• رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592

■ خشوع در نماز از ديدگاه قرآن

خشوع در نماز از ديدگاه قرآن

مدرسه    حضرت رقيه(س)‏ - مشهد

نام طلبه   نجمه گلي

موضوع  نماز

استاد راهنما          بهاري علي اصغر

چکیده:

خداي را سپاس که توانستم تحقيقاتي پيرامون خشوع در نماز انجام دهم و آنچه اينک پيش روي خواننده گرامي قرار دادر، پايان نامه اي است مشتمل بر چکيده، مقدمه، پيشگفتار و چهار فصل پيرامون موضوع مذکور که در پايان آن به نتيجه گيري مطالب پرداخته شده است. خلاصه آنچه در فصل ها تشريح شده است بدين قرار است: در فصل اول سعي شده به کليات در مورد مفهوم خشوع و صلاة از نظر لغوي و اصطلاحي و همچنين مفهوم حضور قلب پرداخته شود تا خواننده بهتر بتواند با مفاهيم يادشده آشنايي پيدا کند و در بکارگيري نهاد نماز خويش اهتمام ورزد. همچنين در اين فصل اين مضمون بيان شده است که نماز مهمترين و مؤکدترين واجبات است که اگر با خشوع و حضور قلب همراه شود عنوان قبولي بر آن مترتب مي شود. حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايد: نماز کاخ اسلاميت را ستوني است محکم و فرداي قيامت اگر آن قبول افتد، اعمال ديگر قبول و اگر آن رد شد اعمال ديگر مردود است. در فصل دوم که با عنوان حقيقت نماز مطرح گرديد ه است در يک نگاه به معاني باطني نماز اشاره شده است و در نگاه دوم به بررسي انها به طور جداگانه پرداخته شده است که در مجموعه به اين مطالب مي پردازد که نماز همين بر زبان راندن کلمات و گزاردن حرکات معين نيست. آن همه فيض و برکت بر پديد آوردن امواج صوتي و اعمال بدني بدون انکه روح ذکر و توجه در سراسر اين کالبد دميده باشد مترتب نمي گردد. اگرچه حداقل تکليف با آن ساقط مي گردد بلکه بايد در نماز معاني حقيق ان توجه نمود و خاضعانه و خاشعانه در برابر حضرت دوست به عبادت پرداخت. فصل سوم با عنوان ضرورت خشوع در فريضه نماز از ديدگاه قران بيان شده است که خواننده در اين فصل پي به اهميت خشوع در نماز برده، به حالت واقعي خشوع آشنا مي کشود و متوجه يان مطلب نيز مي گردد که خشوع داراي مراتبي است و سعي مي کند مرتبه خود از خشوع را پيدا نوده، به مراتب بالاتري دست يابد، در اين راستا بايد راههاي کسب خشوع را بداند. و خواننده گرامي با خواندن اين فصل راههاي تحصيل خشوع و موانع دستيابي به آن رامي شناسد وسعي در برطرف نمودن موانع مي نمايد تا نماز خو را مزين به خشوع، خضوع، خلوص، حضور قلب نموده و نماز خود را پيراسته از هر مانع داخلي و خارجي بنمايد. در اين رساله پس از تبيين مفاهيم کليات و بيان حقيقت نماز وروشن شدن اهميت خشوع در نماز، به آثار خشوع در نماز مي پردازد و بيان مي دارد که خشوع در نماز اثرات ارزنده فراواني دارد که بر روح و روان وجسم و جان افراد باقي مي گذارد و تنها اثرات فردي آن نيست که متوجه افراد مي شود بلکه جامعه و اجتماع را نيز متأثر و مستفيض مي گرداند. مردم با حضور در نمازهاي جماعت که بهترين شيوه نمازگزاردن است، آثار تربيتي اجتماعي مهمي را به يادگار مي گذارد. نماز به گونه هاي مختلف از جمله فرادي و جماعت که همراه با تواضع و خشوع و حضور قلب باشد، بازدارنده از فحشاء و منکر، معراج مؤمن، تقرب دهنده پرهيزکار به ذات اقدس حق و پرورش دهنده روح و فرد و اجتماع به سوي کمال حقيقي است.

1394/9/17 ساعت 11:00
کد : 122
دسته : حضورقلب
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز، عبادت، قرآن، خشوع، فرد، اجتماع
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز