةَ حُجزَةُ اللّه فی الأرضِ، فَمَن أحَبَّ أن یَعلَمَ ما أدرَكَ مِن نَفعِ صَلاتِهِ، فَلْیَنظُرْ : فإن كانَت حَجَزَتهُ عنِ الفَواحِشِ و المُنكَرِ فإنّما أدرَكَ مِن نَفعِها بقَدرِ ما احتَجَزَ .[6]

- امام صادق علیه السلام : بدان كه نماز عامل بازدارنده [از سوى] خدا در زمین است ؛ پس هر كه دوست دارد بداند كه از نمازش چه سودى برده است، بنگرد كه اگر نماز او را از كارهاى زشت و ناپسند باز داشته است ، به اندازه اى كه باز ایستاده، از نماز بهره برده است .
نماز، گناهان پیش از خود را مى پوشاند

10710- رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : إذا قُمتَ إلى الصَّلاةِ و تَوَجَّهتَ و قَرَأتَ اُمَّ الكِتابِ و ما تَیَسَّرَ مِن السُّوَرِ، ثُمّ رَكَعتَ فَأتمَمتَ رُكوعَها و سُجودَها، و تَشَهَّدتَ و سَلَّمتَ، غُفِرَ لكَ كُلُّ ذَنبٍ فیما بینَكَ و بینَ الصَّلاةِ التی قَدَّمتَها إلى الصَّلاةِ المُؤَخَّرَةِ .[7]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرگاه به نماز ایستادى و توجّه پیدا كردى و امّ الكتاب (سوره فاتحه) را با هر سوره دیگرى كه برایت میسّر است ، خواندى سپس ركوع رفتى و ركوعش را كامل به جا آوردى و به سجده رفتى و تشهّد گفتى و سلام دادى ، تمام گناهانى كه از نماز قبل تا این نماز مرتكب شده اى، آمرزیده مى شود .

10711- عنه صلى الله علیه و آله ـ لأصحابِهِ لَمّا أخَذَ غُصنا مِن شَجرَةٍ كانوا فی ظِلِّهِا فَنَفَضَهُ فَتَساقَطَ وَرَقُهُ و أخبَرَهُم عَمّا صَنَعَ ـ : إنّ العَبدَ المُسلِمَ إذا قامَ إلى الصَّلاةِ تَحاتَّتْ عَنهُ خَطایاهُ كما تَحاتَت وَرَقُ هذهِ الشَّجرَةِ . [8]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ وقتى با اصحاب خود در سایه درختى نشسته بود ، شاخه اى گرفت و تكان داد و برگى افتاد ، در بیان علّت این كار خود براى اصحابش ـ فرمود : هرگاه بنده مسلمان به نماز ایستد ، گناهانش فرو مى ریزد، همچنان كه برگ این درخت فرو ریخت .

10712- عنه صلى الله علیه و آله : إذا قامَ العَبدُ إلى الصَّلاةِ فكانَ هَواهُ و قَلبُهُ إلى اللّه تعالى انصَرَفَ كَیَوم ولدته أُمُّهُ . [9]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرگاه بنده به نماز ایستد و فكر و دلش متوجّه خداوند متعال باشد ، چون نماز را تمام كند همچون روزى باشد كه از مادر متولد شده است .

10713- عنه صلى الله علیه و آله : تَحتَرِقُونَ فإذا صَلَّیتُمُ الفَجرَ غَسَلَتها، ثُمّ تَحتَرِقُونَ تَحتَرِقُونَ فإذا صَلَّیتُمُ الظُّهرَ غَسَلَتها، ثُمّ تَحترِقُونَ تَحتَرِقُونَ فإذا صَلَّیتُمُ العَصرَ غَسَلَتها، ثُمّ تَحتَرِقُونَ تَحتَرِقونَ فإذا صَلَّیتُمُ المَغرِبَ غَسَلَتها، ثُمّ تَحتَرِقُونَ تحتَرِقُونَ فإذا صَلَّیتُمُ العِشاءَ غَسَلَتها، ثُمّ تَنامُونَ فلا یُكتَبُ علَیكُم حَتّى تَغتَسِلُوا . [10]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : شما [از آتش گناه ]مى سوزید ، اما چون نماز صبح را خواندید، آن را مى شوید ؛ بار دیگر مى سوزید و مى سوزید ، و چون نماز ظهر را گزاردید، آن را مى شوید و باز مى سوزید و مى سوزید ، و چون نماز عصر را خواندید آن را مى شوید ، بار دیگر مى سوزید و مى سوزید ، و چون نماز مغرب را گزاردید آن را مى شوید . سپس مى سوزید و مى سوزید ، و چون نماز عشا را خواندید آن را مى شوید ، سپس مى خوابید و بر شما گناهى نوشته نشود، تا آن كه [روز دیگر به همین ترتیب ]خود را بشویید .

10718- عنه علیه السلام : الصَّلواتُ الخَمسُ كفّارةٌ لِما بینَهُنَّ ما اجتَنَبتَ مِن الكبائرِ، و هِی التی قالَ اللّه ُ :    «إنَّ الحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» [11] ،[12]

- امام على علیه السلام : نمازهاى پنجگانه ، گناهانى را كه در فاصله آنها مرتكب شوى، به شرط آن كه از گناهان كبیره دورى كنى ، مى پوشاند و همین نمازهاست كه خداوند فرموده است : «همانا خوبیها بدیها را از بین مى برد» .

10719- الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لَو كانَ على بابِ أحَدِكم نَهرٌ فاغتَسَلَ مِنهُ كُلَّ یَومٍ خَمسَ مرّاتٍ هَل كانَ یَبقى على جَسَدِهِ مِن الدَّرَنِ شَیءٌ ؟ إنّما مَثَلُ الصَّلاةِ مَثَلُ النَّهرِ الذی یُنقِی، كُلَّما صَلّى صلاةً كان كَفَّارَةً لِذُنوبِهِ إلاّ ذَنبٌ أخرَجَهُ مِن الإیمانِ مُقیمٌ علَیهِ .[13]

- امام صادق علیه السلام : اگر جلو در خانه یكى از شما جوى آبى باشد و روزى پنج بار خود را در آن بشوید آیا چرك و كثافتى بر تن او باقى مى ماند؟ حكایت نماز نیز حكایت جوى آبى است كه تمیز و پاكیزه مى كند ؛ هر نمازى كه [آدمى ]بخواند گناهانش را پاك مى كند مگر گناهى كه او را از ایمان به دَر برد و بر آن اصرار ورزد .

10720- عنه علیه السلام : مَن صَلّى رَكعَتَینِ یَعلَمُ ما یَقولُ فیهِما انصَرَفَ و لیسَ بینَهُ و بینَ اللّه عَزَّ و جلَّ ذَنبٌ إلاّ غَفَرَهُ لَهُ.[14]

- امام صادق علیه السلام : هر كه دو ركعت نماز بگزارد و بداند كه در آن دو ركعت چه مى گوید ، در حالى نماز را تمام كنند كه هر چه گناه میان او و خداوند عزّ و جلّ بوده است آمرزیده شده باشد .

نماز، نخستین چیزى است كه روز قیامت از آن سؤال مى شود

10721- رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : حافِظُوا على الصَّلواتِ الخَمسِ؛ فإنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى إذا كانَ یَومُ القِیامَةِ یَدعُو بِالعَبدِ، فأوَّلُ شَیءٍ یَسألُ عَنهُ الصَّلاةُ، فإن جاءَ بها تامّا و إلاّ زُخَّ فی النارِ . [15]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : بر نمازهاى پنجگانه مواظبت كنید ؛ زیرا، چون روز قیامت شود خداوند تبارك و تعالى بنده را صدا مى زند و از نخستین چیزى كه مى پرسد، نماز است ؛ اگر آن را كامل آورده باشد كه هیچ،و گر نه در آتش افكنده مى شود.

10722- عنه صلى الله علیه و آله : أوَّلُ ما یُنظَرُ فی عَمَلِ العَبدِ فی یَومِ القِیامَةِ فی صَلاتِهِ، فإن قُبِلَت نُظِرَ فی غَیرِها، و إن لَم تُقبَلْ لَم یُنظَرْ فی عَمَلِهِ بشیءٍ . [16]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : در روز قیامت نخستین عملِ آدمى كه به آن رسیدگى مى شود ، نماز است ؛ اگر پذیرفته شد، به سایر اعمال رسیدگى مى شود و اگر پذیرفته نشد، به هیچ یك از اعمال دیگر او رسیدگى نمى شود .

10723- عنه صلى الله علیه و آله : إنّ عَمودَ الدِّینِ الصَّلاةُ، و هِی أوَّلُ ما یُنظَرُ فیهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ، فإن صَحَّت نُظِرَ فی عَمَلِهِ، و إن لَم تَصِحَّ لَم یُنظَرْ فی بَقِیَّةِ عَمَلِهِ . [17]

- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : ستون دین نماز است و نماز ، نخستین عمل فرزند آدم است كه به آن رسیدگى مى شود ؛ اگر درست بود به دیگر اعمالش رسیدگى مى شود و اگر درست نبود سایر اعمالش هم رسیدگى نمى شود .

10724- الإمامُ الباقرُ علیه السلام : إنّ أوَّلَ ما یُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها .[18]

- امام باقر علیه السلام : نخستین چیزى كه بنده براى آن حسابرسى مى شود نماز است ؛ اگر پذیرفته شد سایر اعمالش هم پذیرفته مى شود .

[1] - العنكبوت : 45 .

[2] - كنز العمّال : 20083 .

[3] - بحار الأنوار : 82/198 .

[4] - بحار الأنوار : 82/198 .

[5] - بحار الأنوار : 82/198 .

[6] - معانی الأخبار : 237/1 .

[7] - بحار الأنوار : 82/205/6 .

[8] - بحار الأنوار : 82/236/66 و ج 84/261/59 .

[9] - ثواب الأعمال: 67/1 .

[10] - بحار الأنوار : 82/223/46 .

[11] - هود : 114 .

[12] - دعائم الإسلام: 1/135 .

[13] - بحار الأنوار : 82/236/66 .

[14] - ثواب الأعمال : 67/1 .

[15] - بحار الأنوار : 10/369/22 .

[16] - بحار الأنوار : 82/227/53 .

[17] - بحار الأنوار : 82/227/54 .

[18] - الكافی : 3/268/4 .

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1561 کلمه
1397/2/23 ساعت 13:11
کد : 2190
دسته : آسیب‌شناسی اخلاقی نماز(نماز و گناه),اهمیت و جایگاه نماز,مقالاتِ پژوهشی نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
دوری از گناه
راه کار دوری از گناه
نماز و گناه
نماز بازدارندگی از گناه
قنوت
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز