■ بنده وقتی با غیر مسلمانان بحث می کنم از آنان اشکالی میشنوم که می گویند چگونه اسلام یک ایین جهانی است با این که دستورات ان فقط در محیط های ما قابل اجرا است مانند نمازهای پنج گانه و روزه داشتن در نقاط قطب شمال که شب ها و روزهای طولانی دارد

پاسخ: شکی در جهانی بودن اسلام طبق ادله قاطع نیست و ما در پاسخ های گذشته به آن اشاره داشته ایم
اما در مورد سوال شما:

این مساله یکی از مسائل مستحدثه و جدید می باشد که هرچند مساله قطبین در عصر امامان وجود داشته است ولی سفر به انجا و سکونت در مناطق قطبی در قدیم ممکن نبوده است یا اخبارش به ما نرسیده است لذا از مسائل مستحدثه محسوب میشود.

ما اصول و قواعد شناخته شده ای در اسلام داریم که بر گرفته از کتاب و سنت و دلیل عقل و اجماع است و هیچ مساله ای از مسائل مستحدثه نیست مگر اینکه تحت شمول یکی از اصول و این قواعد است (دایره المعارف فقه مقارن،ایت الله مکارم ،ج1 ص221)

حکم مورد سوال شما را می توان از قاعده میسور یا مساله عسر و حرج استنباط کرد

قاعده میسور می گوید که اگر در انجام عباداتی مانند نماز نتوان برخی از شرایط آن را رعایت کرد وعذری وجود داشت به همان مقدار که می توان رعایتش کرد وانجامش داد بسنده می شود(القواعد الفقهیه،ج1 ص539)

پیامبر گرامی فرمود:

« با عسر و سختی ،انچه در توان است ترک نمی شود ( همان اندازه که مقدور است باید بجا اورده شود)» عوالی اللئالی،ج4 ص58


وفرمود:

« هنگامی که شما را به چیزی امر کردم انچه در توانتان است را بجا اورید( وکل امر را نادیده نگیرید)»(بحار الانوار،ج22 ص31)

قاعده دیگر که میتوان برای استنباط این مساله از آن استفاده کرد قاعده نفی حرج است


خداوند می فرماید:

« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است»(حج 78 )


پیامبر گرامی فرمود:

« من برای شریعت سهل و اسان مبعوث شده ام»(وسائل الشیعه ج8 ص116)

به مقتضای انچه آمد تکلیف کسانی که در مناطق قطبی زندگی می کنند اشکار می شود.


فقیه بزرگ ایت الله سید یزدی می گوید:

« چنین اشخاصی موظف هستند که نماز و روزه خود را بر طبق مناطق معتدل و معمولی بجا اورند ( مثلا اگر در مناطق معمولی روز 13 ساعت است انان 13 ساعت روزه بگیرند و مانند این)»(العروه الوثقی،کتاب الصوم،طریق ثبوت الهلال،مساله10 )

ایت الله مکارم نیز میگوید باید مطابق مناطق معتدله عمل کنند(استفتاوات جدید،ج1 ص89)

واین حکم مقتضای قاعده میسور و نفی حرج می باشد

منبع: پرسمان اعتقادی
1399/2/10 ساعت 14:11
کد : 871
لینک مطلب

■ آيا نماز خواندن، نيازمندِ تقليد از مجتهد است. اگر خداوند از رگ گردن به ما نزديك‌تر است، آيا حتماً لازم است اجازه نمازمان را به دست يك مجتهد بدهيم؟

در هر مسأله ای که از قطعيات دين باشد، مانند: اصل وجوب نماز و تعداد نمازها و...، نياز به تقليد نيست؛ مانند آنچه در #قرآن‌ تصريح شده باشد، مانند: «وَ‌أَقِيمُوا الصَّلَوة» بقره : آیه 43 ؛ «نماز را به پا داريد.» يا در روايات امامان‌ (عليهم السلام ...

■ آیا این درست است که، پیامبر اکرم(ص) هنگام رفتن به مسجد برای نماز، کودکان مدینه ایشان را به بازی دعوت کردند و حضرت هم پذیرفتند، با این‏که اصحاب در مسجد منتظر اقامۀ نماز بودند؟

یک. با جست‌وجویی که در منابع روایی و تاریخی صورت گرفت، این جریان به این کیفیت یافت نشد. ظاهراً تنها کسی که این جریان را نقل کرده؛ سدید الدین محمد عوفی بخاری[1] - از نویسندگان و دانشمندان اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم- است که آن را در کتاب «جوامع الح ...

■ چگونه مي توانيم جايگاه و اهميت نماز را در دين اسلام براي ديگران ثابت نمائيم؟

دلايل متعددي نسبت به جايگاه و اهميت نماز در اسلام وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود: الف – تعداد رواياتي كه درباره نماز از سوي معصومين عليهم السلام نقل گرديده براي پي بردن به جايگاه و اهميت نماز در دين اسلام خوب است بدانيد؛ بيشترين روایات ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز